خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 29 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آنالیز حشاشین و آلپ ارسلان

مشرق | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403 - 07:06
اسلام،سياسي،نرم،حشاشين،جنگ،فيلم،منطقه،فلسطين،خاورميانه،تاريخ ...

به گزارش مشرق،کانال ابوقاسم در ایتا در مطلبی به آنالیز حشاشین و آلپ ارسلان پرداخت و نوشت:
خب اینکه مصری ها و ترکیه تاریخ را برای فیلمسازی و نفوذ نرم در افکار عمومی انتخاب کردند به معنای این است که بخوبی می دانند چه سبک از فیلمنامه ها و سناریوهای تولیدی سینما در خاورمیانه جوابگو است.
دقیقا همان چیزی که ما در مرحله تحلیل ذهنی آن مانده ایم و تشتت آراء برای پرداختن به تاریخ ملی و مذهبی و در آمیختگی آن بعد از چهل و شش سال همچنان پابرجاست.
می شود گفت جنگ نرم و رسانه ،مثل سایر پارامترها و پرونده های موجود در کشور است که فقط نظاره گر ابتکار عمل رقبا و بازیگران دیگر هستیم ببینیم چه می‌کنند.
فیلم حشاشین مصری و آلپ ارسلان ترکی دقیقا برای تحریف تاریخ و پیگیری پیش‌فرض های مغرضانه در پس زمینه فیلم است
این فیلم هدف مشخصی را دنبال می کند و روایات صحیح تاریخ برایش در اولویت نیست.
این فیلم گام جدیدی در معادله گفتمانی و جنگ نرم در خاورمیانه است.
آرایش جریان های سیاسی اسلام با تلفیق پان ترکیسم برجسته ترین خط محتوایی این فیلم است.
اسلام سیاسی ،اسلام سکولار و اسلام اخوانی از بخش های مهم جنگ گفتمانی میان کشورهای اسلامی و عربی منطقه است که مبداء جنگ نرم رسانه ای خواهد شد و ما می توانیم بگوییم سینما و فیلمسازی عرصه دیگر نزاع آینده خاورمیانه ای های متمدن و صاحب عقبه های تاریخی است.
که رقبا پیش از ما آن را شروع کرده اند عبور از مرزهای فکری برای افزایش نفوذ نرم مهم ترین مقدمه برای فهم عرصه در تحولات آینده منطقه است.
خب می‌خواهیم عمیق تر درباره عرصه کلی تحولات منطقه ای صحبت کنیم.
اندیشه اسلام سیاسی که ایران و محور مقاومت در منطقه خاورمیانه دنبال می‌کند و در تنش گفتمانی و هویتی با اسرائیل و آمریکا بر سر آرمان فلسطین پیش قراول مسلمانان جهان در این داستان محسوب می شوند می رود که به گزینه سیاسی و ایده آل شهروندان و توده های مردمی منطقه و آفریقا تبدیل شوند.
برجستگی مساله فلسطین و مظلومیت غزه و مقاومت برای آزادی فلسطین توسط اسلام سیاسی شیعه و برخی اهل تسنن در حال پیگیری است موضوعی که اخوانی ها را بر این داشت برای عقب نماندن از قافله بفکر تشدید تنش سیاسی و گفتاری با اسرائیل باشند.
من می‌خواهم بگویم که حشاشین و آلپ ارسلان ترکی دقیقا در چه مسیری از جنگ نرم قرار دارند و آن را به صورت عمیق و جریان شناسانه تحلیل کنیم
به گمان آن ها تنها راه مهار این غلبه روانی اسلام سیاسی در وسعت سرزمینی اسلام، جنگ نرم و سناریوهای سلبی در فیلمسازی است.
می‌خواهند اسلام سیاسی شیعه و ایران را به پیشینه تاریخی تصویر سازی شده حسن صباح و حشاشین مرتبط کنند و نقش امروزی آن ها در جهان اسلام را به نقش باطنی ها و حسن صباح وصل کنند.جریانی که به صورت مرموزانه منافع اسلام و مسلمانان را نادیده می‌گیرند و با اعتقادات متوهمانه در حال فریب جهان اسلام هستند...
هیچ کشوری بجز مصر نمی توانست فیلم حشاشین را به این خوبی بسازد مصر به عنوان مهم ترین قدرت فکری در جهان اسلام تحلیل می شود.
آن ها اسلام سیاسی را در داخل کشور خود به حاشیه بردند
دوگانگی علم و دین(مذهب شیعه) از بخش های دیگر فیلم حشاشین است که در رفتار حسن صباح نسبت به امام محمد غزالی و عمر خیام به صورت زیرکانه انجام می‌شد.
حشاشین و نمادهای بکار گرفته شده در آن دقیقا برای این بود که معادله ذهنی جوانان و مردم کشورهای عربی و اسلامی نسبت به اقدامات ایران برای فلسطین را بهم بریزند.
آرایش جنگ نرم منطقه ای برای این است که بدانیم داستان به فلسطین و آینده سرنوشت ساز آن در منطقه بازگشت دارد
*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.