سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تجمع فلزات در بدن می تواند بیماری قلبی را بدتر کند

مهر | سلامت و پزشکی | پنجشنبه، 05 مهر 1403 - 06:29
کادمیوم، اورانیوم، کبالت: تحقیقات جدید نشان می دهد که این فلزات و سایر فلزات موجود در محیط می توانند در بدن جمع شوند و بیماری قلبی را تشدید کنند.
قرار،سطح،ادرار،فلزات،قلبي،معرض،مطالعه،كادميوم،فلز،عروق،بالاترين

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، «کاتلین مک گرو»، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه کلمبیا در نیویورک، گفت: «یافته‌های ما بر اهمیت در نظر گرفتن قرار گرفتن در معرض فلزات به عنوان یک عامل خطر مهم برای تصلب شرایین و بیماری‌های قلبی عروقی تأکید می‌کند.»
او در ادامه افزود: «این روند می‌تواند به استراتژی‌های پیشگیری و درمانی جدیدی منجر شود که قرار گرفتن در معرض فلز را هدف قرار می‌دهند.»
تیم مک‌گرو دریافتند که با افزایش سطوح فلزات مختلف در نمونه ادرار افراد، شواهدی از سفت‌تر شدن شریان‌های سخت شده- یکی از مؤلفه‌های کلیدی بیماری قلبی- نیز افزایش می‌یابد.
تیم تحقیق به طور خاص فرآیندی به نام آترواسکلروز، سخت شدن تدریجی رگ های خونی ناشی از تجمع پلاک های چربی را بررسی کردند.
آترواسکلروز همچنین می تواند منجر به تجمع رسوبات ناسالم کلسیم در شریان ها شود.
تیم مک‌گرو یک پایگاه داده بزرگ شامل بیش از ۶۴۰۰ بزرگسال میانسال و مسن آمریکایی را که در زمان پیوستن به این مطالعه بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲، عاری از بیماری قلبی بودند، بررسی کردند.
نمونه‌های ادرار سطح شش فلز محیطی هر شرکت‌کننده را که با بیماری‌های قلبی مرتبط هستند، ردیابی کردند: کادمیوم، کبالت، مس، تنگستن، اورانیوم و روی.
مردم معمولاً از طریق دود تنباکو در معرض کادمیوم قرار می گیرند، در حالی که پنج فلز دیگر با کودهای کشاورزی، باتری ها، تولید نفت، جوشکاری، معدن و تولید انرژی هسته ای مرتبط هستند.
محققان شرکت کنندگان را به چهار گروه تقسیم کردند که از کمترین تا بالاترین غلظت فلزات مختلف در ادرار متغیر بودند.
برای کادمیوم، افرادی که در بالاترین سطح قرار می‌گیرند، سطوح کلسیفیکاسیون شریان را داشتند که در طول دوره مطالعه ۱۰ ساله ۷۵ درصد بیشتر از افرادی بود که در پایین‌ترین سطح بودند.
برای وجود تنگستن، اورانیوم و کبالت، این اعداد به ترتیب ۴۵، ۳۹ و ۴۷ درصد بیشتر بود.
افرادی که دارای بالاترین سطح مس و روی در ادرار بودند، به ترتیب ۳۳ و ۵۷ درصد بیشتر از افرادی که کمترین سطح را داشتند، کلسیفیکاسیون (سخت شدن عروق) داشتند.
به گفته محققان، آلودگی بزرگترین خطر زیست محیطی برای سلامت قلب و عروق است.
با توجه به شیوع گسترده این فلزات به دلیل فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی، این مطالعه خواستار افزایش آگاهی و اقدامات نظارتی برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض آنها و محافظت از سلامت قلب و عروق است.