سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ماجرای موزه امام علی(ع) بالا گرفت/ادای دین خالق کرگدن به جان فورد

مهر | فرهنگی و هنری | جمعه، 06 مهر 1403 - 14:29
در هفته‌ گذشته شورای شهر تهران، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری را برای ارائه توضیحاتی درباره تابلوهای موزه امام علی (ع) فراخواند، همچنین خالق «کرگدن‌ها» نیز نمایشگاهی در حوزه هنری برپا کرد.
نمايشگاه،هنري،آثار،موزه،گالري،هنرهاي،تهران،علي،تجسمي،امام،فر ...

خبرگزاری مهر-گروه هنر-آزاده فضلی؛ هنرهای تجسمی یکی از عرصه‌های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق‌ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می‌شود.
از این رو در گزارش پیش‌رو درصدد هستیم تا گوشه‌ای از این مهجور بودن را جبران کنیم.
هرچند جمعه‌ها روز تعطیل محسوب می‌شود اما در این روز، نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی آغاز به کار می‌کنند و هنرمندان تجسمی اعم از نقاشان، مجسمه‌‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست‌ها، خوشنویسان و … تلاش‌ها و فعالیت‌های اخیر خود را در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می‌گذارند.
«آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاه‌های هنری است و البته که به دلیل تعطیل بودن اکثر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم می‌کند.
بر این اساس، در سلسله گزارش‌های «هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همچنین برخی نمایشگاه‌ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.
ماجرای فروش آثار هنری موزه امام علی (ع) بالا گرفت
طی ۲ هفته گذشته، خبری در فضای مجازی مبنی بر فروش یا ناپدید شدن ۳۰ تابلوی ارزشمند هنری که متعلق به موزه هنرهای دینی امام علی (ع) است، منتشر شد.
در گزارش هفته گذشته «هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت» به صورت مختصر به اتفاقی که رخ داده و بیانیه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اشاره شد که اینجا قابل خواندن است.
اما در هفته گذشته مهرداد باقری رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در جلسه دویست و شصت و پنجم شورای اسلامی شهر تهران در مورد این موضوع توضیح داد و گفت: موضوع تابلوهای موزه امام علی (ع) به دستاویزی برای افراد تبدیل شد و این جدا از دغدغه مدیریت شهری است و متأسفانه این روال به جای خوبی کشیده نشد و فضای سیاسی در برخی رسانه‌ها ایجاد شد!
در برخی رسانه‌نماها دچار سیاه نمایی هستیم؛ سیاست سازمان فرهنگی و هنری توسعه زیست بوم آثار هنری است چراکه هنرمند و اثر هنری او بر رفتار مدیریت شهری اثر می‌گذارد.
وی با بیان اینکه این موضوع با مشورت صاحب نظران شورای اساتید شکل می‌گیرد، عنوان کرد: ما با حمایت رئیس شورای شهر از اساتید، نظر خواستیم و مدیران سابق شهرداری را به شورا اضافه کردیم تا یک سند سیاستی به جمع بندی برسد.
در گام اول ساماندهی شمارش آثار را در دستور کار قرار دادیم که متأسفانه آثار انباشت شده بود و مشخص نبود که با چه قیمتی و چه کیفیتی و چندباره خریداری شده و سازمان تمام آثار را در یک انبار ذخیره کرده بود و این در حالی است که سال‌ها بود که اکران موزه‌های تهران انگشت شمار بود؛ بنابراین بزرگترین اکران هنری مربوط به ولادت امام علی (ع)، هفته دفاع مقدس و اکران‌های مرتبط با فلسطین در موزه امام علی (ع) انجام شد.
باقری یادآور شد: موزه امام علی (ع) موزه موضوعی-تخصصی است.
آثار خوب زیادی در حوزه آثار دینی وجود دارد که باید این آثار را اکران و در گام دوم خلأها را جبران کرد.
در این راستا باید تبادل اثر انجام می‌شد و ما بعضاً تابلوهایی از هنرمندان قرض گرفتیم، اکران و سپس خریداری کردیم و هیئت امنای سازمان نیز رأی مثبتی بر اکران‌های مختلف داشت و حتی قرار شد علاوه بر رویدادهای داخلی در رویدادهای بین الملل هم حضور داشته باشیم و ما در این زمینه در دنیا میدان دار هستیم.
