خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 01 خرداد 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

عاشورای غزه سرآغاز رسوایی صهیونیست و آمریکا می‌شود - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | جمعه، 21 اردیبهشت 1403 - 18:30
امام جمعه قم گفت: امت اسلام از این دولت هایی که در برابر صهیونیست خاموش هستند نمی گذرد؛ روزی ملت اسلام حساب شما را خواهد کشید و مزد شما خائنان به اسلام را خواهد داد.
قم،عبادت،خداوند،جمعه،امام،ادامه،اسلام،انقلاب،معصومه،دعا،الهي ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم آیت الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه 21 اردیبهشت 1403 که در مصلی قدس قم برگزار شد، در رابطه با مراتب عبادت گفت: بر اساس روایات عبادات و نیایش‌های ما به پنج در جه تقسیم می‌شود و انسان‌ها باید تلاش کنند که به رتبه های بالای آن دست پیدا کنند.
وی افزود: عبادت از سر ترس و برای رهایی از جهنم، عبادت از سر طمع بهشت (عبادت تجار)، عبادت از سر شکر و سپاس، عبادت از سر حب و علاقه و عبادت از سر محو و فانی شدن در خداوند و اهلیت خداوند؛ برای عبادت پنج درجه است.
خطیب جمعه قم بیان کرد: امام علی (ع) در نهج البلاغه می فرماید: «جَدْتُکَ أَهْلاً لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُکَ؛ تو را شایسته عبادت دیدم و پرستیدم».
در این مرحله انسان از روی معرفت خدا را عبادت می‌کند.
وی با بیان اینکه اولیای الهی و اهل معنا به این درجه رسیدند و این راه برای همه باز است، افزود: هر مرتبه‌ای بالاتر از مرحله قبل است و هر مرحله‌ای ویژگی‌های مرحله قبل را نیز دارد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه عبادات به دو بخش دعا و ذکر تقسیم می‌شود، گفت: دعا به معنای خواهش از خداوند و ذکر به معنای یاد خداوند بودن است.
وی ادامه داد: صدها روایت در ارزش دعا بیان شده است، زیرا دعا هویت عبد، راه نجات و رشته ارتباط ما با خداوند است.
دعا در میان عبادات رتبه ممتازی دارد.
امام جمعه قم درباره ذکر تصریح کرد: در روایات بیان شده است که بالاترین عبادات دعاست، اما ذکر خداوند فوق دعاست؛ زیرا ذکر خداوند روح عبادت است.
وی بیان کرد: در روایات بیان شده است: « ان شَغَلَهُ ذِکری عن مَسألَتی أعطَیتُهُ أفضَلَ ما اُعطِی السائلینَ؛ خداوند می فرماید کسی که یاد من او را از خواهش از من بازدارد، بالاتر از آن چیزی که به سائلان می‌دهم او را عطا کنم.
آیت الله اعرافی گفت: اگر کسی به پیشگاه خداوند حضور پیدا کرد و خواهش ها و تمنایی دارد اما وقتی وارد عبادت شد خواهش خود را فراموش کند خداوند هم خواسته اش و هم بیشتر از آن به او می‌دهد.
وی افزود: مسئله فلسطین مسئله غم افزا و جانکاهی است و حقیقتا باید از حوادث غزه به عاشورای غزه تعبیر کرد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: این آدم کشی، قتل عام‌ها و تخریب زیرساخت‌های یک ملت که صاحبان واقعی آن سرزمین به قدری است که وجدان هر انسان بیدار و منصفی را تکان می‌دهد.
عاشورای غزه سرآغاز رسوایی صهیونیست و آمریکا می‌شود.
خطیب جمعه قم بیان کرد: ساکتان در برابر این قتل عام و مزدوران منطقه‌ای، روی شان سیاه و پرونده شان تاریک شد.
وای بر شما مزدوران و وای بر شما ترسوها.
وی اضافه کرد: شما وعده صادق و درخشیدن انوار قدرت خدا به دست ایران توانمند در منطقه را ندیدید؟
قدرت مقاومت و یاری جریان مقاومت را ندیدید؟
رعب و وحشت را از دل‌های خود بیرون کنید و در قبال قاتلان فرزندان عرب و امت اسلام سکوت نکنید.
وای بر دولت‌هایی که می‌توانند و اقدام نمی‌کنند.
امام جمعه قم افزود: عربستان، مصر، پاکستان، ترکیه و دیگر ملت‌های منطقه چرا خاموش هستید؟
چرا سفارتخانه های این غاصب در کشور شما فعال است؟
وای بر شما.
امت اسلام از این دولت هایی که در برابر صهیونیست خاموش هستند نمی گذرد.
روزی ملت اسلام حساب شما را خواهد کشید و مزد شما خائنان به اسلام را خواهد داد.
وی گفت: آقایان مصر، ترکیه، عربستان، پاکستان و دیگر کشورهای اسلامی، این اجماع همه علما و اتفاق فرق است که وقتی دشمنی رویاروی اسلام قرار دارد نباید با او داد وستد و معامله کرد و نباید کالایی از او خرید.
