خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 22 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

رویداد شاعر دوبیتی ها «باباطاهر» 31 اردیبهشت برگزار می شود

تسنیم | استان‌ها | یکشنبه، 09 اردیبهشت 1403 - 11:30
شهردار همدان از برگزاری رویداد باباطاهر در 31 اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: تندیس فاخر شاعر دوبیتی ها در این رویداد رونمایی می شود.
همدان،باباطاهر،شاعر،فرهنگ،فرهنگي،عنوان،سروده،عرفاني،رويداد،ت ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، سید مسعود حسینی در جلسه تصمیم‌سازی رویداد بزرگ باباطاهر با اشاره به مقام والای ادبی و عرفانی مهجور مانده شاعر دوبیتی‌ها، اظهار داشت: توجه به گردشگری فرهنگی- مذهبی و ظرفیت‌های فزاینده فرهنگی همدان نظیر آرامگاه باباطاهر با شخصیت عرفانی و فرهنگی ظرفیت بزرگی برای اشاعه و تبلیغ همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران است.
وی با بیان اینکه شخصیت مهجور مانده باباطاهر در این رویداد بازتعریف می‌شود، عنوان کرد: تندیس فاخر باباطاهر ساخته هنرمند برجسته مجسمه‌سازی کشور در این رویداد به عنوان برنامه اصلی رونمایی می‌شود و امیدواریم بتوانیم به شایستگی این مقام ادبی و عرفانی را مورد تکریم قرار دهیم.
شهردار همدان با تاکید بر اینکه باید از ابزارهای پیشرفته رسانه‌ای برای معرفی همدان به دنیا بهره‌مند شویم، افزود: تولید محتوای با ارزش در حوزه باباطاهر اهمیت ویژه‌ای دارد که بخشی از آن بر عهده رسانه‌ها قرار دارد.
پیگیر ثبت روز باباطاهر در تقویم ملی کشور هستیم
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این جلسه، اظهار داشت: مکاتبات با شورای فرهنگ عمومی انجام شده و درصدد ثبت روز باباطاهر برای همدان در تقویم ملی کشور هستیم.
محسن معصوم علیزاده عنوان کرد: تندیس باباطاهر که به همت شهرداری آماده شده در تاریخ این شهر ماندگار می‌شود و این اتفاق نقطه عطفی برای تثبیت روز باباطاهر برای همدان است.
وی گفت: با توجه به انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا، برگزاری رویدادها و جشنواره‌ها با هم‌افزایی بین دستگاهی می‌تواند جایگاه همدان را به شایستگی معرفی کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با تقدیر از اهتمام شهرداری همدان در راستای احیای گذر فرهنگی در محلات همدان، تصریح کرد: این اقدامات موجب تغییر نگرش ها در سبک زندگی و مراجعات به تاریخ و فرهنگ مردمی همدان می‌شود.
به گزارش تسنیم، باباطاهر یکی از شناخته‌ شده‌ترین چهره‌های تصوف و شاعر و عارف ایرانی در سده پنجم قمری بود که به واسطه دوبیتی‌های خود به شهرت رسید، وی این دوبیتی‌ها را با لهجه لری و با مضمون خداوند، طبیعت و انسان سروده است.
باباطاهر معروف به باباطاهر عریان شاعر معاصر دوران طغرل شاه سلجوقی محسوب می‌شود، باباطاهر را به خاطر دوبیتی‌های شیرین و دلربایش می‌شناسند.
این دوبیتی‌ها به لهجه لری سروده شده، به همین دلیل به آن فهلویات (پهلویات) گفته می شود.
از آنجایی که باباطاهر عاشق خداوند، طبیعت و انسان بوده، بیشتر مضمون شعرهایش در این بستر سروده است.
سرانجام این شاعر و عارف محبوب ایرانی در 85 سالگی در همدان دیده از جهان فرو بست و اکنون آرامگاه وی در همدان، کانون پژوهشگران و عاشقان شعر و ادبیات و هنردوستان است.
این بنا و مقبره را چندین‌بار بازسازی کرده‌اند.
انتهای پیام/