سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تمرکز بیش از حد در تهران، کشور را آسیب‌پذیر کرده است/ انتقال پایتخت هیچ هزینه‌ای برای کشور ندارد

باشگاه خبرنگاران | سیاسی | پنجشنبه، 05 مهر 1403 - 07:06
عضو کمیسیون شوراها گفت: تمرکز بیش از حد در تهران، کشور را آسیب پذیر کرده است و ما باید پایتخت‌های فرهنگی،سیاسی، اقتصادی، علمی و نظامی خود را از یکدیگر جدا کنیم.
پايتخت،انتقال،سياسي،دولت،تهران،ابوترابي،ساماندهي،زمان،كشور،ا ...

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس جمهور مبنی بر انتقال پایتخت اظهار کرد : در سال ۹۴ قانونی به نام ساماندهی تهران و انتقال پایتخت سیاسی و اداری تصویب شد که تاکنون باید عملیاتی می شد اما متأسفانه دولت ها اهتمام ویژه ای نسبت به این امر بسیار مهم ندارند در حالی که این پروسه هیچ هزینه‌ای نداشته بلکه سود هم برای دولت دارد.
ابوترابی تاکید کرد: کشورهای اطراف ما مانند پاکستان و ترکیه انتقال پایتخت را انجام داده اند و ما نیز باید این مسأله را جدی بگیریم چرا که تمرکز بیش از اندازه در تهران، کشور را آسیب پذیر کرده است و ما باید پایتخت‌های فرهنگی ،سیاسی، اقتصادی، علمی و نظامی خود را از یکدیگر جدا کنیم که به این مدل پایتخت‌های منظومه‌ای گفته می‌شود که این سیستم کشور را در برابر بلاهای طبیعی و مسائلی مانند جنگ ایمن می‌کند.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی افزود: در زمان ریاست جمهوری آقای روحانی چهار جلسه شورای عالی به منظور ساماندهی تهران و انتقال پایتخت با محوریت آقای جهانگیری برای تحقق این امر برگزار شد،در ساماندهی پایتخت ما باید دانشگاه‌های بزرگ و کارخانه ها را به مناطق محروم انتقال دهیم.
وی تصریح کرد: برای انتقال پایتخت سیاسی نیز چند جلسه با خاتم الانبیا ،معاون عمرانی وزارت کشور و سازمان پدافند غیر عامل برگزار و نهایتا خاتم الانبیا نامه ای به آقای روحانی ارسال کرد که حاضر است پایتخت جدید را بر اساس معماری ایرانی و اسلامی بسازد که این امر نیاز به یک ریال پول ندارد و تازه ۵۰ درصد فضاهای خالی تهران نیز برای دولت باقی می‌ماند.
ابوترابی متذکر شد : پایتخت سیاسی جانمایی شده بود که در حال حاضر صلاح نمی‌دانم به منطقه جغرافیایی آن اشاره کنم اما در زمان دولت شهید رئیسی این مسئله متوقف شد و بنده از دو وزیری که در زمان ایشان ترک فعل کردند شکایت کردم.