خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

مشکلات مالی همچنان گریبانگیر آل خلیفه

مشرق | بین‌الملل | پنجشنبه، 20 اردیبهشت 1403 - 07:41
بحرين،لوله،خط،سهام،فروش،نفت،سعودي،افزايش،درحاليست،تأسيسات

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات خلیج فارس در مطلبی پیرامون تصمیم بحرین بمنظور فروش سهام مهمترین خط لوله نفتی نوشت:
مشکلات مالی فزاینده، کوچک‌ترین شیخ‌نشین حاشیه خلیج‌فارس را به فروش دارایی‌های نفت و گازی خود واداشته است.
بنابه گزارش‌ها دولت بحرین درحال بررسی فروش سهام خود از یک خط لوله انتقال نفت از عربستان سعودی، به ازای صدها میلیون دلار است.
این خط لوله با توانایی انتقال روزانه ۳۵۰ هزار بشکه، تأسیسات فرآوری نفتی «بقیق» در عربستان سعودی را به پالایشگاه «باپکو» در بحرین پیوند می‌دهد؛ و مهم‌ترین خط لوله این شیخ‌نشین به شمار می‌رود.
این رویداد درحالیست که بحرین، به عنوان کوچک‌ترین اقتصاد منطقه خلیج‌فارس، با بدهی سنگین دولتی (فراتر از ۱۳۱٪) و اوضاع آشفته اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند.
پیش از این بلومبرگ در گزارشی از تلاش منامه برای فروش سهام برخی دارایی‌های نفت و گاز خود خبر داده بود؛ صنعتی که برای چندین دهه به روی سرمایه‌گذاران خارجی بسته بوده است.
اگرچه صنعت انرژی بحرین قابل مقایسه با دیگر کشورهای خلیج‌فارس نیست، اما این کشور نیز به‌دنبال راهبردی مشابه سعودی و امارات است؛ که طی سال‌های اخیر بخشی از سهام خطوط لوله و تأسیسات نفتی‌شان را فروخته‌اند.
رژیم آل‌خلیفه سال‌ها تلاش کرده با مالیات، افزایش بهای نفت، و ورود نیروی کار خارجی، این کسری بودجه سنگین را جبران کند؛ اما این اقدامات در عمل، به افزایش شمار شهروندان بیکار و افزایش هزینه‌ها و وخامت بیشتر اوضاع انجامیده است.
این درحالیست که هزینه‌ها و بودجه نظامی، ازجمله خرید تسلیحات از آمریکا و انگلیس، آن‌هم همراه با تخلفات مالی فزاینده، روندی افزایشی داشته است.
*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.