خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 22 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تحولات اوکراین| توقع غرب از کی‌یف بعد از ارائه کمک نظامی - تسنیم

تسنیم | بین‌الملل | یکشنبه، 09 اردیبهشت 1403 - 11:31
تلاش زلنسکی برای دریافت 7 سیستم پاتریوت از غرب، تسلیحات جدید غربی هدف حملات روسیه، کمک 100 میلیون دلاری استرالیا به اوکراین، قول لندن برای 10 سال حمایت از کی یف، مشکل جدی اجرای بسیج در اوکراین و نقض حریم هوایی بلاروس، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.
اوكراين،روسيه،نظامي،هوايي،سيستم،دفاع،پاتريوت،استراليا،نيروها ...

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "فایننشال تایمز" گزارش داده است که کشورهای غربی پس از تخصیص کمک‌های نظامی جدید به اوکراین، کی‌یف را برای دستیابی به موفقیت در میدان نبرد تحت فشار قرار خواهند داد.
به نوشته این نشریه، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا باید تخصیص کمک 61 میلیارد دلاری به اوکراین را قبل از انتخابات ریاست جمهوری توجیه کند، بدین ترتیب این واشنگتن است که بیشتر از سایر کشورها بر لزوم رسیدن به موفقیت کی‌یف در میدان نبرد اصرار خواهد کرد.
ضمن اینکه دستیابی به این هدف برای کی‌یف دشوار خواهد بود، زیرا نیروهای مسلح اوکراین با وظیفه توزیع عاقلانه منابع و عدم استفاده فوری از کمک‌ها روبرو هستند، زیرا در صورت به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه، ممکن است کمک‌های بیشتری از جانب واشنگتن وجود نداشته باشد.
علاوه بر ایالات متحده، لندن نیز کمک‌های جدیدی به کی‌یف اختصاص داده: چند روز قبل، ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که کشورش 500 میلیون پوند و تسلیحات مختلف به ویژه سیستم دفاع هوایی پاتریوت را به اوکراین منتقل خواهد کرد.
فایننشال تایمز یادآور شده، کمک کشورهای غربی با هدف دادن به حداقل رساندن زمان ممکن برای ارتش روسیه به منظور استفاده از برتری ثابت شده خود در جنگ است.
غربی‌ها انتظار دارند، انتقال پول و تجهیزات به کی‌یف توانایی نیروهای مسلح اوکراین برای مقاومت را احیا کند.
در عین حال، این نشریه اعتراف کرده که به احتمال زیاد، حمایت ایالات متحده و بریتانیا تهاجم روسیه را متوقف نمی‌کند، بلکه فقط سرعت آن را کاهش خواهد داد تا نیروهای اوکراینی بهتر مواضع خود را حفظ کنند، البته بعید است آنها قدرت پیشروی داشته باشند.
سال 2024 برای اوکراین بسیار سخت آغاز شده و اثر آن بر وضعیت میدان نبرد نیز نمایان است: نیروهای مسلح اوکراین هنوز با کمبود نیرو مواجه هستند، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین همچنان به دنبال راه‌هایی برای گسترش بسیج است، و افراد پیوسته به ارتش باید برای استفاده از تجهیزات آموزش ببینند و اینها مشکلات کوچکی نیست که به راحتی بتوان آنها را حل کرد.
در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هفتصد و نود و پنجمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:
***
زلنسکی: اوکراین برای محافظت از خود به حداقل 7 سیستم پاتریوت نیاز دارد
ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین شب گذشته در پیام ویدئویی خود این موضوع را مطرح کرد که این کشور برای دفاع از خود، حداقل به هفت سیستم دفاع هوایی پاتریوت نیاز دارد.
او گفت: «مهم است که همه ابتکارات شرکای اوکراین به ویژه در جستجو و تحویل پاتریوت کمک کند تا این سیستم در سریع‌ترین زمان ممکن به دست ما برسد.
اوکراین به هفت سیستم نیاز دارد.
و این حداقل تعداد لازم است.
و شرکای ما این پاتریوت ها را دارند.»
به عقیده او، شرکای غربی می‌توانند به راحتی سامانه‌های پدافند هوایی مورد نیاز برای تضمین امنیت کشور را در اختیار طرف اوکراینی قرار دهند.
زلنسکی تاکید کرد: ما نباید زمان را تلف کنیم و باید عزم خود را نشان دهیم.
یک ماه پیش زلنسکی در مورد ضروری بودن حداقل پنج سیستم پاتریوت برای کی‌یف صحبت کرده بود.
پیش از این، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان از کشورهای ناتو خواسته بود تا سامانه‌های پدافند هوایی پاتریوت را در اختیار اوکراین قرار دهند.
وی تاکید کرد که وجود سیستم دفاع هوایی در حال حاضر برای کی‌یف از اهمیت بالایی برخوردار است.
