سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

انجام 240000 اقدام روزانه در سامانه خودکاربری قضایی

تسنیم | اجتماعی و حوادث | شنبه، 07 مهر 1403 - 12:52
در حال حاضر روزانه بیش از 30 هزار نفر بیش از 240 هزار اقدام مرتبط با پرونده های خود را در سامانه خودکاربری انجام می دهند و دیگر نیازی به مراجعه حضوری در همه امور ندارند.
قضاييه،قضايي،كشور،الكترونيك،قوه،مراجعه،سامانه،گواهي،حقوقي،امور

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، یکی از مهم‌ترین راه‌های تحقق عدالت در کشور ایجاد دسترسی آسان و سریع مردم به خدمات قضاییه است، به همین علت یکی از برنامه‌های تحولی قوه قضاییه در سال‌های اخیر، توسعه خدمات هوشمند و الکترونیک، خودکاربری‌ها و انجام امور توسط خود مردم است.
امروز خودکاربری‌ها برای مراجعین حرفه‌ای قوه قضاییه یعنی وکلا، کارشناسان رسمی و نمایندگان حقوقی دستگاه‌های اجرایی کشور به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌توانند تمام امور مربوط به طرح و پیگیری پرونده را بدون مراجعه به دفاتر الکترونیک قضایی یا دادسرا و دادگاه انجام دهند.
در حال حاضر روزانه بیش از 30 هزار نفر از وکلا و کارشناسان رسمی و نمایندگان حقوقی دستگاه‌های اجرایی کشور وارد سامانه خودکاربری می‌شوند و بیش از 240 هزار اقدام مرتبط با پرونده‌های خود را در محیط سامانه انجام می‌دهند و پیگیری می‌کنند و دیگر نیازی به مراجعه حضوری در همه امور ندارند.
در دوره تحولی دستگاه قضا، مردم در هر نقطه جغرافیایی و در هر ساعت شبانه‌روز می‌توانند از طریق مراجعه به پنجره واحد قوه قضاییه، خدمات الکترونیک قضایی مورد نیاز خود را به‌صورت برخط و غیرحضوری دریافت کنند.
این امکان هم برای شهروندانی که داخل ایران هستند فراهم است و هم برای ایرانیانی که ساکن خارج از کشور هستند.
هموطنان ساکن خارج از کشور می‌توانند با دریافت شناسه ثنا به‌صورت غیرحضوری به دنیایی از خدمات قضایی بدون محدودیت زمانی و مکانی وارد شده و حتی در جلسه دادگاه خود هم به‌صورت برخط و آنلاین شرکت کنند.
از طرفی دیگر، با استفاده از سامانه نوبت‌دهی الکترونیکی قوه قضاییه، حضور و رفت‌وآمد حدود 3 میلیون نفر در عدلیه سروسامان داده شده و دیگر خبری از تشکیل صف‌های طولانی یا نوبت‌فروشی در محاکم قضایی نیست و یا حداقل این پدیده‌ها به حداقل ممکن رسیده است.
صدور گواهی عدم سوء‌پیشینه با استفاده از بسترهای آنلاین، یک نمونه قابل توجه برای سرعت و دقت در پاسخ به نیازهای حقوقی و قضایی شهروندان است.
در حال حاضر مدت زمان صدور الکترونیک گواهی عدم سوء‌پیشینه به طور میانگین کمتر از یک روز کاری و حدود 19 ساعت است.
جالب است بدانید؛ در سال 1402 حدود 2 میلیون و 8 هزار گواهی عدم سوءپیشینه صادر شده که 50 درصد آن‌ها به صورت خودکاربری و بدون مراجعه حضوری بوده است.
انتهای پیام/