خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 22 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

حمله شدید سناتور امریکایی به نتانیاهو / حملات گسترده حزب الله لبنان به اهداف مرتبط با رژیم صهیونیستی / اسموتریچ: رهبران موساد و شاباک باید ترور رهبران حماس را در دستور کار قرار دهند/ وال استریت ژورنال

مشرق | بین‌الملل | یکشنبه، 09 اردیبهشت 1403 - 10:06
برنی سندرز، سناتور آمریکایی در حمله ای تند به به نتانیاهو گفت: اینکه اشاره کنیم که دولت تندرو شما طی بیش از ۶ ماه اقدام به کشتار ۳۴ هزار فلسطینی کرده است، یهودستیزی نیست.
صهيونيستي،رژيم،غزه،حماس،جنگ،اعلام،نوار،لبنان،قرار،اشغالي،فلس ...

سرویس جهان مشرق - الحیه، مقام ارشد سازمان حماس در رابطه با پیشنهاد اسرائیل گفت: جنبش اقدام به بررسی این پیشنهاد خواهد کرد و پس از اتمام بررسی‌ها، حماس پاسخ آن را ارسال خواهد کرد.
این مقام حماس افزود که این پیشنهاد برای مذاکرات ۱۳ آوریل (۲۵ فروردین ماه) به میانجی‌گران مصری و قطری تحویل داده شده بود.
این درحالی است که جمعه شب، «محمد نزال» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) هرگونه دریافت پیشنهاد جدید به صورت رسمی توسط حماس را رد کرد و افزود که این گروه از هرگونه درخواست و پیشنهاد جدی در مورد مذاکرات استقبال می‌کند.
رسانه‌های رژیم صهیونیستی جمعه شب اعلام کردند که مذاکرات برای مبادله اسرا با حماس به بن‌بست رسیده است.
شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد که کابینه جنگ ۱۲ روز است که درباره پرونده اسیران مقاومت در نوار غزه بحثی نکرده و مذاکرات و جنگ به بن بست رسیده است.
در همین رابطه پایگاه خبری واللا رژیم صهیونیستی هم گزارش داد که تصویر پیروزی کامل که بنیامین نتانیاهو وعده آن را داده بود، بین ساحل غزه و شهرک تخلیه شده المطله درهم شکست و پس از گذشت بیش از نیم سال از جنگ، کابینه رژیم صهیونیستی هنوز نتوانسته سیاست یا استراتژی مرحله بعد از جنگ را ارائه دهد.
بر اساس این گزارش، در چنین شرایطی، حماس ثابت و پابرجا مانده و دوباره به قدرت بازگشته و نتانیاهو به خاطر عدم فروپاشی ائتلاف خود، از اتخاذ تصمیم‌های سیاسی سخت خودداری می‌کند و همه را بلاتکلیف نگه داشته است.
همچنین روزنامه صهیونیستی معاریو نیزگزارش داد که نتانیاهو، بنی گانتس وزیر جنگ اسبق، یوآو گالانت وزیر جنگ کنونی و هرتزی هالیوی رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی اوضاع را پیچیده کردند و هیچ نگرش راهبردی برای نابودی حماس و حزب الله که شهرک‌های صهیونیستی در شمال را هدف قرار می‌دهد، ندارند اما خط پایان این اوضاع پیچیده و درهم همچنان دور است زیرا ایران وارد معادله شده است.
تحولات سرزمین های اشغالی - دویست و دومین روز جنگ در غزه
حملات و بمباران‌های ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه همچنان ادامه دارد.
نیروهای اشغالگر اسرائیلی به سمت یک فلسطینی در زمین کشاورزی‌اش در منطق الزهرا در جنوب غرب غزه تیراندازی کرده و او را به شهادت رساندند.
همچنین در بمباران عمارتی مسکونی در خیابان الوحده در مرکز شهر غزه نیز تعدادی شهید و مجروح شدند.
نیروهای مقاومت در غزه همچنان به انهدام ادوات و هدف قرار دادن نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی ادامه میدهند.
در جبهه شمال نیز حزب الله لبنان مراکز و اهداف مرتبط با رژیم صهیونیستی را همچنان مورد حمله قرار میدهد و تبادل آتش میان نیروهای حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی ادامه دارد.
منابع رسانه‌ای اعلام کردند که هاله غریط سخنگوی عرب‌زبان وزارت امور خارجه آمریکا در اعتراض به سیاست‌های دولت این کشور در قبال جنگ علیه غزه استعفا داده است.
وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد ارتش رژیم صهیونیستی در ۲۴ ساعت گذشته ۵ کشتار و جنایت دیگر را در حق فلسطینیان در این باریکه مرتکب شده است.
این وزارتخانه بیان کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ۵۱ شهید و ۷۵ مجروح دیگر به بیمارستان‌های نوار غزه انتقال داده شدند.
ادامه کشف اجساد فلسطینیان در گورهای دسته جمعی/ ناوگان امداد رسانی آزادی صبح امروز از بندر توزلا در غرب ترکیه به سمت سرزمین های اشغالی حرکت خواهد کرد
سخنگوی سازمان امداد و نجات فلسطین در غزه اعلام کرد: تا این لحظه اجساد ۳۹۲ شهید را در بیمارستان ناصر از گورهای دسته جمعی خارج کردیم که هویت ۱۶۵ نفر از آنان مشخص شده است.
اجساد ۱۱۰ شهید را همان لحظات اولیه پس از عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی از این بیمارستان کشف کردیم.
فاقد منابع انسانی و تجهیزات لازم برای ادامه فعالیت خود در نوار غزه هستیم.
ناوگان امداد رسانی آزادی صبح امروز جمعه از بندر توزلا در غرب ترکیه حرکت خواهد کرد.
داوطلبان مختلفی از سازمان‌های مدنی ۱۲ کشور جهان در آن مشارکت خواهند داشت.
هدف این ناوگان شکستن محاصره تحمیلی رژیم صهیونیستی به نوار غزه و تضمین دسترسی به کمک‌های بشردوستانه است.
تظاهرات دانشجویی در آمریکا
فلیپ لوپز هماهنگ کننده این ناوگان در گفتگو با شبکه الجزیره گفت: ما تضمین می‌کنیم که تمام استانداردهای فنی و تجهیزات لازم برای حرکت ناوگان آزادی به سمت غزه را فراهم کرده‌ایم و قرار است جمعه ۲۶ آوریل حرکت آغاز شود.
وی افزود: امروز داوطلبان جدیدی در حال آموزش اقدامات صلح آمیز هستند تا برای ماموریتی مهم آماده شوند.
ناوگان آزادی حامل بیش از ۵ هزار تُن کمک‌های غذایی، دارویی و آب آشامیدنی است تا از بحران انسانی در نوار غزه کاسته شود.
سرکوب تظاهرات حامیان فلسطین
حمله تند برنی سندرز، سناتور آمریکایی به نتانیاهو
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در گردهمایی "نمایندگان پارلمانی حامی قدس" در استانبول گفت: هر کس از اسرائیل انتقاد کند، به یهودی‌ستیزی متهم می‌شود اما ما هرگز در برابر چنین تهدیدی تسلیم نمی‌شویم.
آنچه روز هفتم اکتبر اتفاق افتاد، هرگز جنایات اسرائیل در حق فلسطینیان را توجیه نمی‌کند.
ما همچنان حماس را جنبش آزادی‌بخش ملی می‌دانیم و از موضع خود عقب نمی‌نشینیم.
برنی سندرز، سناتور آمریکایی در حمله ای تند به به نتانیاهو گفت: اینکه اشاره کنیم که دولت تندرو شما طی بیش از ۶ ماه اقدام به کشتار ۳۴ هزار فلسطینی و مجروح کردن بیش از ۷۸ هزار نفر دیگر کرده، که ۷۰ درصد آنان زن و کودک هستند، یهودی‌ستیزی نیست.
اینکه بگوییم بمباران‌های شما موجب ویرانی بیش از ۲۲۱ هزار واحد مسکونی در غزه شده و بیش از یک میلیون نفر یعنی نزدیک به نیمی از مردم این باریکه را آواره و بی‌سرپناه کرده است، یهودی‌ستیزی نیست اینکه اعلام کنیم که دولت شما زیرساخت‌های غیرنظامی غزه از جمله برق، آب و شبکه فاضلاب غزه را نابود کرده، یهودی‌ستیزی نیست
حملات گسترده حزب الله لبنان به اهداف مرتبط با رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین های اشغالی/ اسموتریچ: رهبران موساد و شاباک باید ترور رهبران حماس را در دستور کار قرار دهند
منابع عبری زبان از حمله موشکی از جنوب لبنان به منطقه الجلیل و بلندی‌های اشغلی کفرشوبا در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند.
در همین حال، برخی منابع اعلام کردند که آژیر خطر در الجلیل علیا و جولان اشغالی به صدا درآمده است.
منابع عبری زبان اعلام کردند جولان اشغالی و الجلیل علیا در شمال فلسطین اشغالی ساعاتی بعد برای بار سوم هدف حمله موشکی گسترده قرار گرفته است.
