سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

خیال پرواز و بال‌های بسته فرودگاه کرمانشاه

مهر | استان‌ها | شنبه، 07 مهر 1403 - 09:41
کرمانشاه- کارشناسان فرودگاهی پس از بررسی‌های دقیق از سال ۹۶ اعلام کردند که باند فرودگاه کرمانشاه نیاز به بهسازی و ترمیم دارد و عملیات عمرانی این بهسازی تا به امروز ادامه دارد.
فرودگاه،باند،كرمانشاه،بهسازي،پروژه،استان،اتمام،پروازهاي،پروا ...

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- سمیه نوری: یک زمانی برو بیایی داشت، یک زمانی آن را به عنوان فرودگاه «هاب» و مرکز فرودگاه‌های غرب کشور می‌شناختند و حتی پروازهای خارجی در این باند فرودگاه اشرفی اصفهانی (ره) کرمانشاه چیز عجیبی نبود و یک زمانی مردم این استان فکر نمی‌کردند برای پروازهای هوایی خود مجبور باشند کیلومترها آن طرف‌تر بروند و از طریق یک استان واسطه به مقصد اصلی خود برسند.
اینجا کرمانشاه است و در زمانی نچندان دور متقاضیان سفرهای خارجی می‌توانستند با کمترین زمان پروازی به برخی کشورهای دنیا سفر کنند و اکنون با پیگیری‌ها فراوان نهایتاً چهار الی پنج پرواز با مقاصد محدود به داخل کشور پرواز داشته باشیم و شرایط به گونه‌ای است که تعداد پروازها به تهران به قدری کم و نامقرون در هزینه شده که باید ساعت‌ها زمان بگذارند و زمینی از کرمانشاه به تهران سفر کنند!
به هرحال این فرودگاه مهم و راهبردی در چند سال اخیر هر سال و هر سال شاهد کاهش پروازها بود تا حدی که در یک بازه زمانی از ۱۷۸ پرواز هفتگی داخلی و خارجی قبل از شیوع کرونا به ۲۰ پرواز تقلیل یافت، اگرچه اکنون به ۵۰ تا ۶۰ پرواز رسیده اما باید گفت که این فرودگاه در سال‌های اخیر درگیر پیچ و خم اداری برای بهسازی است.
با توجه به اینکه این فرودگاه در سال ۱۳۵۰ در بهترین نقطه کرمانشاه جانمایی شده و همین جانمایی درست باعث شده بود که ترانزیت هوایی غرب کشور را به دست آورد اما با نظر کارشناسان باند این فرودگاه با گذشت ۵۰ سال فرسوده تشخیص داده شد و اگر مشکلات باند فرودگاه و فرسودگی آسفالت این باند را در نظر بگیریم لزوم تعمیر و بهسازی آن بی شک از الزامات این فرودگاه بود.
اما آنچه که در طرح بهسازی فرودگاه کرمانشاه مبهم است تعلل برای این اقدام از سوی مسئولان استانی است چرا که بر اساس اعلام اولیه قرار بود این بهسازی در سال ۱۳۹۶ با ۸۰ میلیارد تومان در مدت ۱۰ ماه اجرا شود اما امروز با گذشت هفت سال تا به امروز به ۸۰ درصد پیشرفت رسیده است.
بر اساس همین ضرورت خبرنگاران خبرگزاری مهر در این مدت پیگیر وضعیت بازسازی باند فرودگاه کرمانشاه بوده و با انتشار اخبار و گزارش‌هایی مانند «بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه در بلاتکلیفی»، «تداوم پروژه بهسازی فرودگاه کرمانشاه تا ۱۴۰۳»، «روند کند بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه مشکل ساز شد» و «پروژه‌ای اسیر وعده‌ها / بهسازی فرودگاه کرمانشاه کی تمام می‌شود؟» سعی کرد با مطالبه گری درست و صحیح مسئولان را نسبت به شرایط آگاه و برای پیشبرد پروژه به عنوان مطالبه عمومی ترغیب کند که در همین راستا در در پی آخرین مطلب و گزارش منتشر شده خود مطالبی را بیان کرد که به منظور تایید و بررسی بیشتر طی بازدیدی از روند این طرح با مدیرکل فرودگاه کرمانشاه به گفت‌وگو پرداخت.
سرما توجیهی برای تاخیر در اتمام پروژه بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه
مجتبی بیاتی مدیرکل فرودگاه استان کرمانشاه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص لزوم بهسازی باند اصلی فرودگاه، اظهار کرد: باند فرودگاه مربوط به ۵۰ سال گذشته بوده و به طور کامل از بین رفته بود و باید جمع‌آوری شود که بر اساس برنامه شرکت فرودگاه‌ها ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه عملیات بهسازی این باند بود.
