خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 18 شهریور 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

مجوز اجرای سد و نیروگاه «معشوره» به وزارت نیرو ابلاغ شد

مهر | استان‌ها | شنبه، 06 مرداد 1403 - 14:30
خرم‌آباد - مجوز اجرای طرح سد و نیروگاه «معشوره» توسط سازمان برنامه‌وبودجه کشور به وزارت نیرو ابلاغ شد
نيروگاه،سد،طرح،مترمكعب،تنگ،آب،رودخانه،تأمين،كشكان،كوهدشت

به گزارش خبرگزاری مهر، مجوز اجرای طرح سد و نیروگاه «تنگ معشوره» بر اساس مصوبه کمیسیون ماده (۲۳) قانون الحاق در مردادماه ۱۴۰۳ توسط سازمان برنامه‌وبودجه کشور به وزارت نیرو ابلاغ شد.
طرح سد و نیروگاه «تنگ معشوره» در استان لرستان باهدف تأمین آب به میزان ۱۸۵ میلیون مترمکعب شامل کشاورزی ۱۶۲، شرب شهر کوهدشت ۱۷ میلیون مترمکعب و صنعت شش میلیون مترمکعب و مهار سیلاب‌های مخرب «کشکان» و رهاسازی دبی ایمن پایین‌دست به‌منظور کاهش خسارت ناشی از سیلاب در دست اجرا است.
همچنین این طرح با احداث دو نیروگاه مجموعاً با ظرفیت ۸۰ مگاوات (سطحی ۳۵ و زیرزمینی ۴۵) می‌تواند انرژی برقابی به میزان ۶.۱۶۲ گیگاوات ساعت تولید کند.
سد «تنگ معشوره» در استان لرستان بر روی رودخانه «کشکان» از سرشاخه‌های رودخانه کرخه و حدود ۵۵۰ متر پایین‌تر از محل تلاقی دو رودخانه «کاکارضا» و «چم زکریا» واقع شده است که شامل یک سد بتنی غلتکی با حجم مخزن ۵۲۵ میلیون مترمکعب، یک نیروگاه سطحی در نزدیکی سد و یک بند تنظیمی در پایین‌دست بدنه اصلی است که آب خروجی از بند تنظیمی توسط تونلی به طول ۸ کیلومتر به یک نیروگاه زیرزمینی در نزدیکی روستای «گرمورت» منتقل می‌شود و پس از آن از طریق سامانه انتقالی به طول ۳۰ کیلومتر شامل تونل بلند، تونل کوتاه، خط لوله و کانال سرپوشیده و روباز آب موردنیاز مصارف کشاورزی شهرستان‌های دوره چگنی و کوهدشت را تأمین می‌کند.
بنابراین گزارش، پس از انجام مطالعات این طرح با پیگیری‌های مستمر انجام شده و اخذ مجوزهای پنج‌گانه محیط‌زیست، پدافند غیرعامل، میراث‌فرهنگی، تخصیص آب و شورای فنی، با اخذ ماده ۲۳ و تأمین اعتبار موردنیاز، عملیات اجرایی طرح سد و نیروگاه تنگ «معشوره» آغاز شده است.