سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

کارشناس روس: دکترین هسته‌ای پوتین «هشدار نهایی» به غرب است

مشرق | بین‌الملل | شنبه، 07 مهر 1403 - 09:29
به گفته یک محقق، تصمیم پوتین برای به‌روزرسانی دکترین هسته‌ای مسکو، برخلاف تهدید اوکراین به حمله به عمق روسیه با موشک‌های دوربرد، واکنشی تند به وقایع جاری نیست بلکه هشدار نهایی مسکو به غرب است.
روسيه،بازدارندگي،ديميتري،دكترين،پوتين،استراتژيك،واشنگتن،جنگ، ...

به گزارش مشرق، «دیمیتری ترنین» استاد محقق در دانشکده عالی اقتصاد و پژوهشگر ارشد در موسسه اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل درباره دکترین هسته‌ای «ولادیمیر پوتین» گفت: «این تغییرات چندین ماه پیش توسط رئیس‌جمهور روسیه مطرح شد و از سخنرانی اخیر وی متوجه شدیم که کمیسیون بازدارندگی استراتژیک دو بار در سال تشکیل جلسه می‌دهد، به این معنی که خود سند دائما در حال بازخوانی و تجدیدنظر است.»
به نقل از شبکه خبری راشاتودی، این کارشناس همچنین گفت، مزایای تقویت بازدارندگی هسته‌ای بیش از دو سال پیش مشخص شد، زمانی که ایالات متحده اعلام کرد که هدفش در مناقشه اوکراین، تحمیل یک شکست استراتژیک به روسیه است.
وی ادامه داد: «سپس غرب بازی تشدید تنش را آغاز کرد.
هدف دکترین هسته‌ای قدیمی مسکو جنگ‌ها و سناریوهای دیگری بود و در بازدارندگی دشمن در شرایط جدید ناکارآمد برای همین دکترین به‌روزرسانی‌شده هسته‌ای از سوی پوتین مطرح شد.»
دیمیتری ترنین خاطرنشان کرد: «اکنون شاهد واکنش در غرب خواهیم بود، جایی که متاسفانه افراد زیادی در مقامات بالا هستند که خود را متقاعد کرده‌اند که پوتین در حال بلوف زدن است، روسیه از پاسخ دادن می‌ترسد و بنابراین می‌توان با مصونیت از مجازات رفتار کرد.
اما افراد باهوش و آگاه در مقام‌های بالاتر در واشنگتن می‌دانند که این آخرین هشدار از سوی روسیه است.»
این کارشناس و تحلیلگر ادامه داد، در عین حال، نگرانی زیادی در کشورهای دوست و دیگر کشورهایی که صرفا بی‌طرف هستند، در مورد احتمال جنگ هسته‌ای وجود دارد.
چین ممکن است در حال حاضر در مورد آن فکر کند.
پکن همراه با هند، برزیل و آفریقای جنوبی خواهان پایان قریب‌الوقوع و بدون قید و شرط خصومت‌ها هستند و باید به آنها اطمینان داد که تقویت قدرت بازدارندگی روسیه تنها راه جلوگیری از جنگ هسته‌ای است که استراتژی دیوانه و بی‌پروای واشنگتن، جهان را به سوی آن سوق می‌دهد.
دیمیتری ترنین همچنین گفت، واشنگتن مدت‌هاست که به دنبال این است که درگیری در اوکراین را از بحث ثبات استراتژیک و کنترل تسلیحات جدا کند.
این رویه به آمریکا اجازه می‌دهد که همزمان علیه روسیه جنگ کند و تضمین‌های امنیت خود را از مسکو دریافت کند.
وی افزود: «قابل درک است که این رویکرد موفقیت‌آمیز نبوده است.
ایالات متحده این را درک کرده است، اما می‌خواهد خود را به‌عنوان یک مروج امنیت جهانی به جامعه بین‌المللی معرفی کند، در حالی که روسیه را به‌عنوان یک آتش‌افروز معرفی می‌کند.
این یک ترفند ساده است، اما افشای آن در اکثر کشورهای جهان نیاز به توجه و تلاش هماهنگ ما دارد.
اعتمادسازی با شرکای روسیه باید ادامه یابد و عمیق‌تر شود.»