درخواست اوکراین از یک شرکت آلمانی برای دریافت بیش از 800 پهپاد
رئیس شرکت آلمانی "سیستم‌های کوانتوم" (Quantum Systems) ، فلوریان زایبل، به مجله اشپیگل گفت که مقامات اوکراینی از برلین بیش از 800 پهپاد شناسایی از نوع "Vector" تولید شده توسط این شرکت را درخواست کرده‌اند.
این نشریه نوشته، زایبل به همراه روبرت هابک، معاون صدراعظم آلمان هفته گذشته به اوکراین سفر کرده بود.
به گفته او، در جریان این سفر مقامات کی‌یف برای دریافت 812 پهپاد Vector اضافی ابراز علاقه کرد و درخواستی را به ستاد ویژه اوکراین در وزارت دفاع آلمان ارائه کردند.
معاون صدراعظم در مراسم افتتاحیه کارخانه جدید Quantum-Systems برای تولید وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین در اوکراین شرکت کرد.
این شرکت قصد دارد طی دو سال آینده تا سقف 6 میلیون یورو در صنعت اوکراین سرمایه گذاری کند.
شولتز بار دیگر ارسال موشک‌های کروز تاروس به اوکراین را رد کرد
اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، بار دیگر انتقال موشک‌های کروز تاروس به اوکراین را رد کرد و دلیل آن را ناتوانی در کنترل استفاده از آنها توسط نیروهای اوکراین عنوان کرد.
او شب گذشته در مراسمی در حزبش در لونبورگ در این باره توضیح داد: تسلیحاتی وجود دارند که تنها در صورتی قابل تحویل هستند که شما برای کار با آنها توانایی داشته باشید.
تاروس یک موشک کروز است که می تواند 500 کیلومتر پرواز کند.
شولتز دقت ویژه این موشک‌ها را یادآور شد که با وارد کردن مختصات دقیق، می‌توانند اتاق خاصی را 500 کیلومتر دورتر مورد اصابت قرار دهند.
ولی این کار تنها در صورتی عملی خواهد بود که متخصصان آلمانی کنترل روی هدف گیری را بر عهده داشته باشند و مسلماً ما نمی توانیم این کار را انجام دهیم.
صدراعظم آلمان همچنین افزود که در صورت تحویل تاروس، آلمان درگیر جنگ با روسیه خواهد شد.به گفته وی، نه یک سرباز آلمانی و نه نظامیان ناتو در درگیری اوکراین حضور نخواهند داشت.
شولتز در پایان گفت: با توجه به وضعیت خطرناک، باید بسیار احتیاط کرد.
اختصاص 100 میلیون دلار برای بسته کمکی جدید به اوکراین توسط استرالیا
ریچارد مارلز، وزیر دفاع استرالیا و معاون نخست وزیر استرالیا در شهر لووف اوکراین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک به همراه دنیس شمیگال، نخست وزیر این کشور اعلام کرد که دولت استرالیا بسته کمکی دیگری به ارزش 100 میلیون دلار به اوکراین ارائه خواهد کرد.
به گفته مارلز، استرالیا 100 میلیون دلار دیگر به عنوان کمک مالی و تدارکاتی برای اوکراین فراهم خواهد کرد.
او توضیح داد: 50 میلیون دلار برای سیستم های دفاع هوایی کوتاه برد، 30 میلیون دلار برای پهپادها و 15 میلیون دلار دیگر برای تجهیزاتی از جمله کلاه ایمنی، کفش‌های بادی، چکمه نظامی، ماسک آتش نشانی و ژنراتورهای برق هزینه خواهد شد.
وزیر دفاع استرالیا افزود: ما متعهد به حمایت از اوکراین در درگیری با روسیه هستیم، البته از آنچه در اروپا اتفاق می‌افتد نیز آگاه‌تر هستیم.»
پیش از این، در اواخر مارس، استرالیا به ائتلاف برای ارائه پهپاد به اوکراین پیوست.
مارلز گفت: این فرصتی برای کانبرا است تا به انجام وظیفه خود ادامه دهد تا اطمینان حاصل شود که اوکراین در مسیر باقی مانده و این درگیری را با شرایط خود به پایان خواهد رساند.
سوناک: لندن تا سال 2030 از کی‌یف حمایت نظامی خواهد کرد
نخست وزیر ریشی سوناک در گفتگو با روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد که بریتانیا قصد دارد تا پایان این دهه به اوکراین کمک نظامی کند.
او گفت: "بریتانیا اولین کشوری بود که به اوکراین ضمانت‌های بلندمدت ارائه کرد که من سند آن را در ژانویه در سفرم به کی‌یف امضا کردم."
وی تصریح کرد که لندن متعهد به حمایت از کی‌یف حداقل در سطح فعلی تا ده سال آتی است.
چند روز قبل نیز سوناک طی یک کنفرانس مطبوعاتی در لهستان، وعده داد که بزرگترین بسته کمک نظامی به ارزش 500 میلیون پوند (بیش از 617 میلیون دلار) را به اوکراین ارائه کند.
