خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 26 شهریور 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نسل جوان نقاشی ایران حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت - تسنیم

تسنیم | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 18 شهریور 1403 - 02:35
علی بحرینی، استاد کارگاه نقاشی سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، می گوید که بیشتر آثار رسیده به این بخش، از کیفیت قابل توجهی برخوردار بودند و این روند، نویدبخش آن است که نسل جوان نقاشان ایران حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت.
آثار،جشنواره،تجسمي،هنرهاي،جوانان،هنرمندان،ايران،نقاشي،جوان،ي ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، یک رویداد هنری ملی است که به صورت سالانه و با هدف استعدایابی و شناسایی نخبگان جوان عرصه هنرهای تجسمی در کشور برگزار می‌شود.
این رویداد هنری که رشته‌های مختلفی چون نقاشی، نگارگری، خوشنویسی، کاریکاتور، مجسمه‌سازی، سرامیک، عکاسی، طراحی، گرافیک، تصویرسازی و هنر جدید را در برمی‌گیرد، هر سال در یکی از استان‌های کشورمان برگزار و این روزها مهیای برپایی سی و یکمین دوره خود می‌شود.
دوره‌ای که قرار است به میزبانی استان خراسان شمالی در شهرستان بجنورد برگزار شود.
به همین بهانه، گپ و گفت کوتاهی را با علی بحرینی، استاد کارگاه و داور بخش نقاشی سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران انجام دادیم و دیدگاه این هنرمند را درباره کم و کیف آثار هنری رسیده به این بخش، جویا شدیم.
بحرینی با اشاره به سطح کیفی آثار ارسال‌شده از سوی هنرمندان جوان بخش نقاشی گفت: امسال در داوری و انتخاب اولیه آثار هنرمندان متقاضی، شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم؛ چراکه آثار بسیار خوبی از سوی جوانان به دبیرخانه ارسال شده بود و این امر، روند ارزیابی و انتخاب نهایی را دشوار می‌کرد.
به شخصه انتظار نداشتم که با چنین کیفیتی از آثار روبه‌رو شوم.
او درباره تکنیک غالب آثار رسیده به بخش نقاشی بیان کرد: بیشتر کارها با تکنیک رنگ روغن ارائه شده بودند.
هر چند شاید از حیث طراحی در بعضی آثار خصوصا آثار شرکت‌کنندگانی که به مرحله کارگاهی راه پیدا نکردند، ضعف‌هایی وجود داشت اما بیشتر آثار از لحاظ پختگی رنگ، هارمونی، نوع نگاه و انتخاب هنرمند، در سطح قابل توجهی قرار داشتند و برآیند آن، این نوید را می‌دهد که نسل جوان هنرمندان نقاش ما در آینده حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهند داشت و امیدوارم به زودی کارهای فاخر و ارزشمندی را از این جوانان ببینیم.
این هنرمند نقاش، ضمن اشاره به کارکرد جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، گفت: این جشنواره، فرصت مغتنمی است تا هنرمندان جوان و مستعدمان از جای جای ایران اسلامی دور هم جمع شوند و از تجربیات یکدیگر به نحوی شایسته در مسیر بالندگی هنر خود، بهره‌برداری کنند.
بحرینی تصریح کرد: من احساس می‌کنم چیزی که امروز به آن نیاز مبرم داریم و در کارگاه‌ها نیز به آن اهتمام خواهیم ورزید، تولید محتوای هنری است.
تکنیک و طراحی خوب به تنهایی نیاز ما را مرتفع نمی‌کند.
ما نیازمند این هستیم که چیزی به هنر کشورمان اضافه کنیم.
اکنون، کمبود ما در زمینه محتواست و این مسئله‌ای است که در آثار ارسالی هم به چشم می‌آمد.
بیشتر کارها از حیث تکنیک در سطح بالایی قرار داشتند اما محتوا در آنها کمتر مورد توجه قرار گرفته بود.
استاد کارگاه نقاشی سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، افزود: فکر می‌کنم لازم است در سال‌های آینده، مولفه محتوا به عنوان یک شاخص کلیدی در ارزیابی آثار هنرمندان جوان، ضریب گرفته و نهادینه شود.
جای چنین توجهی در جشنواره امسال خالی بود.
با وجود این، امیدوارم در کنار هم قرار گرفتن هنرمندان جوان و مستعد کشورمان که از جای جای جغرافیای ایران اسلامی دور هم جمع شده‌اند، باعث شکل‌گیری رویدادی مفید و پربار شود.
این مدرس رشته نقاشی یادآور شد: جشنواره امسال در مقایسه با سال‌های گذشته از استقبال‌ بیشتری برخوردار بود و خوشبختانه جوانان به خوبی پای کار آمده بودند.
امیدوارم این روند موجب تقویت روحیه همدلی میان هنرمندان کشورمان شود.
لازم است به این نکته هم اشاره کنم که در ترکیب نهایی هنرمندان راه‌یافته به بخش کارگاهی سی و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، از بیشتر استان‌ها نماینده داشتیم که این مایه خوشحالی و برگ برنده جشنواره است.
گفتنی است که سی‌ و یکمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به دبیری مینا صدری و همت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشارکت موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، 19 تا 23 شهریور جاری در استان خراسان شمالی برگزار می‌شود.
انتهای پیام/