عملیات حزب الله علیه ارتش رژیم صهیونیستی
رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد طی چند دقیقه ۱۰ موشک از لبنان به سمت شهرک‌های صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی شلیک شده است.
منابع لبنانی اعلام کردند در حمله ارتش رژیم صهیونیستی به خودرویی در جاده میدون در جنوب لبنان، دو فرمانده نیروهای فجر شاخه نظامی جماعت اسلامی لبنان به نام‌های مصعب و بلال خلف به شهادت رسیدند.
حزب الله لبنان اعلام کرد پایگاه اسرائیلی حبوشیت و مقر فرماندهی تیپ حرمون ۸۱۰ در پایگاه معالیه گولانی را با ده‌ها موشک کاتیوشا هدف قرار داده است.
لحظه اصابت موشک حزب الله به پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی
پایگاه خبری عبری زبان والا اعلام کرد حدود ۳۰ موشک از جنوب لبنان به سمت مناطق شمالی جولان اشغالی شلیک شده است.
وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در واکنش به ادامه مذاکرات برای رسیدن به توافق آتش‌بس و مبادله اسرا گفت: از این لحظه به بعد باید با موشک و بمب با حماس صحبت کنیم و به سرعت وارد رفح شویم و به تخریب و نابودی نوار غزه ادامه دهیم زیرا این برای امنیت "اسرائیل" ضروری است و تنها فرصت ممکن برای بازگرداندن اسرای اسرائیلی است.
جنگ تن به تن نیروهای مقاومت با نظامیان صهیونیست
بزالل اسموتریچ سران موساد و شاباک را مورد حمله قرار داده و تاکید کرد آن‌ها باید بجای مذاکرات غیرمسئولانه که به امنیت رژیم صهیونیستی ضربه می‌زند، ترور رهبران حماس را در دستور کار قرار دهند.
سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد اخیرا حالت بی‌اعتمادی شدیدی بین اعضای کابینه جنگ این رژیم آشکار شده است.
منبع مذکور اشاره کرد که بنی گانتز، گادی آیزنکوت و یواو گالانت سه وزیر اسرائیلی مستقیما با هیئت مذاکره کننده رژیم صهیونیستی گفتگو می‌کنند.
سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یکی از اعضای کابینه جنگ تاکید کرد که نتانیاهو همچنان در حال مانع‌تراشی است و نمی‌خواهد به هیچ توافقی دست یابد.
روزنامه وال استریت ژورنال: گزارشات صهیونیستی تاکید دارند که هزاران نفر از نیروهای حماس همچنان در مناطق شمالی حضور دارند
روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا در گزارشی به شکست رژیم صهیونیستی در نابودی و ریشه‌کن نمودن حماس حتی از شهر شهر غزه و استان شمالی آن با وجود گذشت بیش از ۲۰۰ روز از جنگ علیه نوار غزه پرداخت.
این روزنامه اعلام کرد: هدف اعلامی ریشه‌کن نمودن حماس از نوار غزه بود که از سال ۲۰۰۷ بر این منطقه تسلط داشته است اما اسرائیل در نابودی این گروه از مناطق شمالی این منطقه نیز موفق نشده است.
این روزنامه افزود گزارشات صهیونیستی تاکید دارند که هزاران نفر از نیروهای حماس همچنان در مناطق شمالی حضور دارند و این با وجود جنگ وحشیانه رژیم اشغالگر است که تاکنون به زندگی بیش از ۳۴ هزار فلسطینی پایان داده و ویرانی گسترده‌ای برای منازل و زیرساخت‌های غزه به وجود آورده است.
دستگیری استاد دانشگاه آمریکا به جرم حمایت از فلسطین
یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس در گفتگو با المیادین تاکید کرد که رژیم صهیونیستی چاره‌ای جز مذاکره و رسیدن به توافق ندارد، زیرا حمله به رفح نیز نتیجه و دستاوردی برای آن‌ها نخواهد داشت.
غازی حمد اظهار داشت که استفاده از رفح به عنوان یک اهرم فشار بر حماس بی‌نتیجه است و ما تحت هیچ شرایطی موضع خود را تغییر نمی‌دهیم.
حمد تصریح کرد که ورود به رفح دستاوردی برای اشغالگران نخواهد داشت و آن‌ها برای بار دوم در غزه غرق خواهند شد.
وی اظهار داشت که ما کاملا برای مقابله با اشغالگران اسرائیلی در صورت ورود به رفح آماده هستیم.