خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

روایت حزب‌الله لبنان از عملکرد درخشان یک موشک ایرانی/ موشک "الماس" و شکار پیاپی تانک‌های مرکاوا اسرائیلی +فیلم و تصاویر

مشرق | سیاسی | پنجشنبه، 20 اردیبهشت 1403 - 15:30
رزمندگان حزب الله در سال ۲۰۰۶ موفق شدند در میدان نبرد یک واحد موشک ضد زره اسرائیلی Spike را غنیمت گرفته و آن را به ایران ارسال می‌کنند.
موشك،حزب،الله،زره،الماس،ضد،هدف،لبنان،شليك،نظامي،صهيونيستي،من ...

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ یکی از مهمترین اصول و ویژگی های حزب الله لبنان در جنگ با دشمن صهیونیستی غافلگیری‌های بزرگ مقاومت در میدان نبرد برای ارتش صهیونیستی بوده است.
از زمانی که در نخستین روزهای جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ حزب الله از دسترسی خود به موشک ضد کشتی و حمله به ناوچه ساعر نیروی دریایی اسرائیل رونمایی کرد تا سالهای اخیر که در زمان‌های مناسب و به منظور پاسخ به تهدیدات رژیم صهیونیستی توانایی‌های جدید در حوزه موشکی، پدافندی، رزم زمینی و ...
رونمایی شده است همواره انتظار می رود که در لحظات حساس یک توانایی جدید مقاومت دشمن صهیونیستی را دچار غافلگیری کند.
پس از عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و ورود رزمندگان مقاومت لبنان به درگیری در جبهه شمالی سرزمین های اشغالی در حمایت از مقاومت غزه، شاهد شلیک انبوه راکت های توپخانه‌ای ، پهپادهای انتحاری و موشک‌های ضد زره مشهور نظیر کورنت، تاو، کنکورس و ...
بودیم اما از اواسط نبرد صهیونیست‌ها با سلاح جدید و خاص حزب الله مواجه شدند که تا پیش از آن چنین تهدیدی را تجربه نکرده بودند.
موشک ضد زره "خاص" به میدان می‌آید
در اواخر ماه ژانویه ۲۰۲۴ میلادی رسانه تبلیغاتی حزب الله لبنان تصاویری شگفت انگیز از حمله به سایت‌های راداری رژیم صهیونیستی در مناطق مرزی با لبنان منتشر کرد؛ در بیانیه مربوط به این حمله از لفظ "موشک ضد زره خاص" برای معرفی سلاح جدید استفاده شده بود، اگرچه تمامی کارشناسان نظامی از لحظه نخست مشاهده تصاویر این موشک به خوبی می‌دانستند نام آن چیست و در کدام کشور تولید شده است.
حمله به سایت راداری و تجسسی اسرائیل در نزدیک مرز لبنان با موشک خاص
به تدریج چندین ویدئو دیگر نیز از حملات با موشک جدید به سایت های راداری، پایگاه های نظامی و ادوات ارتش اسرائیل منتشر شد.
ویژگی مهم ویدئوهای منتشر شده این بود که از دریچه دوربین نصب شده روی خود موشک ضبط شده بودند (بر خلاف موشکی مثل کورنت که نیاز به حضور تیم فیلمبرداری دارد)؛ موشک خاص حزب الله به خوبی نشان می داد تکنولوژی به کار رفته در آن کاملا متفاوت است و به کاربر این اجازه را می دهد به هدفی حمله کند که در محدوده دید چشمی او نیست.
حمله موشک خاص حزب الله به هدفی که خارج از دید اولیه اپراتور بود
موشک پس از شلیک ابتدا اوج گرفته و به پشت تپه ها و بلندی های مشرف بر مناطق حضور نظامیان صهیونیست می‌رفت؛ در اینجا با توجه به اطلاعاتی که از قبل توسط پهپاد شناسایی به خدمه موشک ضد زره داده شده بود شیرجه به سمت هدف آغاز می‌شد؛ بارها در تصاویر منتشر شده مشخص بود که کاربر با دیدن بانک اهداف پیش رو تصمیم به تغییر هدف و حمله به موضع یا ادوات نظامی حساس تر گرفته است.
ویدئوی تست موشک الماس در لبنان که قابلیت تغییرات پیاپی هدف در آن به خوبی مشخص است
در واقع موشک فوق از یک توانایی ویژه مدرن‌ترین تسلیحات ضد زره در دنیا بهره می‌برد که به "Man in the loop" مشهور است؛ این ویژگی خاص است که به کاربر موشک اجازه می دهد حتی پس از قفل اولیه روی هدف تا آخرین لحظات توانایی تغییر هدف و قفل مجدد روی هدف جدید را داشته باشد.
