سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

امکان خرید برق از بورس انرژی برای مشترکان بالای 30 کیلووات

تسنیم | اقتصادی | جمعه، 06 مهر 1403 - 12:48
با ابلاغ دستورالعمل جدید توسعه معاملات برق در بورس انرژی تمامی مشترکان بالای 30 کیلووات می توانند برق خود را از طریق شرکت های خرده فروشی از بورس انرژی تامین کنند.
برق،بورس،انرژي،دستورالعمل،مذكور،بازار،نيرو،مشتركان،ايران،مگا ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پاون، حمید‌رضا باقری معاون بازار برق اعلام کرد ویرایش اول دستورالعمل مذکور در اسفند ماه 1401 توسط وزیر سابق نیرو ابلاغ شد که پیاده‌سازی و اجرای آن در طی 18 ماه گذشته منجر به افزایش قابل ملاحظه معاملات خارج از بازار نیروگاه‌ها و صنایع کشور شد.
از مهم‌ترین ثمرات دستورالعمل مذکور راه‌اندازی تابلوی سبز در بورس انرژی و حضور مشترکان با قدرت قراردادی بالای یک مگاوات در بورس انرژی بود.
معاون بازار برق ایران در ادامه افزود: در فرآیند اجرای ابلاغیه مذکور وزارت نیرو، توانیر، شرکت مدیریت شبکه برق ایران، ساتبا و بورس انرژی نسبت به ارزیابی نتایج ناشی از اجرای ابلاغیه مذکور و دریافت بازخورد‌های لازم از تمامی فعالان بورس انرژی و صنعت برق کشور اقدام کردند.
در همین راستا و به منظور بهبود دستورالعمل مذکور و رفع برخی از ابهامات و ایرادات موجود در آن، وزارت نیرو از ابتدای تابستان سال جاری تصمیم به بازنگری و اصلاح دستورالعمل مذکور گرفت.
در همین راستا دفتر اقتصاد، سرمایه‌گذاری و تنظیم مقررات بازار آب و برق وزارت نیرو ضمن دعوت از تمامی ذینفعان حاضر در بورس انرژی و معاملات خارج از بازار از ایشان درخواست کرد تا نظرات و نکات مد نظر خود برای بهبود، اصلاح و یا تغییر دستورالعمل به ایشان ارائه دهند.
در کنار این امر با دعوت از کارشناسان این حوزه و تشکیل جلسات کارشناسی، در نهایت ویرایش جدید دستورالعمل مذکور نهایی و در تاریخ 1403/7/1 توسط دکتر علی آبادی وزیر نیرو ابلاغ شد.
معاون بازار برق ایران برخی از مهمترین تغییرات صورت گرفته در این دستورالعمل را به شرح زیر اعلام کرد:
1- تمامی مشترکان بالای 30 کیلووات هم می توانند برق خود را از طریق شرکت‌های خرده فروشی از بورس انرژی تامین کنند.
این در حالی است که تا پیش از این، صرفاً مشترکان صنعتی بالای یک مگاوات امکان خرید مستقیم برق از بورس را داشتند.
بر این اساس، تعداد مشترکینی که امکان حضور در بورس انرژی را دارند، از حدود 8500 مشترک، به حدود 800 هزار مشترک افزایش می‌یابد.
شایان ذکر است حضور این مشترکان در بورس کاملا اختیاری بوده و در صورت عدم حضور در بورس، مشمول هیچ نوع جریمه‌ای نمی‌شوند.
2- به منظور افزایش شفافیت و افزایش عمق معاملات برق در بورس انرژی، تمامی قراردادهای دو جانبه و خرده فروشی با ظرفیت بیش از 20 مگاوات الزاماً باید در بورس انرژی ثبت شود.
3- در صورت عدم خرید برق توسط مشترکان صنعتی بالای یک مگاوات از بورس انرژی یا قراردادهای دو جانبه، شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق موظف خواهند بود تعرفه برق مصرفی ایشان را بر اساس 1.3 حداکثر قیمت برق در بازار عمده فروشی برق ایران، محاسبه کنند.
4- در صورتی که مشترک اقدام به خرید برق از بورس انرژی کند و به هر دلیل امکان مصرف آن را نداشته باشد، شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق موظف به پرداخت بهای برق مصرف نشده به مشترک بر اساس 75 درصد قیمت متوسط بورس در دوره صورتحساب می‌باشند.
عضو هیات مدیره شرکت مدیریت شبکه برق ایران در پایان افزود: به منظور سهولت در اجرا و تسهیل خرید و فروش برق و نیز پیاده‌سازی راحت‌تر دستورالعمل مذکور توسط ذینفعان، برخی تغییرات دیگر نیز در بخش‌های مختلف دستورالعمل اعمال و توسط وزارت نیرو ابلاغ شد.
انتهای پیام/