خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 22 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

رصد کمبودهای دارویی با راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | یکشنبه، 09 اردیبهشت 1403 - 12:00
معاون برنامه‌ریزی اداره کل داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به راه‌اندازی سامانه بر خط اعلام کمبود‌های کشوری گفت: با راه‌اندازی این سامانه اطلاعات دقیق کمبود‌های دارویی معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور در دسترس قرار می‌گیرد.
دارويي،دارو،اعلام،غذا،پايش،سامانه

دکتر ناصر هیراد با بیان به اینکه در گذشته افراد مختلف و حتی غیرمتخصص در خصوص کمبود‌های دارویی اظهار نظر کرده و ارقام مختلفی را در مورد آن اعلام می‌کردند، گفت: از سال گذشته مسیر‌های مختلفی برای احصای کمبود‌های دارویی تعریف شده است که آمار جامعی را در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می‌دهد.
وی گفت: لازم به ذکر است در منابع مختلف تعاریف متعددی برای کمبود‌های دارویی ذکر شده است که اعلام اعداد متناقض خود گواه موضوع است.
بدیهی است سازمان غذا و دارو مرجع رسمی اعلام کمبود‌های دارویی است.
وی افزود: بررسی عملکرد شرکت‌های پخش از لحاظ نحوه توزیع و اعمال اقدامات اصلاحی به صورت مستمر در حال انجام بوده و طرح سامانه‌ای شدن برنامه توزیع دارو‌ها و توسعه سامانه اعلام کمبود‌های دانشگاه از طریق اضافه شدن موجودی شرکت‌های پخش دارو در دست اقدام است.
به گفته وی، پایش کمبود‌های دارویی و زنجیره تامین به صورت ویژه با دو روش شناسه‌گذاری و رصد کمبود معاونت‌ها بر اساس مبتنی بودن شواهد‌ها نیز انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده ضمن پایش بهتر کمبودها، امکان برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای جبران آن وجود دارد؛ همچنین معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور با دسترسی به این سامانه می‌توانند از میزان موجودی دارو اطلاع یافته و نسبت به پیگیری و رفع مشکل حوزه خود اقدام کنند.
منبع:ایفدانا