سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

لزوم سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد دلاری برای جبران ناترازی برق

مهر | اقتصادی | شنبه، 07 مهر 1403 - 14:40
یک مقام مسئول گفت: ناترازی برق به ۱۸ هزار مگاوات رسیده که برای جبران این کمبود، نیازمند احداث ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید هستیم که مستلزم سرمایه‌گذاری حدود ۱۵ میلیارد دلاری خواهد بود.
مگاوات،كمبود،برق،تجديدپذير،منابع،مددي،جبران،نيازمند،انجمن،دل ...

به گزارش خبرنگار مهر، داوود مددی رئیس هیئت مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر امروز در نشست خبری گفت: کمبود برق یکی از مشکلات اصلی کشور است که امیدواریم در سال آینده با ارائه راهکارهای جدید در این همایش و با همکاری مسئولان مربوطه، بتوانیم بر این نارسایی‌ها غلبه کنیم.
در این زمینه، سرمایه‌گذاران با مشکلات متعددی از جمله نارسایی‌های تامین منابع مالی و ارز مواجه هستند و ناهماهنگی‌های اجرایی در دولت نیز بر این مسائل افزوده است.
اما ما امیدواریم با توجه به حضور گسترده دست‌اندرکاران و مشارکت فعالانه آنان، بتوانیم این چالش‌ها را حل کنیم.
وی با اشاره به چالش‌های کمبود برق و قطعی برق صنایع خاطر نشان کرد: کمبود برق در کشور به ۱۸ هزار مگاوات رسیده است.
برای جبران این کمبود، نیازمند احداث ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید هستیم که این امر مستلزم سرمایه‌گذاری حدود ۱۵ میلیارد دلار خواهد بود.
با احتساب هزینه تأمین منابع، این رقم به حدود ۲۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.
وی افزود: با توجه به روند افزایش مصرف سالانه که به ۵ درصد رسیده، ما در سال ۱۴۲۲ به ظرفیت تولیدی برق معادل ۱۶۲ هزار مگاوات نیاز خواهیم داشت.
در زمان پیک، این نیاز به ۲۰۰ هزار مگاوات خواهد رسید، در حالی که ظرفیت فعلی ما تنها ۹۱ هزار مگاوات است.
این بدان معناست که ما با کمبود تولیدی به میزان ۱۱۰ هزار مگاوات مواجه خواهیم بود.
مددی ادامه داد: در صورت تولید ۵۰ هزار مگاوات از طریق نیروگاه‌های حرارتی، با کمبود ۶۰ هزار مگاوات برق مواجه خواهیم شد.
برای غلبه بر این مشکل، نیازمند سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های گسترده‌ای هستیم تا این کمبود را جبران کنیم.
رئیس هیئت مدیره انرژی‌های تجدیدپذیر خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه، هدف ایجاد ۱۲ هزار مگاوات از منابع تجدیدپذیر تعیین شده است که شامل ۱۸۰۰ مگاوات برق خورشیدی و ۶۰۰ مگاوات برق بادی است.
برای تحقق این هدف، نیازمند سرمایه‌گذاری ۱.۶۲ میلیارد دلار هستیم، که ۷۰ درصد آن باید از منابع ارزی تأمین شود.
وی با اشاره به همایش پیش‌رو که توسط انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران در تاریخ ۱۱ و ۱۱ مهرماه برگزار می‌شود، ابراز امیدواری کرد که با حضور مقامات مسئول و بحث درباره چالش‌ها و مشکلات، نقش خود را در حل کمبودها ایفا کنند.
مددی گفت: امیدواریم با همفکری و هم‌افزایی، بتوانیم بر چالش‌های موجود غلبه کنیم و به توسعه پایدار انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور کمک کنیم.
به گفته رئیس هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر به همت انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر طی دو سال گذشته ۸,۵۰۰ میلیارد تومان از محل سوخت صرفه‌جویی شده را توانستیم دریافت کنیم.
اکنون مطالبه‌ای وجود ندارد اما جرائم از سال ۹۷ به بعد پرداخت نشده که اگر ساتبا زیر بار آن برود نیز بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
مددی با بیان این‌که در پیک مصرف سال ۱۴۰۳ رقم کمبود برق به ۱۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسید، تصریح کرد: میزان توان عملی تولید همواره کمتر از ظرفیت نصب شده اسمی است، برای جبران این میزان کمبود نیاز به احداث ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید بوده که این به معنای نیاز به سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد دلاری تنها برای جبران کمبود برق در شرایط امروز کشور است.
وی با اشاره به اینکه بیشتر از ۱۰ هزار مگاوات قرارداد سرمایه گذاری نیروگاه خورشیدی و بادی منعقد شده است و از سرمایه‌گذار ضمانت حسن اجرا و ضمانت مالی دریافت شده است که در صورت آورده ۳۰ درصدی سرمایه‌گذار، تامین ۷۰ درصد دیگر منابع مالی نیازمند ۵.۲۵ میلیارد دلار منابع است که این میزان به اندازه ۷۷ درصد کل تسهیلات پرداختی سیستم بانکی به طرح‌های سرمایه‌ای کل بخش صنعت و معدن است.