مصوبه‌ای برای اولین شرکت بین‌المللی شهرداری تهران در رویداد جهانی در هیئت امنا دریافت و تفاهمنامه‌های مرتبط را منعقد کردیم و تمام قواعد این حوزه تخصصی رعایت شد که مستندات آن ارائه شده است و حتی حمل و نقل و فرم تحویل این آثار فرم خاصی بود و ما ۳۰ اثر را بر اساس این فرم ها تحویل دادیم که از بیش از ۳۰۰ گالری و موزه جهان اثر در این رویداد حضور داشت و بیش از ۳۰۰۰ هنرمند از ۵۰ کشور اثر فردی ارائه داده‌اند.
رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران درباره انتقاداتی که به فروش آثار موزه وارد شده است، گفت: می‌گویند موزه‌ها حق فروش ندارند و یا اموال فرهنگی است.
موزه و مال موزه تعریف دارد.
جلسه هیئت مدیره سازمان ۵ عضو دارد و هر ۵ نفر مساله را امضا کرده اند.
سال ۱۴۰۱ شورای ساماندهی آثار تشکیل و خرداد ۱۴۰۲ هیئت امنا آن را بررسی کرده است و هیئت مدیره هم مصوب کرده است و جلسه تکمیلی هم تشکیل و ۹ تبصره دارد.
به جز اکران تمام آثار انتخاب شده، ۲ اثر خواهان داشت و به قیمت هر کدام ۴۰ میلیون تومان فروش رفت.
روال واریزی متفاوت است و مکانیزم خاص خودش را دارد که نامه نگاری‌ها در این زمینه انجام شده است.
آثار چه تبادل و چه خریداری شود مثلاً هنرمندان خصوصی در نگارخانه بوستان لاله فعالیت می‌کنند و یک قسمت از نگارخانه‌ها فروش آثار هنری است و این مکانیزم طبیعی نگارخانه هاست.
این فرایند قانونی به درآمد برای نگارخانه‌ها تبدیل می‌شود که ما مدتی با افول در این حوزه روبه رو بودیم اما در این دوره احیا شد.
ما هم اکران‌های داخلی و هم اکران‌های بین المللی دیگری داریم که انجام خواهد شد که با قوت بیشتری دنبال خواهیم کرد و به حمایت و همراهی اعضای شورای شهر نیاز داریم.
همچنین، بر اساس گفته سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در همین جلسه شورای شهر، بقیه تابلوهایی که از موزه هنرهای دینی امام علی علیه السلام خارج شده بودند، به جز 2 اثری که فروش رفته، به موزه بازگردانده شده‌اند.
علیرغم اینکه شورای شهر تهران نیز درباره این موضوع از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران توضیح خواسته و در صحن علنی این شورا نیز مباحثی مطرح شده است اما ابعاد و جزئیات این موضوع هنوز به صورتی صریح و شفاف رسانه‌ای نشده است و احتمالاً این توضیحات تبعاتی برای برخی اشخاص دخیل در این موضوع، خواهد داشت.
بنابراین پیش بینی می‌شود موضوع آثار موزه هنرهای امام علی (ع) همچنان در صدر اخبار هنرهای تجسمی قرار خواهد داشت.
بزرگداشتی برای سیراک ملکنیان
هم‌اندیشی «یک اثر یک نشست» همراه با بزرگداشت سیراک ملکٌنیان، با حضور غلامحسین نامی هنرمند نقاش، حسن موریزی نژاد نقاش، نویسنده و عضو انجمن هنرمندان نقاش ایران، عبدالبصیر حسین بُر منتقد هنری و پژوهشگر هنر معاصر و میشل الله‌وردیان دبیر جلسه، عصر چهارشنبه ۴ مهر با نمایش یک اثر از سیراک ملکُنیان، در محل سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.
خالق کرگدن این بار به جان فورد ادای احترام کرد
نمایشگاه نقاشی سیدعلی میرفتاح با عنوان «چه سرسبز بود دره من» با حضور محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری در نگارخانه ابوالفضل عالی افتتاح شد.
میرفتاح که سال گذشته نمایشگاهی با عنوان «کرگدن‌ها» در گالری آرتیبیشن برگزار کرده بود این بار در نمایشگاه جدیدش به دنیای سینما ادای دین کرده است.
عنوان نمایشگاه سیدعلی میرفتاح برگرفته از نام یک فیلم سینمایی کلاسیک به همین نام اثر جان فورد است و جالب اینجاست که تمامی تابلوهای این نمایشگاه در ساعت اولیه افتتاحیه به فروش رسید.
