خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 08 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

شرکت ۱۲۷ هزار نفر اردبیلی در برنامه خطرسنجی بیماری‌های قلبی عروقی

مهر | استان‌ها | یکشنبه، 08 مهر 1403 - 09:41
اردبیل- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: تعداد ۱۲۷ هزار و ۳۵۶ نفر در استان اردبیل در برنامه خطرسنجی بیماری‌های قلبی عروقی طی ۶ ماهه گذشته سال‌جاری شرکت کردند.
قلبي،قلب،عروقي،سلامت،سكته،مغزي،جعفرزاده،فشارخون،الكل

محمد جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به مناسبت روز جهانی قلب اظهار کرد: بیماری‌های قلبی عروقی، اولین علت مرگ و میر در دنیا و در ایران است و سالانه تقریباً ۲۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به علت بیماری قلبی عروقی فوت می‌کنند که ۳۱ درصد کل مرگ‌های جهان و نیمی از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیر واگیر را تشکیل می‌دهد و اکثر این مرگ و میرها به دلیل حملات قلبی و سکته های مغزی اتفاق می‌افتند.
وی افزود: عوامل خطر اصلی بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی شامل مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی است که به نوبه خود در افراد به شکل فشارخون بالا، قندخون بالا و کلسترول خون بالا، اضافه وزن و چاقی و خطرات تخریب کننده سلامت قلب تظاهر می‌کنند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: خطرسنجی یکی از راهکارهای مناسب در تخمین میزان «احتمال بروز سکته های قلبی، مغزی طی ۱۰ سال آینده» بوده و به افراد کمک می‌کند تا با شناخت عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی آنها را کاهش دهند.
جعفرزاده با اشاره به انجام خطرسنجی در استان اردبیل گفت: از ابتدای سال تاکنون تعداد ۱۲۷ هزار و ۳۵۶ نفر در برنامه خطرسنجی بیماری‌های قلبی عروقی در استان شرکت کرده‌اند و افراد بالای ۳۰ سال نیز می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت، خدمات و مراقبت‌های مربوط به خطرسنجی را دریافت کنند.
وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی قلب با عنوان «مراقبت از قلب، مراقبت از زندگی» خاطرنشان کرد: برای حفظ و ارتقا سلامت قلب از همه مردم می‌خواهیم که با انتخاب شیوه زندگی سالم و مقابله با فشارهای روانی، کنترل فشارخون، عدم مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت بدنی روزانه، مراقب سلامت قلب خود باشند.