خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 08 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تغذیه با شیرمادر به کاهش خطر آسم کمک می‌کند

مهر | سلامت و پزشکی | یکشنبه، 08 مهر 1403 - 01:24
یک مطالعه جدید نشان می دهد که تغذیه با شیرمادر در سال اول زندگی نوزادان می تواند خطر ابتلا به آسم را با ایجاد ترکیبی سالم از میکروب ها کاهش دهد.
شير،شيردهي،محققان،روده،مادر،ميكروب،نوزاد،نقش،آسم،مرتبط،مغذي

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، نتایج نشان می دهد که شیردهی بیش از سه ماه از بلوغ تدریجی میکروبیوم روده کودک پشتیبانی می کند.
از سوی دیگر، به گفته محققان، توقف شیردهی زودتر از سه ماه باعث اختلال در رشد میکروبیوم می شود و با خطر بالاتر ابتلا به آسم مرتبط است.
آنها توضیح دادند که شیر مادر حاوی قندهای پیچیده و سایر مواد مغذی است که رشد میکروب های سالم را در روده تقویت می کند.
از سوی دیگر، شیر خشک حاوی مواد مغذی است که باعث رشد مجموعه متفاوتی از میکروب ها می شود.
محققان گزارش می دهند در حالی که بسیاری از میکروب هایی که با شیر خشک رشد می کنند در نهایت در همه نوزادان رشد می کنند، ورود زودهنگام آنها با افزایش خطر ابتلا به آسم مرتبط است.
«لیات شنهاو»، محقق ارشد از دانشگاه نیویورک، گفت: «همانطور که ضربان ساز ضربان قلب را تنظیم می کند، شیردهی و شیر انسان نیز سرعت و توالی تشکیل کلونی میکروبی را در روده و حفره بینی نوزاد تنظیم می کند و تضمین می کند که این فرآیند به طور منظم و به موقع انجام می شود.»
وی در ادامه افزود: «رشد میکروبیوم سالم تنها به داشتن میکروب های مناسب نیست.
آنها همچنین باید در زمان مناسب به ترتیب مناسب ایجاد شوند.»
برای این مطالعه، محققان جریان میکروب‌ها را در روده و بینی نوزادان در طول سال اول زندگی‌شان که از یک پروژه تحقیقاتی بلندمدت سلامت شامل ۳۵۰۰ کودک کانادایی برگرفته شده بود، ردیابی کردند.
محققان دریافتند که یک گونه باکتری به نام Ruminococcus gnavus خیلی زودتر در روده کودکانی که زود از شیر مادر جدا شده اند ظاهر می شود.
این باکتری در تشکیل و تجزیه تریپتوفان، اسید آمینه ای که با مشکلات سیستم ایمنی مانند آسم مرتبط است، نقش دارد.
به گفته محققان، در نتیجه، میکروبیوم یک نوزاد در واقع نقش مهمی در توسعه سیستم ایمنی بدن آنها ایفا می کند.
محققان می گویند مدت زمان شیردهی حتی پس از در نظر گرفتن سایر عوامل مانند قرار گرفتن در معرض دود یا آنتی بیوتیک ها، نقش مهمی در میکروبیوم نوزاد داشت.
شنهاو گفت: «تحقیق ما تأثیر عمیق شیردهی بر میکروبیوم نوزاد و نقش اساسی شیردهی در حمایت از سلامت تنفسی را نشان می‌دهد.
همانطور که در این مطالعه نشان داده شد، با کشف مکانیسم‌های پشت اثرات محافظتی شیر مادر، هدف ما اطلاع‌رسانی دستورالعمل‌های ملی در مورد تغذیه با شیر مادر و از شیر گرفتن از شیر مادر به شیوه‌ای مبتنی بر داده است.»