سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

افزایش بهره‌وری و استفاد از ظرفیت‌های کشور‌های بریکس برای رفع ناترازی انرژی

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | شنبه، 07 مهر 1403 - 00:06
بنابر گفته مسئولان، حضور وزیر نیرو در اجلاس وزرای انرژی بریکس موضوعی حائز اهمیت برای اقتصاد و انرژی کشور است.
ايران،بريكس،برق،روسيه،آذربايجان،اجلاس،انرژي،وزير،مگاوات،تباد ...

گروه بریکس نمایانگر نیمی از جمعیت جهان است و ۲۸ درصد قدرت اقتصادی دنیا را در اختیار دارد علاوه بر این ۴۰ درصد از منابع مالی جهان، ۱۵ درصد تجارت جهانی و ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی طبق گزارش بانک جهانی در اختیار کشور‌های بریکس است همین موارد سبب می‌شود که حضور در گروه بریکس برای ما حائز اهمیت باشد.
حضور در اجلاس بریکس که ۴ مهرماه عباس علی آبادی وزیر نیرو کشورمان هم به منظور شرکت در نشست وزیران انرژی اعضای آن به مسکو سفر کرد و وزیر نیرو در نشست وزیران انرژی اعضای بریکس بیان کرد: گروه بریکس در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۲ درصد از اقتصاد کل دنیا را به خود اختصاص داده و این میزان در قیاس با سهم ۳۰ درصدی مجموع هفت کشور بزرگ صنعتی جهان، بسیار قابل توجه است؛ در این میان اما اهمیت ژئواکونومیکی ایران نسبت به سایر کشور‌ها بیشتر است زیرا ایران دومین ذخایر گاز جهان و منابع بالای نفت را در اختیار داشته و با ۱۵ کشور مرز آبی و خاکی مشترک دارد.
علی آبادی با اشاره به اینکه ایران بخش مهمی از کریدور‌های ترانزیتی بین‌المللی منتهی به دریای کاسپین، خلیج فارس و مناطق آسیای مرکزی و قفقاز را با امنیت بالا و هزینه اقتصادی کم به یکدیگر متصل می‌کند، اضافه کرد: ایران در حوزه برق با اتصال شبکه برق خود به کلیه کشور‌های دارای مرز زمینی مشترک در صدد است با استفاده از اختلاف دما و افق، به تجارت و ترانزیت برق مبادرت ورزد.
پیشنهاد اتصال شبکه برق روسیه به امارات و عربستان از طریق ایران
اودر همین رابطه بیان کرد: پیشنهاد می‌شود شبکه برق روسیه از طریق ایران به کشور‌های امارات متحده عربی و عربستان سعودی متصل شود تا از این طریق با کاهش سرمایه‌گذاری در بخش تولید، کمک شایانی به محیط زیست و گسترش امنیت در سطح منطقه صورت بگیرد.
ظرفیت تبادل برق بین ایران، آذربایجان و روسیه افزایش می‌یابد
در ادامه هم مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل توانیر در خصوص یکی از خروجی‌های حضور در اجلاس بریکس گفت: طبق آخرین مذاکرات انجام شده، شبکه‌های برق روسیه و آذربایجان می‌توانند تبادل برق را تا ۶۰۰ مگاوات افزایش دهند.
او یکی از راه‌های تبادل و انتقال برق میان ایران و روسیه را از طریق جمهوری آذربایجان‌ اعلام کرد و افزود: طرح اتصال شبکه برق ایران و روسیه از مسیر جمهوری آذربایجان یکی از دستورکارهای مهم جلسه وزیر نیروی ایران و وزیر انرژی روسیه در حاشیه اجلاس بریکس بود.
او اضافه کرد: براساس تفاهم‌نامه‌ای که میان ایران، آذربایجان و روسیه به امضا رسیده، امکان تبادل برق تا ۳۰۰ مگاوات با همین امکانات موجود فراهم‌ است و با توجه به اینکه آذربایجان ملاحظات فنی دارد، قرار شد در این سفر وزرای نیرو و انرژی ایران و روسیه هماهنگی برای جلسه سه جانبه میان ایران، روسیه و آذربایجان را ترتیب دهند.
رجبی مشهدی با بیان اینکه در صورت تقویت شبکه‌های روسیه و آذربایجان این‌میزان می‌تواند تا ۶۰۰ مگاوات افزایش یافته و درصورت توسعه شبکه‌های برق ایران و آذربایجان به حداقل هزار مگاوات برسد، گفت: مذاکراتی در همین زمینه انجام شده است؛ در صورت رفع محدودیت‌های فنی و تکنیکی از سوی آذربایجان تبادل ۳۰۰ مگاوات اجرایی می‌شود.
شرکت در اجلاس در بریکس مزیت‌های دیگری را هم داشت به طور مثال وزیر نیروی کشورمان در حاشیه این اجلاس با وزرای کشور‌های دیگر از جمله پاکستان، آفریقای جنوبی، چین و...
دیدار و گفتگو کرد.
کشور‌های عضو بریکس در راستای رفع ناترازی‌ها می‌توانند از پتانسیل یکدیگر استفاده کنند
اما دیگر مزیت‌های شرکت در اجلاس بریکس چیست؟
موضوعی که مهدی کوچک‌زاده عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به آن گفت: شرکت در اجلاس بریکس از دو جهت حائز اهمیت بوده و ارزش است؛ یک اینکه کشور‌های عضو بریکس در راستای توسعه و رفع ناترازی‌های مختلف از جمله انرژی می‌توانند از پتانسیل یکدیگر استفاده نموده و موجب افزایش بهره‌وری در بخش‌های مختلف اقتصادی یکدیگر شوند.
این نماینده مجلس در ادامه اظهار کرد: به طور خاص در این سفر وزیر محترم نیرو پیشنهاد انتقال برق روسیه به کشور‌های عربی را مطرح نموده که به شرط تصویب و اجرایی شدن موجب انتفاع هر دو کشور ایران و روسیه خواهد بود.
کوچک‌زاده همچنین اظهار کرد: جهت دیگر اینکه حضور در اجلاس بریکس آمریکا و دیگر کشور‌های غربی نظیر اروپا را متوجه از دست دادن جایگاهشان در اقتصاد دیگر کشور‌ها می‌نماید و آنها را از برج عاج‌شان پایین می‌کشد.
گفتنی است، ایران در دولت سیزدهم به صورت جدی خواهان پیوستن گروه بریکس شد تا اینکه در تاریخ ۲ شهریور ۱۴۰۲ رسما خبر اعلام عضویت ایران در گروه بریکس منتشر شد.