در این نمایشگاه، ۱۲ اثر از سید علی میرفتاح که با تکنیک اکرلیک و با موضوعات دفاع مقدس و مقاومت فلسطین کشیده شده‌اند، در معرض دید مخاطبان قرار گرفت.
میرفتاح درباره ۵ اثر نمایشگاهش که ادای دینی به غزه و فلسطین است، گفت: وقتی اخبار غزه را می‌شنیدم شروع کردم به کار کردن و در فضای مجازی منتشر کردم، ولی جایی نمایش ندادم.
از این آثار پنج اثر درباره غزه است.
در فضایی که به غزه بی‌اعتنایی می‌شد من سعی کردم به عنوان یک رسانه عمل کنم، پس در شبکه‌های مجازی منتشر کردم.
چون نقاشی ماندگار است، فکر کردم به ماندگاری مظلومیتی که مردم غزه دارند کمک کند، به‌ویژه برای کودکان غزه که بی‌دفاع هستند و کاری از دستشان برنمی‌آید.
این آثار پیوندی بود بین حس من نسبت به جنگ و این مقاومتی که الان هست.
شروع کردم به مرور عکس‌هایی که از زمان جنگ بود و روی آن‌ها کار کردم و این کارها تولید شدند.
نمایشگاه «چه سرسبز بود دره من» از ۴ تا ۱۸ مهر ۱۴۰۳ از ساعت ۹ تا ۱۸، در روزهای شنبه تا چهارشنبه در نگارخانه عالی حوزه هنری، پذیرای علاقه‌مندان است.
انتشار فراخوانی برای افسانه هیرکانی و محیط زیست
نمایشگاه گروهی «افسانه هیرکانی: پاسداشت گونه‌های در خطر» با موضوعات «افسانه و اساطیر» و «آگاهی از خطر انقراض» با مدیریت هنری سولماز ایمانی طراح پارچه، تصویرگر و مدرس و همکاری شبکه تشکل‌های محیط زیستی و منابع طبیعی کشور برگزار می‌شود.
در فراخوان مرحله اول از هنرمندان دعوت شده تا آثاری را با موضوعات تعیین شده ارائه دهند که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به موضوع حفاظت از گونه‌های در حال انقراض و اهمیت جنگل‌های هیرکانی در حفظ این گونه‌ها پرداخته باشد.
مهلت ارسال آثار برای بازبینی اولیه تا ۳۰ آبان است.
این نمایشگاه گروهی در بخش‌های هنرهای تجسمی (گرافیک، نقاشی، تصویرسازی، کاریکاتور، عکاسی و حجم)، فشن (طراحی لباس، آکسسوری و پارچه سازی)، سینما (فیلم کوتاه، ویدئو آرت)، نمایش (اجرای کوتاه، پرفورمنس ارت)، انیمیشن کوتاه، ادبیات داستانی و نمایشی (داستان کوتاه، فیلمنامه کوتاه)، موسیقی (آهنگسازی) و هنر محیطی برگزار خواهد شد.
همچنین بخش جنبی این رویداد شامل بهترین تولید محتوا برای فضای مجازی، بخش کارگاه‌های اجرایی، رویدادهای فضای مجازی، نمایشگاه اساتید خواهد بود.
نمایشگاه گروهی «جنگل‌های هیرکانی» در استان‌های میزبان گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل، سمنان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و تهران برگزار خواهد شد.
آثاری که از مواد پایدار و الهام گرفته از طبیعت هیرکانی بهره برده باشند، در اولویت هستند.
علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاعات بیشتر و ارسال آثار با ایمیل hyrcanianlegend@gmail.com در ارتباط باشند.
آغاز نمایشگاه‌های هنری در آدینه
نمایشگاه «غول خاکستری» در گالری شیرین، نمایشگاه «وقت وبا» در گالری هما، نمایشگاه «آرت بوک ۱» در گالری آرتیبیشن، نمایشگاه «زندگی به سعی سایه» در گالری سیحون، نمایشگاه «قلمرو» در گالری باوان، نمایشگاه نقاشی احمد مرشدلو در گالری هور، نمایشگاه «بودایستیک: بودگی یک نبودن» در گالری والی، نمایشگاه «چشم درون» در گالری سهراب، نمایشگاه «روزهای دلخوشی» در گالری دنا و نمایشگاه «تلاقی» در گالری هفت ثمر، از جمله نمایشگاه‌هایی است که روز جمعه ۶ مهر افتتاح می‌شوند.