خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 08 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

لاوروف: اسرائیل به‌دنبال ایجاد درگیری مستقیم بین ایران و آمریکا است

مشرق | بین‌الملل | شنبه، 07 مهر 1403 - 22:52
وزیر خارجه روسیه در یک نشست خبری گفت: «با وجود عملکرد عقلانی، مسئولانه و خویشتنداری ایران، اسرائیل به‌دنبال ایجاد جنگی مستقیم بین تهران و واشنگتن است.»
رژيم،روسيه،صهيونيستي،ملل،سازمان،لاوروف،خارجه،وزير،اوكراين،رو ...

به گزارش مشرق، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه که برای حضور در هفتاد و نهمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد، پس از سخنرانی خود در سازمان ملل، در نشستی خبری به مسائل متعدد پرداخت.
او در نشست خبری خود با اشاره به تنش‌ها در غرب آسیا و اقدامات رژیم صهیونیستی اظهار داشت: «چندین کشور می‌خواهند تا ایران را وارد درگیری در خاورمیانه و در نهایت جنگی فراگیر در منطقه ایجاد کنند.
البته در دیدارهای برگزار شده در حاشیه سازمان ملل، توجه زیادی به مشکلات خاورمیانه، آخرین بروزرسانی درگیری‌ها هم به طور مستقیم در سرزمین‌های فلسطین و هم در لبنان، سوریه و مشکلات در خاک عراق صورت گرفت.»
لاوروف مجددا اظهار داشت: «همچنین روی تلاش‌ برخی کشورها برای وادار کردن ایران در مشارکت در جنگی گسترده در غرب آسیا توجه بسیاری شد.»
طبق گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، لاوروف همچنین گفت که در حاشیه سازمان ملل او با همکاران خود در مورد درگیری‌ها در آفریقا، سودان، سایر مناطق این قاره و افغانستان گفتگو کرد و افزود: «البته ما از فرصت استفاده کردیم تا ارزیابی‌های کنونی خود را از آنچه در رابطه با بحران اوکراین اتفاق می‌افتد، بیان کنیم.»
او همچنین گفت: «اسرائیل خواستار ورود آمریکا در جنگی تازه در غرب آسیا و جنگ مستقیم بین تهران و واشنگتن است.
در همین راستا، آن (رژیم صهیونیستی) از هیچ تلاشی برای تحریک کردن ایران و حزب الله دریغ نخواهد کرد.»
لاوروف تصریح کرد: «با این وجود، سران ایران و رهبران آن در شرایط کنونی، بسیار مسئولانه رفتار می‌کنند.»
اظهارات وزیر خارجه روسیه درحالی است که پیشتر گزارش شد «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و همتای روسی خود در حاشیه هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، دیدار و گفت‌وگو کردند.
از طرفی، وزیر امور خارجه روسیه در ادامه نشست خبری خود با اشاره به بیانیه اخیر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی و اقدام این رژیم در ترور «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب الله و وصف شهادت سید مقاومت به‌عنوان «اجرای عدالت»، تصریح کرد: «چیزی که در لبنان رخ داد، ترور سیاسی بود.»
لاوروف افزود: «با این وجود، من شنیدم که رئیس جمهور آمریکا در دفاع از این اقدام، ترور سیاسی صورت گرفته را تصمیمی درست و اجرای عدالت توصیف کرده و این مسئله نشان دهنده رویکردهای مختلف کشورها در برخورد با این درگیری است.»
او همچنین گفت: «زلنسکی (رئیس جمهور اوکراین) به‌دنبال ایجاد درگیری مستقیم بین کشورهای عضو ناتو و روسیه است.»
وزیر امور خارجه روسیه همچنین تصریح کرد: «برای روسیه، مردم مهم هستند نه «سرزمین» و آن‌ها (مردم) دلیل اصلی ادامه یافتن بحران اوکراین هستند.
برای حل این بحران، ریشه‌های اساسی آن باید برطرف شوند.»
او در ادامه ضمن محکوم کردن اقدام اوکراین برای تحریف فرهنگ روسی گفت: «اوکراین درحال اتخاذ اقدامات مشابه با رژیم نازی است.
با وجود جنگ علیه زبان روسی، ادبیات، مذهب ارتدکس و سایر نکات فرهنگی، قانون اساسی کی‌یف همچنان مدعی ضمانت حمایت از اقلیت‌های روسی است.»
او مجددا به مسئله فلسطین و رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت: «من تمایلی از سوی اسرائیل برای اجرای هیچ طرح صلحی، هر چه که باشد، نمی‌بینم.»
وزیر خارجه روسیه پیشتر در طول سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، خواستار توقف کشتار فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی با استفاده از تسلیحات آمریکایی شد و گفت که واشنگتن همواره نقش خود در رخدادهای جهانی را انکار و در نهایت از هیچ تلاشی برای تحریف وقایع و اقدامات خود دریغ نمی‌کند.
او همچنین بامداد شنبه، هنگامی که در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کرد، با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به لبنان گفت: روسیه اقدامات اسرائیل در نقض حاکمیت لبنان را محکوم می‌کند.
دیپلمات ارشد روسیه همچنین با اشاره ضمنی به تنش‌آفرینی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی، هشدار داد «خاورمیانه در آستانه یک‌جنگ بزرگ است که برخی طرف‌ها قویا به آن علاقه‌مند هستند».
او همچنین گفت «مسیر جنگی که اسرائیل آن را انتخاب کرده است، باعث بازگشت اسرائیلی‌ها به شمال نمی‌شود».
لاوروف خطاب به نماینده آمریکا گفت: «بدون حمایت شما از اسرائیل، امکان توقف جنگ در غزه وجود دارد».