خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

مانور روسیه و بلاروس با تسلیحات هسته‌ای غیراستراتژیک - تسنیم

تسنیم | بین‌الملل | جمعه، 21 اردیبهشت 1403 - 10:31
روسای جمهور روسیه و بلاروس از آمادگی وزارت دفاع دو کشور برای برگزاری رزمایش مشترکی با استفاده از سلاح های هسته ای غیراستراتژیک خبر دادند.
بلاروس،روسيه،تسليحات،كشور،رزمايش،تاكتيكي،دفاع،نيروهاي،اعلام، ...

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که وزارتخانه‌های دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح روسیه و بلاروس از قبل دستورالعمل‌های لازم را دریافت کرده و بطور مشترک آماده سازی شرایط برای انجام رزمایشی با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای غیراستراتژیک را آغاز کرده‌اند.
پوتین در جمع خبرنگاران گفت: از آنجایی که سلاح‌های هسته‌ای غیراستراتژیک در خاک بلاروس مستقر هستند، این بار از دوستان و متحدان بلاروسی نیز دعوت کردیم تا در برخی مراحل این رزمایش شرکت کنند.
<...> دستورات مربوطه به وزارتخانه‌های دفاع و ستاد کل ارتش‌های ما داده شده و آنها با هم تمرین‌های لازم را انجام می‌دهند.
رئیس جمهور روسیه یادآور شد: این رزمایش بر روی آماده سازی تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی متمرکز خواهد بود.
این بار در سه مرحله برگزار شده و در مرحله دوم و سوم نظامیان بلاروسی هم به نیروهای روسی خواهند پیوست.
به گفته او، چنین تمرینات آموزشی به طور منظم انجام می‌شود و این یک کار برنامه ریزی شده است.
الکساندر لوکاشنکو نیز که در کنار پوتین ایستاده بود، افزود که این سومین بار است که کشورش در چنین تمریناتی شرکت می‌کند.
رئیس جمهور بلاروس توضیح داد که اولین مراحل تمرینات مربوطه در هر دو کشور به طور جداگانه انجام شد، اما اکنون مسکو و مینسک تصمیم گرفته‌اند که این رویداد را هماهنگ کرده و بطور مشترک برگزار کنند.
به گفته وی، آموزش با سلاح های هسته‌ای تاکتیکی ضروری است تا نیروها بتوانند در موقع لزوم، به درستی از آنها استفاده کنند.
او تاکید کرد: برای بلاروس و روسیه، تسلیحات هسته‌ای منحصرا یک وسیله بازدارندگی است نه تهاجمی، اما دو کشور مطمئناً به حمله احتمالی کشورهای ثالث پاسخ خواهند داد.
لوکاشنکو با اشاره به اینکه بلاروس به ابتکار خود او به این تمرینات پیوسته، افزود: اعلام عمومی رزمایش مشترک روسیه و بلاروس با استفاده از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی ناشی از تشدید تنش‌ها در جهان است.
مسکو و مینسک خواهان صلح هستند و نمی خواهند اوکراین به سکوی پرشی برای حمله به آنها تبدیل شود.
دو روز قبل وزارت دفاع بلاروس آغاز بازرسی غافلگیرانه از حامل‌های تسلیحات هسته‌ای غیراستراتژیک مستقر در این کشور را اعلام کرد.
علاوه بر این، شورای امنیت کشور نیز یادآور شد که بلاروس آمادگی رزمی نیروهای مسلح این کشور برای استفاده از سلاح‌هایی که قادر به استفاده از مهمات هسته‌ای تاکتیکی هستند، را آزمایش خواهد کرد.
وزارت دفاع روسیه نیز به نوبه خود قبل از آن اعلام کرد که منطقه نظامی جنوبی تمریناتی را با تسلیحات موشکی انجام خواهد داد و ناوگان دریایی و نیروهای هوا-فضا در این مانور مشارکت خواهد داد.
این رزمایش روی آماده سازی و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای غیر استراتژیک متمرکز خواهد بود، چرا که حفظ آمادگی پرسنل و تجهیزات نظامی در پاسخ به تحریکات در حال افزایش کشورهای غربی ضروری است.
انتهای پیام/