انتظار رسول خدا (ص) از شما است که دست از این ارتباط و همکاری بر دارید.
خطیب جمعه قم یادآور شد: شما جرأت سپاه غیور ما را ندارید و حداقل به اقل مبانی فقهی عمل کنید و ارتباط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنید.
این ندای قم و مراکز علمی است که دست از همکاری با اسرائیل و این غاصب کیان امت اسلامی بردارید.
وی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب دو نامه به جوانان آمریکا و اروپا نوشته اند.
این نامه ها را مطالعه کنید.
آن زمان افرادی درک نمی کردند اما امروز جنبش دانشجویی آمریکا و اروپا نشان دهنده عمق بینش رهبر معظم انقلاب در یک دهه قبل بوده است.
ایشان در آن نامه ها بیان کردند که من شما را به مطالعه و رهایی از شبکه‌های تبلیغاتی و اختاپوس های تبلیغاتی فرا می خوانم.
آیت الله اعرافی ادامه داد: جوانان غرب در بسیج و پای منبر ما نبوده اند اما وجدان انسان و روح الهی که در وجدان همه هست بیدار شده است و این علیرغم سیطره سرمایه داری، شبکه تبلیغاتی صهیونیستی و لجن پراکنی شبکه‌های تبلیغاتی غرب است.
وی خطاب به دانشجویان غربی مدافع ملت مظلوم فلسطین گفت: دانشجویان،‌ طلاب، مراکز علمی و اساتید ما در کنار شما دانشجویان قرار دارند و انتظار می‌رود این بیداری شما استمرار پیدا کند چراکه ملت شما را هم نجات می‌دهد.
این جریان و جنبش دانشجویی باید بساط ظلم و اسارت گیری ملت ها و ظلم بر جهان اسلام و شرق را جمع کند.
امیدها به شما بسته شده است به راه خود ادامه دهید.
این خیزش بیداری، دشمن انسانیت و بشریت را بر جای خود می نشاند و هم دشمنانان عدالت سرکوب خواهد کرد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور ضمن تبریک دهه کرامت گفت: این دهه با نام حضرت معصومه (س) آغاز می‌شود، با نام احمد بن موسی و امام زادگان ادامه پیدا می کند و با نام امام رضا (ع) به پایان می‌رسد.
وی ضمن گرامیداشت روز از تجلیل از امامزادگان بیان کرد: این مناسبت ها جز افتخارات ماست و خداوند را برای این نعمت های الهی شکر می کنیم.
امام جمعه قم ادامه داد: نعمت حضور حضرت فاطمه معصومه (س) در قم روند تکاملی حوزه و جایگاه عبادی و معنوی قم را ارتقا داد؛ البته قبل از اینکه فاطمه معصومه (س) به قم بیایند خاندان های بزرگ محدثان به قم آمدند و قم پایگاه حوزه و خاستگاه معارف الهی بود و اتصال مستقیم به ائمه (ع) داشت و قم این جایگاه را در اوایل قرن دوم پیدا کرد.
وی بیان کرد: همین زمینه ایمانی و فرهنگی نورانی قم بود که حضرت فاطمه معصومه (س) بعد از بیماری بیان کردند که مرا به قم ببرید؛ با حضور فاطمه معصومه (س) رونق و نوری بخشید و قم در قله علم و معرفت قرار گرفت.
خطیب جمعه قم ادامه داد: در عصر ما نیز با طلوع خورشید نهضت و انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)، قم سرآمد مراکز علمی عالم اسلام و کانون جوشان علوم و معارف الهی شد.
وی تصریح کرد: مردم قم شما زمینه ساز نهضت بودید و حوزه خود را وامدار شما می‌داند و ما در کنار هم این انقلاب را آفریدیم و امواج انقلاب در حال درخشش است.
قم امروز باید در همه شاخص ها اول باشد؛ در معنویت و اخلاق و حجاب و عفاف باید حرف اول را بزنید دست پروردگان شما در عالم این انوار را پخش می کنند.
امام رضا (ع) قلب ایران و خورشید ایران و جهان است.
وی ضمن گرامیداشت روز زبان فارسی گفت: همبستگی خود را با جریان امر به معروف و نهی از منکر و تلاش نیروی انتظامی اعلام می کنیم.
طرح نور با همراهی مردم باید ادامه پیدا کند و پیش برود.
مردم قم و ایران اهل پاکی و حجاب هستند و جلو فساد را می گیرند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حضور رئیس جمهور در قم گفت: از رئیس جمهور و همراهان ایشان برای سفر به قم سپاسگزاریم و امیدواریم همه دستگاه در اجرای مصوبات و گره گشایی مشکلات تلاش بیشتری کنند.
بار سنگینی بر دوش دولت است که جز با همکاری و همراهی مردم نمی توان آن بار را برداشت.
وی بیان کرد: در جلسه جامعه مدرسین با رئیس جمهور نکات مهم فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مطرح شد و ایشان توضیح دادند.
امیدواریم دغدغه مراجع، علما مردم متدین و جامعه مورد عنایت بیشتر قرار بگیرد؛ البته همه باید همکاری کنند.
انتهای پیام/