وی افزود: اصولاً قرار دادهایی که بسته می‌شود به تعویق افتادن آن ۲ علت بیشتر نخواهد داشت که آن هم یا به علت کم کاری بوده یا تاخیر موجه دارد که در اینجا تاخیر در پروژه به دلیل بروز مواردی همچون برخورد با فصل سرما و افت دمای هوا زیر ۲۵ درجه و هم‌چنین بارندگی در فصول سرد سال دلیل موجه برای این تاخیر در اتمام پروژه بوده است.
اما آنچه به عنوان دلیل موجه برای تاخیر در اتمام پروژه بهسازی باند اصلی فرودگاه که پروژه‌ای که از سال ۹۶ استارت خورده و در سال ۱۴۰۱ نیز قول اتمام آن مکرراً از سوی مقامات مختلف داده شده چگونه می‌تواند این همه تاخیر را با دلایلی همچون نداشتن دمای زیر ۲۵ درجه و نداشتن قیر و سیمان و…توجیه کرد و برای آقایان مسئول مورد پذیرش باشد.
مدیرکل فرودگاه اشرفی اصفهانی (ره) استان کرمانشاه تصریح کرد: فاز نخست این پروژه که به پایان رسید در سال ۱۴۰۱ برای شروع فاز ۲ طی سه مرحله مناقصه برگزار شد که در آخرین مرحله مناقصه در ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ برنده مناقصه مشخص شد و پس از بسته شدن قرارداد به مدت یکسال با مبلغ ۴۶۰ میلیارد تومان در اردیبهشت ۱۴۰۲ پروژه بالاخره تحویل پیمانکار داده شد.
بیاتی بیان کرد: تا آذر ماه کار پی ریزی و مصالح زیر آسفالت و آسفالت‌کشی جمعاً با ۸۵ سانت ادامه پیدا کرد که پس از آن به دلیل بروز سرما و بارندگی دیگر امکان آسفالت وجود نداشت و تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ این شرایط مهیا نبود تا اینکه از این تاریخ به بعد آسفالت‌کشی چهار لایه ۶ سانت به طول سه هزار و۴۰۰ متر در عرص ۶۰ متر مجدد آغاز شد.
وی با تاکید بر اینکه ۲ دستگاه کارخانه آسفالت در محل اجرای طرح در باند فرودگاه برای اجرای این طرح راه اندازی شده، خاطر نشان کرد: با مجموع اقدامات صورت گرفته هفته گذشته جسم باند اصلی به اتمام رسیده و حاشیه باند و استریب سازی، چراغ گذاری و زه کشی مانده که با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی بر اساس بررسی‌های انجام گرفته قرار است تا آبان ماه سال جاری این پروژه به بهره برداری برسد.
مدیرکل فرودگاه استان کرمانشاه با اشاره به اعتبارات فاز نخست و دوم این پروژه، اذعان کرد: فاز نخست این پروژه ۱۲۰ میلیارد تومان و فاز دوم آن ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه داشته که با در نظر گرفتن ارقام قیمت جدید افزایش هایی رقم خورده است.
از آبان ۱۴۰۲ تا آبان ۱۴۰۳؛ خلف وعده‌ای به درازای یکسال
پیش از پرداختن به سایر مطالب مدیرکل فرودگاه باز هم باید این سوال پیش آمده را مطرح کرد که اگر مسائلی همچون تغییر شرایط جوی هوا بر کندی روند کار تاثیر گذار بوده و داشتن فصول سرد سال هر سال در حال وقوع و تکرار است چرا با احتساب این موارد و علم به در پیش داشتن پاییز و زمستان و بارندگی‌ها زمان و تاریخ دقیقی را مشخص نکردند هر چند بر اساس شناخت و تسلط پیمانکاران بر اجرای اینگونه پروژه‌ها وعده تحویل و اتمام کار به صورت دقیق داده می‌شود با این حال آنچه که در پنجم خرداد ماه ۱۴۰۲ در بازدید وزیر کشور مورد تاکید بوده تسریع در بهسازی فرودگاه کرمانشاه بوده که با وعده فعالیت شبانه روزی قول اتمام و بهره برداری آن را تا قبل از آبان ماه ۱۴۰۲ دادند این در حالی است که در آستانه آبان ۱۴۰۳ قرار داریم و این پروژه تا اتمام و بهره برداری هنوز ۲۰ درصد فاصله دارد.