به گفته او، لندن 400 وسیله نقلیه نظامی، 400 میلیون گلوله مهمات، سامانه‌های پدافند هوایی و موشک‌های طوفان سایه به کی‌یف ارسال خواهد کرد.
اعتراف نظامیان اوکراینی به مشکلات جدی در اجرای بسیج
روزنامه گاردین روز شنبه گزارش داد که در اوکراین، مقامات ارشد نظامی در گفتگوهای غیرعلنی اذعان می‌کنند که اجرای بسیج بیش از گذشته دشوار شده است.
در این مطلب آمده: برخی از آنها (مردان در سن بسیج) در حال فرار از اوکراین هستند یا در فکر انجام این کار هستند، در حالی که برخی دیگر بر روی یافتن واحدهایی تمرکز می کنند که فرماندهان آنها را در معرض خطر غیرضروری قرار ندهند.
این نشریه به نقل از کارشناسان تاکید می‌کند که کی‌یف در آینده نزدیک به کمک‌های نظامی بیشتری برای تلاش به منظور تغییر وضعیت در میدان جنگ به نفع خود نیاز خواهد داشت.
متیو سویل، تحلیلگر مؤسسه خدمات یونایتد رویال مستقر در لندن گفت: «سال جاری بسیار سخت خواهد بود و ممکن است اوکراین مجبور شود قبل از تثبیت اوضاع، مناطق بیشتری از خاک خود را به طرف واگذار کند.»
به گفته او، میانگین سنی نظامیان اوکراین 43 سال است و این به معنای نیاز به بسیج بیشتر جوانان و کاهش سن نیروهاست، در حالیکه این افراد به سادگی وجود ندارند.
اوکراین در سال جاری هفت بار حریم هوایی بلاروس را نقض کرد
کنستانتین مالوستوف، رئیس کمیته مرزبانی بلاروس روز شنبه اعلام کرد در طول چهار ماه نخست سال 2024، مرزبانان بلاروس هفت مورد نقض حریم هوایی کشور توسط اوکراین را ثبت کردند.
وی افزود: شناسایی مرز بلاروس به طور فعال از جمله با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در حال انجام است.
به گفته این مقام نظامی بلاروسی، یک سیستم دفاعی عمیق در جهت گیری اوکراین ایجادشده که شامل موانع انفجاری مین است، حفاظت از مرزهای اوکراین توسط واحدهای خدمات مرزبانی، گارد ملی، نیروهای مسلح و دفاع ارضی انجام می‌شود.
رئیس کمیته مرزبانی گفت: علاوه بر این، واحدهای توپخانه از جمله توپخانه موشکی در مناطق خاصی متمرکز شده‌اند.
او افزود، علاوه بر این، فشار مهاجرت در مرزهای بلاروس با کشورهای اروپایی همچنان ادامه دارد.
به خصوص در مرز لهستان و لتونی که همچنان به جابجایی اجباری مهاجران به سمت این جمهوری ادامه می‌دهند، که اغلب منجر به مرگ مردم، عمدتاً در فصل سرد می‌شود.
مالوستوف توضیح داد که از سال 2021 تاکنون بیش از 50 نفر بر اثر اقدامات بسیار سخت گیرانه مرزبانان اروپایی جان خود را از دست دادند.
روسیه ارسال تسلیحات به اوکراین را مشکل کرده است
آژانس خبری بلومبرگ گزارش داد، روسیه به غرب نشان داده است که می تواند با حمله به اهداف نظامی مشخص در اوکراین، تامین تسلیحات آمریکایی ارسالی برای ارتش این کشور را منهدم کند.
افزایش قابل توجه تعداد حملات موشکی و پهپادی ارتش روسیه نشان دهنده تاکید بیشتر بر هدف قرار دادن تاسیسات نظامی و لجستیک است که احتمالاً تلاشی برای ایجاد اختلال در نقل و انتقالات تسلیحات آمریکایی در اوکراین است.
همچنین یادآوری شده که نیروهای روسیه سرعت تهاجم خود در تمامی خطوط جبهه را افزایش داده‌اند، در حالی که ارتش اوکراین در حال تجربه خستگی بیش از حد از شکستهای دائمی است.
به عقیده کارشناسان، ادامه پیشروی روس‌ها به تصرف شهر آودیوکا منجر خواهد شد.
توصیه وزارت خارجه تاجیکستان به شهروندان برای عدم سفر به روسیه
وزارت امور خارجه تاجیکستان با انتشار بیانیه‌ای، به شهروندان این جمهوری توصیه کرد که به طور موقت از سفر به فدراسیون روسیه خودداری کنند، مگر اینکه این سفر کاملاً ضروری باشد.
جزئیات بیشتری در این رابطه ارائه نشده است.
روز قبل سمیون گریگوریف، سفیر روسیه در دوشنبه با معاون وزیر خارجه دیدار کرد و طرف تاجیکستانی در مورد افزایش موارد ممنوعیت ورود شهروندان این کشور به روسیه ابراز نگرانی کرد.
انتهای پیام/