سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نشست شورای امنیت درباره لبنان

تسنیم | بین‌الملل | پنجشنبه، 05 مهر 1403 - 03:53
نشست شورای امنیت سازمان ملل به درخواست فرانسه برای بررسی حملات رژیم اسرائیل به لبنان آغاز به کار کرد.
لبنان،اسرائيل،امنيت،شوراي،جنگ،خارجه،وزير،غزه،توقف،نماينده،فر ...

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نشست شورای امنیت سازمان ملل امروز (پنج شنبه) در حاشیه نشست سران مجمع عمومی و به درخواست کشور فرانسه برگزار شد.
آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل در ابتدای این نشست گفت: لبنان در لبه پرتگاه قرار دارد، همگی باید در ارتباط با تشدید تنش در لبنان نگران باشیم.
گوترش افزود: «به حاکمیت لبنان باید احترام گذاشته شود و حکومت لبنان باید بتواند کنترل کاملی بر سلاح داشته باشد».دبیرکل سازمان ملل همچنین تأکید کرد که قطعنامه شورای امنیت در مرز لبنان به شکل گسترده نقض شده است و همچنین پس از انفجار وسایل ارتباطی در لبنان، تنش‌ها و حملات اوج گرفته است.
گوترش همچنین گفت که لبنان حداقل به 70 میلیون دلار برای پاسخگویی به نیاز آوارگانی که همچنان به تعدادشان افزوده می‌شود، دارد.
وزیر خارجه فرانسه: طرح مشترکی با آمریکا برای آتش‌بس در لبنان تدوین کرده‌ایم
«استفان سژورنه» وزیر امور خارجه فرانسه در نشست شورای امنیت گفت: وضعیت امروز لبنان می تواند به نقطه بی بازگشتی برسد؛ حملات اسرائیل تلفات بسیار زیادی در لبنان بر جای گذاشته است.
او همچنین مدعی شد که حزب الله مراکز جمعیتی در اسرائیل را هدف قرار می دهد.
وزیر امور خارجه فرانسه افزود: اگر جنگ بین اسرائیل و حزب الله در گیرد، لبنان نمی‌تواند بهبود یابد؛ ما باید تمام تلاش خود را برای کاهش تنش بین اسرائیل و حزب الله انجام دهیم.
«استفان سژورنه» در ادامه گفت: در حال کار با آمریکا برای آتش‌بس موقت در لبنان به مدت 21 روز هستیم تا امکان مذاکره فراهم شود؛ طرح آمریکایی-فرانسوی برای آتش بس موقت در لبنان به زودی اعلام می شود؛ من از هر دو طرف می‌خواهم که آتش‌بس را بدون تاخیر بپذیرند.
وزیر خارجه الجزائر: اسرائیل می‌خواهد کل منطقه را به سیطره خود در آورد
«احمد عطاف» وزیر خارجه الجزائر نیز در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: ما با لبنان در برابر تجاوزات شنیع اسرائیل اعلام همبستگی می‌کنیم؛ تجاوز اسرائیل مستلزم مخالفت مطلق و گسترده از سوی همه کشورها است.
او افزود: آنچه لبنان در معرض آن قرار دارد، تمام عناصر جنایاتی را که اسرائیل در غزه انجام داده است را با خود به همراه دارد، به نوعی دیگر اسرائیل در تلاش است لبنان را به غزه ای دیگر تبدیل کند.
احمد عطاف در ادامه گفت: اسرائیل با اشغالگری خود به ما ثابت می کند که امنیت خود را در ناامن سازی همسایگانش می‌بیند، رژیم اشغالگر اسرائیل ثابت کرده است که صلح نمی‌خواهد و خود را مستثنی از همه نظارت‌ها و قوانین می‌داند.
او همچنین تأکید کرد که منطقه غرب آسیا به تلاش مشترک همه نیاز دارد تا از بلای یک جنگ فراگیر در آینده نزدیک در امان بماند.
روسیه: حملات اسرائیل به لبنان را به شدت محکوم می‌کنیم
«سرگئی ورشینین» معاون وزیر خارجه روسیه در نشست شورای امنیت گفت: تحولات روزهای اخیر نشان می‌دهد که بدترین انتظارات ما به واقعیت تبدیل شده است.
او افزود: حمله نظامی و تحریک آمیز گسترده علیه لبنان را به شدت محکوم می‌کنیم، ما خواستار توقف فوری درگیری ها در لبنان هستیم.
نماینده روسیه همچنین توقف جنگ در غزه را لازمه آرامش در منطقه عنوان کرد و گفت: «اجتناب از جنگ گسترده در منطقه مستلزم توقف خونریزی در غزه است، نیاز به اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت برای پایان دادن به اشغال خاک لبنان وجود دارد».
آمریکا: نگران کشته شدن صدها نفر در لبنان هستیم!
«لیندا توماس گرینفیلد» نماینده آمریکا در شورای امنیت در نشست این شورا درباره لبنان گفت: از گزارش‌های مربوط به کشته شدن صدها غیرنظامی در لبنان نگران هستیم.
او افزود: با تشدید تنش ها بین اسرائیل و حزب الله، دیپلماسی دشوارتر می شود، ما به دنبال اجتناب از یک جنگ گسترده‌تر هستیم که به نفع اسرائیل یا لبنان نیست، هیچکس نمی‌خواهد جنگی مشابه جنگ 2006 تکرار شود.
گرینفیلد در ادامه بدون اشاره به اشغالگری دهها ساله اسرائیل در جنوب لبنان، مدعی شد که حزب‌الله عامل بی ثباتی است و ادعا کرد: «گسترش حضور حزب‌الله در امتداد خط آبی منبع بی‌ثباتی بود».
نماینده آمریکا نیز همانند نماینده فرانسه گفت: «ما در حال کار با سایر کشورها بر روی طرحی هستیم که امیدواریم به آرامش بین اسرائیل و حزب‌الله منجر شود».
چین: مردم لبنان در معرض شدیدترین موج خشونت‌ طی دهه‌های اخیر قرار دارند
«فو کانگ» نماینده چین نیز در نشست شورای امنیت درباره لبنان گفت: «از اسرائیل می‌خواهیم برای توقف جنگ غزه و توقف تشدید تنش در لبنان تصمیم درستی بگیرد».
او افزود:‌ اسرائیل باید از تمایل خود برای توسل به سلاح دست بردارد و اقدامات خصمانه خود را که می‌تواند منطقه را وارد جنگی فراگیر کند، متوقف نماید...مردم لبنان در معرض بزرگترین موج خشونت در دهه‌های اخیر قرار گرفته‌اند.
انتهای پیام/