سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

هلند اف ۱۶‌ از کار افتاده را به اوکراین می‌فرستد

باشگاه خبرنگاران | بین‌الملل | جمعه، 06 مهر 1403 - 22:40
هلند جنگنده‌های قدیمی اف ۱۶‌ را که ۴۵ سال از آنها استفاده کرده است به اوکراین می‌فرستد.
اف،هلند،اوكراين،روماني،قديمي،خدمت،غربي،جنگنده،هوايي

روبن برکلمانس، وزیر دفاع هلند روز جمعه گفت که این کشور جنگنده‌های قدیمی اف ۱۶‌ را که ۴۵ سال از آنها استفاده کرده است، پس از حذف آنها از خدمت، به اوکراین می‌فرستد.
براساس گزارش آر تی، برکلمانس در حساب کاربری خود در سکوی ایکس نوشت: پرواز خداحافظی اف ۱۶‌ معروف پس از ۴۵ سال خدمت وفادار و ماموریت‌های فراوان در هلند انجام شد.
این هواپیما در اوکراین و رومانی زندگی جدیدی خواهد داشت.
نیروی هوایی هلند پیشتر اعلام کرده بود که تمام جنگنده‌های قدیمی اف ۱۶‌ را از خدمت خارج می‌کند و جنگنده‌های جدیدتر اف ۳۵ را جایگزین آنها می‌کند، اما لاهه تصمیم گرفت جنگنده‌های قدیمی اف ۱۶‌ را به اوکراین بدهد.
هلند قول داده بود ۲۴ فروند هواپیمای اف-۱۶ را به کی یف تحویل دهد، اما مقامات هلندی هنوز تعداد هواپیما‌های ارسال شده به اوکراین را فاش نکرده اند.
وزارت دفاع هلند همچنین قصد داشت ۱۸ جنگنده از همین نوع را به مرکزی برای آموزش خلبانان اوکراینی در رومانی بفرستد که سال گذشته با هلند و لاکهید مارتین برای ایجاد یک مرکز آموزشی خلبانی در پایگاه هوایی رومانی به توافق رسیدند.
گزارش‌های غربی حاکی از آن است که حداکثر تعداد هواپیما‌های اف ۱۶‌ که کی‌یف می‌تواند به دست آورد ممکن است به ۷۹ جنگنده برسد و کشور‌های غربی روند انتقال را در طول سال ۲۰۲۵ به صورت مرحله‌ای ادامه خواهند داد.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه قبلا تأیید کرده بود که تأمین تسلیحات جدید کی‌یف، از جمله هواپیما‌های اف ۱۶‌، وضعیت را در جبهه تغییر نمی‌دهد، بلکه درگیری را طولانی‌تر می‌کند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: این جنگنده‌ها به سرنوشت تانک‌های لئوپارد آلمانی، خودرو‌های زرهی بریدلی آمریکایی و سایر سلاح‌های غربی در اوکراین دچار خواهند شد.
مترجم: مینا عظیمی