طی بازدید میدانی و حضور خبرنگار مهر بر روی باند اصلی فرودگاه آسفالت باند به اتمام رسیده بود و حاشیه این باند در دست اقدام بودو طی گفت‌وگویی که با ناظران بر سر پروژه صورت گرفت این پروژه در بحث آسفالت کشی شولدرها یا همان شانه‌های باند تا ۲۰ مهر ماه به اتمام می‌رسد و مابقی اقدامات تا با آبان ماه تمام می‌شود.
عمر مفید باند اصلی فرودگاه اشرفی اصفهانی کرمانشاه ۱۵ پیش بینی شده است
بر اساس آنچه که ناظران این پروژه مطرح کردند بهسازی باند اصلی فرودگاه با استانداردهای جهانی و مواد مطلوبی ساخته شده است اما آنچه که در این بین مطرح است بیان ناظر کیفی این پروژه در خصوص عمر مفید باند فرودگاه بود که در پاسخ به این سوال از تضمین پنج ساله پیمانکار برای آسفالت و به طور کلی پیش بینی عمر ۱۵ ساله باند اصلی فرودگاه کرمانشاه است.
برای پروژه‌های خارجی رایزنی کردیم و باید مجدداً راه اندازی شوند
در ادامه بیاتی در پاسخ به تعداد پروازهای فرودگاه استان کرمانشاه، بیان کرد: در پنج ماهه امسال یک هزار و ۲۶ پرواز داشتیم که رشد آن نسبت به مشابه سال گذشته ۲۳ درصد افزایش داشته و همچنین طی این مدت ۹۸ هزار و ۳۳۷ مسافر در این فرودگاه جا به جا شده است که رشد ۱۹ درصدی داشت.
وی یاداور شد: هم اکنون ۶۰ پرواز هفتگی در این فرودگاه برای مسیرهای مشهد، عسلویه، تهران و قشم داریم.
مدیرکل فرودگاه اشرفی اصفهانی استان کرمانشاه در پاسخ به اینکه با پایان عملیات بهسازی باند اصلی امکان افزایش تعداد پروازها را خواهیم داشت، مطرح کرد: در این باند پیش از بهسازی ۲ محدودیت شامل پروازهای شبانه و پروازهای پهن پیکر داشتیم و امید است با افتتاح و بهره‌برداری باند بهسازی شده محدودیت‌ها رفع و فرودگاه به صورت ۲۴ ساعته برگردد و اجازه نشست و برخاست به پروازهای پهن پیکر داده می‌شود اما برای افزایش تعداد پروازها باید شرکت‌های هواپیمایی هواپیما را تامین کنند چراکه ما به لحاظ زیر ساختی آماده هستیم.
بیاتی به این سوال که به منظور احیای استان کرمانشاه در غرب کشور در حوزه فرودگاهی که یک روزی «هاب منطقه» بوده چه اقدامی انجام خواهد گرفت، عنوان کرد: طی سال‌های اخیر شاهد روند رو به نزول پروازها بودیم اما اکنون برقراری چهار تا پنج پرواز در هفته حاصل رایزنی و تلاش‌های استان بوده و امیدواریم شرکت‌های هواپیمایی به سمت کرمانشاه و برقراری پروازها در غرب کشور با مرکزیت کرمانشاه انجام گیرد.

وی در پایان نیز به پروازهای خارجی اشاره و خاطر نشان کرد: استان کرمانشاه در یک زمانی به طور هفتگی چهار پرواز استانبول داشت اما اکنون خبری از این پروازها نیست و با توجه به اینکه این استان در حوزه هواپیمایی «هاب منطقه» غرب کشور است و بسیاری از مردم سفرهای کانشنی دارند و باید سفرهای خارجی مثل «دبی» و «استابول» را داشته باشد شرکت‌های هواپیمایی همراه با برقراری پروازهای استانی باید پروازهای خارجی را نیز برقرار کنند و برای آن رایزنی لازم درحال انجام است.
اما در جمع بندی مطالب بیان شده آنچه که بیش از هر چیزی باید در نظر داشت این است که عملیات بهسازی باند فرودگاه از سال ۹۶ با ۸۰ میلیارد تومان باید انجام می‌شد اما با ارائه دلایل چندان راضی کننده اکنون با هفت سال تاخیر و افزایش اعتبار آن به حدود یک هزار میلیارد تومان اسیر دست متولیان شده و بر اساس وعده‌های پشت سر هم بالاخره پس از خلف وعده‌های بسیار قرار است در آبان ماه بهره برداری شود این در حالی است.
خبرگزاری مهر در ادامه نیز تا پایان بهره برداری از پروژه بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه پیگیر وعده‌ها خواهد بود.