دقت فوق العاده موشک الماس و ورود از پنجره کوچک به محل حضور نظامیان صهیونیست
معرفی رسمی موشک الماس توسط حزب الله
موشک ضد زره الماس نخستین بار در سال ۱۳۹۵ در نمایشگاه تجهیزاتی وزارت دفاع به نمایش درآمد؛ اما معرفی رسمی آن در سال ۱۳۹۹ و رزمایش پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک سلاح هواپرتاب صورت پذیرفت.
موشک ضد زره الماس از نسخه هواپرتاب و اصابت دقیق به هدف
در سال ۱۴۰۰ نسخه زمینی موشک الماس نیز به نمایش درآمده و برد آن ۸ کیلومتر اعلام شد؛ اما در سالهای پس از آن نسخه‌های بعدی موشک با برد شلیک متفاوت نیز توسعه یافته و هم در اختیار یگان های نظامی کشورمان قرار گرفته و هم به نیروهای مقاومت در منطقه ارسال شده است که دست کم استفاده و معرفی رسمی موشک الماس توسط حزب الله لبنان را تا کنون شاهد بوده‌ایم.
نسخه زمین پرتاب موشک ضد زره الماس
پس از اینکه چندین بار شبکه های رسانه‌ای اسرائیلی و کارشناسان نظامی وابسته به آنها از تهدید جدید علیه نظامیان صهیونیستی در جبهه شمالی با ورود به خدمت موشک الماس سخن گفتند، شبکه تلویزیونی المیادین نیز در یک ویدئوی مفصل با حضور کارشناس نظامی لبنانی و یکی از فرماندهان واحد ضد زره حزب الله به معرفی رسمی این موشک پرداخت.
در این مستند، فرمانده واحد ضد زره حزب الله با لقب "جهاد" پس از ارائه توضیحاتی در خصوص پیشرفت ها و تحولات واحد ضد زره حزب الله از جنگ ۲۰۰۶ تا امروز، رسما اعلام می کند که رزمندگان حزب الله در سال ۲۰۰۶ موفق شدند در میدان نبرد یک واحد موشک ضد زره اسرائیلی Spike را غنیمت گرفته و آن را به ایران ارسال می‌کنند.
این روایتی است که سالها کارشناسان مختلف خارجی به آن اشاره کردند بودند اما نخستین بار است که توسط یک مقام رسمی حزب الله اعلام می شود؛ در اینفوگرافی منتشر شده توسط المیادین از نوع و تعداد موشک های شلیک شده توسط حزب الله تا پایان ماه فوریه ۲۰۲۴ تعداد موشک‌های "خاص" شلیک شده ۲۳ تیر اعلام شد.
در دو ماه اخیر نیز چندین مورد ویدئوی شلیک از موشک الماس منتشر شده و به نظر می رسد رقم شلیک شده تا امروز به بیش از ۵۰ تیر نیز رسیده باشد.
موشک "الماس" و شکار پیاپی تانک‌های مرکاوا اسرائیلی
از شروع نبرد در جبهه شمالی تا امروز یگان های ضد زره حزب الله با انواع موشک های ضد زره خود به تانک های مرکاوا اسرائیلی و سایر زره پوش های این رژیم حملات متعددی را انجام دادند اما همگان در انتظار تقابل مستقیم موشک الماس با تانک مرکاوا بودند.
این انتظار مدت زیادی نیز طول نکشید و موشک الماس شروع به شکار تانک‌های مرکاوا کرد.
اصابت موشک الماس به تانک مرکاوا (به تغییر هدف توسط اپراتور در آخرین لحظه دقت کنید)
تانک‌هایی که چندین کیلومتر دور از منطقه مرزی و پشت تپه های بلند داخل پایگاه نظامی با خیال آسوده مستقر شده بودند غافل از اینکه موشک جدید حزب الله نیازی به دید مستقیم علیه هدف نداشته و پس از عبور از بالای ارتفاعات شیرجه نهایی خود به سمت هدف را آغاز می کند.
شکار یک تانک مرکاوا دیگر توسط موشک الماس
در یکی از خاص ترین ویدئوهای منتشر شده از سوی حزب الله موشکی که ادعا شده نسخه الماس۳ است یک دستگاه رادار ویژه کشف آتش توپخانه AN/TPQ۳۷ اهدایی امریکا به رژیم صهیونیستی را نیز به لیست شکارهای خود اضافه می کند.
شلیک موشک الماس۳ و اصابت دقیق به رادار کشف آتش اسرائیلی
کارشناسان نظامی به ویژه برخی از صهیونیست‌ها معتقدند در صورت تبدیل درگیری های جبهه شمالی با حزب الله لبنان به یک جنگ تمام عیار، موشک ضد زره الماس یکی از بزرگترین معضلات واحدهای زرهی و پیاده این رژیم برای نفوذ احتمالی به جنوب لبنان خواهد بود.