سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

دهمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا در خوی آغاز به‌کار کرد

مهر | استان‌ها | شنبه، 07 مهر 1403 - 21:29
ارومیه - دهمین همایش علمی و بین‌المللی شمس و مولانا با حضور شمس و مولانا پژوهان و چهره‌های برجسته فرهنگی داخلی و خارجی در خوی آغاز شد.
شمس،مولانا،همايش،عرفان،پژوهان،بصورت،مقاله،شخصيت،عرصه

به گزارش خبرگزاری مهر، در این همایش که همزمان با ۷ و ۸ مهر روز ملی شمس و مولانا در حال برگزاری است، ۱۷ نفر از شمس ومولانا پژوهان داخلی وخارجی ابعاد مختلف شخصیت شمس ومولانا وتاثیرات پیوند معنوی این دو شخصیت فرهنگی را در عرصه عرفان و ادب بررسی می‌کنند.
یکی از نمایندگان مردم استان ر مجلس خبرگان رهبری در مراسم افتتاحیه این همایش دیدار شمس با مولانا را آغاز تحو ل بزرگ در عرصه عرفان دانست گفت: امروز جامعه بشری برای رسیدن به ساحل صلح و آرامش در به تفکر ایده و راه شمس ومولانا نیازدارند.
حجت الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز با بیان اینکه عرفان‌های کاذب را می‌توان بامعرفی عرفان ناب شمس ومولانا باطل کرد، افزود: باید شمس ومولانا را به گونه‌ای عرصه کنیم که پاسخگوی نیازهای جامعه بشری باشند.
دبیر دهمین همایش بین اللملی شمس ومولانا نیز با بیان اینکه برای این همایش ۱۳۱مقاله از شمس ومولانا پژوهان داخلی وخارجی ارسال شده که ۳۰‌مقاله توسط هیبت داوران بررسی شد، افزود: از این‌مقالات ۱۹ مقاله درقالب کتاب چاپ و۲رمقاله بصورت سخنرا نی ارائه می‌شود.
حجت الاسلام مرتضی اکبری گفت: علاوه بر ارائه مقالات برتر، ۹شمس ومولانا پژوه داخلی و خارجی نیز بصورت سخنرانی دیدگاه‌های خود را در مورد شمس و مولانا مطرح می‌کنند.
مثنوی خوانی، برگزاری ورزش‌های زورخانه‌ای و اکران فیلم‌مست عشق از مهمترین برنامه‌های جنبی این همایش است.
در روز نخست این‌همایش، شمس و مولانا پژوهان از ایران و کشورهای ترکیه، پاکستان وهندوستان ۶ مقاله بصورت سخنرانی با موضوعات شمس ومولانا، عرفان اسلامی در حوزه آذربایجان، روند نهادی توسعه بازتاب‌های بین‌المللی مولانا در ترکیه.
تبین وتحلیل تاثیر شخصیت شمس، جایگاه خرد انتفادی درمقالات شمس ارائه کردند.