خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 26 شهریور 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

رویه اشتباه مبارزه با آفات کشاورزی باید اصلاح شود

تسنیم | استان‌ها | شنبه، 17 شهریور 1403 - 20:35
معاون وزیر علوم روند کنونی مبارزه با آفات در کشور را مشکل و مسئله ای اساسی دانست و گفت: مبارزه غیرعلمی با آفات علاوه بر مشکلات زیست محیطی و خطرات بهداشتی، اقتصاد کشاورزی را نیز متضرر کرده، لذا باید با مبارزه علمی و دانش پایه به کمک کشاورزان بشتابیم.
علمي،كشور،رتبه،كنگره،فناوري،مبارزه،علوم،دانش،ايران،آفات،نوآو ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اسلامشهر، بیست و پنجمین کنگره گیاه‌پزشکی ایران ظهر امروز به همت اتحادیه انجمن‌های علوم گیاه‌پزشکی ایران و به میزبانی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به مدت 4 روز آغاز به کار کرد.
در این رویداد علمی و پژوهشی انجمن‌های علمی "حشره‌شناسی، بیماری شناسی گیاهی، کنه شناسی، علوم علف‌های هرز، قارچ‌شناسی، ویروس‌شناسی و نماتودشناسی" حضور دارند و این کنگره با حمایت سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی، هر دو سال یک‌بار در یکی از مراکز علمی کشور برگزار می‌شود.
ارتقای سطح دانش و تجربیات در زمینه گیاه‌پزشکی، معرفی و ارائه آخرین دستاوردها و پیشرفت‌های علمی و فناوری، برقراری ارتباطات علمی و صنعتی و ارائه راهکار برای حل مسائل و چالش‌های گیاه‌پزشکی کشور از اهداف این کنگره است.
حسن زمانیان؛ معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری در این کنگره با تأکید بر اینکه امروز اهمیت گیاه‌پزشکی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود، اظهار داشت: انسان همواره نیاز به مبارزه جدی با آفاتی دارد که با هجومشان ممکن است حیات بشر را به خطر بیندازد و خوشبختانه ما در حوزه مبارزه با آفات کارنامه موفقی داریم.
وی افزود: اثرات زیست‌محیطی استفاده از سموم برای آفات و استفاده نابه جا و میزان و دوز بالا جهت مبارزه با آفات در کشور ما یک مسئله و مشکل اساسی است.
معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی و خطرات بهداشتی، اقتصاد کشاورزی هم در کشورمان متضرر از مصرف نابه جای سموم و کود است، بیان کرد: صرف از بین بردن آفت کفایت نمی‌کند و باید با مبارزه علمی و دانش‌پایه به کمک کشاورزان بشتابیم تا صادرات این حوزه رونق گیرد.
زمانیان با بیان اینکه برگزاری کنفرانس و نوشتن مقاله بسیار ارزشمند ولی مدنظر ما نیست، گفت: در سال 2023 تعداد 78 هزار مقاله بین‌المللی به چاپ رسیده که رتبه بالای 15 و 16 در دنیا و مایه مباهات است، اما رتبه نوآوری ‌ما 62 است و این فاصله بین رتبه علمی و نوآوری خسارات بسیاری به دنبال دارد و هر کس از این فاصله بکاهد خدمت شایانی به کشور کرده است.
رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران پژوهش را زیربنای فناوری دانست و خاطرنشان کرد: تحقیقات باید هوشمندانه و هدفمند باشد، تحقیقات هدفمند موجب ارتقای دانش فنی شده محصولاتی را تولید می‌کند که رتبه برتر دنیا را کسب کند پس باید از علم و دانش جهت رفاه، رونق اقتصاد و درآمد کشور و از دانش و فناوری برای نوآوری محصولات استفاده کنیم.
انتهای پیام/