خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 08 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

هیچ موردی از هاری انسانی در استان بوشهر مشاهده نشده است

مهر | استان‌ها | یکشنبه، 08 مهر 1403 - 11:41
بوشهر- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با مراجعه به‌موقع افراد حیوان گزیده، در سال‌های گذشته هیچ موردی از هاری انسانی در استان بوشهر مشاهده نشده است.
هاري،حيوانات،حيوان،بيماري،انسان،اهلي،تصريح،پيشگيري،مراجعه،مح ...

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم برجوئی فرد صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: هاری یک بیماری ویروسی قابل‌انتقال از حیوان به انسان است که اگرچه با واکسن قابل‌پیشگیری است اما در صورت بروز علائم آن در بیمار، مرگ وی قطعی خواهد بود.
وی تصریح کرد: بیماری هاری می‌تواند از حیوانات اهلی و وحشی به انسان منتقل می‌شود ولی در بیش از ۹۹ درصد موارد، سگ‌های اهلی و صاحب دار مسئول انتقال این بیماری به انسان بوده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان داشت: با مراجعه به‌موقع افراد حیوان گزیده، در سال‌های گذشته هیچ موردی از هاری انسانی در استان بوشهر مشاهده نشده است.
برجوئی فرد با بیان اینکه انتقال بیماری هاری در بین حیوانات و انسان از طریق بزاق دهان و طی گازگرفتگی، خراشیدگی و یا تماس مستقیم بزاق آلوده با مخاط بدن (مثل چشم، دهان و زخم‌های باز) صورت می‌گیرد، افزود: قربانیان اصلی بیماری هاری در جهان کودکان ۵ تا ۱۴ ساله هستند.
وی با اشاره به اینکه پیشگیری بعد از مواجهه (PEP)، پاسخ اورژانسی به مواجهه با ویروس هاری است و از ورود ویروس به سیستم اعصاب مرکزی ممانعت می‌کند ،گفت: پیشگیری پس از مواجهه شامل شستشوی کامل زخم با آب و صابون برای حداقل ۱۵ دقیقه و درمان موضعی زخم در اولین زمان ممکن، دریافت واکسن هاری و در صورت لزوم تزریق سرم ضد هاری در محل جراحت است.
برجوئی فرد ادامه داد: خوشبختانه با اطلاع‌رسانی صورت گرفته و مراجعه به‌موقع افراد حیوان گزیده به اتاق‌های درمان پیشگیری هاری و همچنین بیمارستان‌ها و انجام اقدامات لازم، طی سال‌های گذشته هیچ موردی از هاری انسانی و مرگ در اثر آن در استان بوشهر گزارش نشده است.
وی تصریح کرد: این در حالی است که در چندین مورد، بیماری در حیوانات اهلی و وحشی در استان تشخیص داده شده که نشان دهنده گردش ویروس در حیات‌وحش و احتمال انتقال آن به حیوانات اهلی و انسان است؛ بنابراین همواره توصیه می‌شود که هر گونه گاز گرفتگی به‌وسیله حیوانات، حتی خراشیدگی و گزش‌های جزئی به‌عنوان گزش خطرناک در نظر گرفته شده و مجروحان حتماً برای گرفتن خدمات به مراکز بهداشتی منتخب و یا بیمارستان‌ها مراجعه کنند.
برجوئی فرد ادامه داد: در سال گذشته بیش از ۳۸۰ هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور به ثبت رسیده و ۱۸ نفر بر اثر ابتلا به بیماری هاری جان خود را از دست داده‌اند.
ضرورت واکسیناسیون حیوانات خانگی
وی تصریح کرد: برای کنترل روند رو به رشد حیوان گزیدگی و هاری در کشور باید صاحبان حیوانات اهلی خانگی بخصوص سگ و گربه نسبت به واکسیناسیون حیوان خود اقدام کنند.
برجوئی فرد ادامه داد: همچنین در صورت تمایل به نگهداری حیوانات، حتماً درباره نحوه رفتار با آن‌ها و شناخت واکنش‌های مختلف آن‌ها اطلاعات لازم کسب شود.
وی تصریح کرد: در صورت بروز حیوان گزیدگی، حتی به‌صورت خراشیدگی جزئی، حتماً به اتاق‌های درمان پیشگیری هاری در مراکز منتخب شهرستان‌ها و یا بیمارستان مراجعه نموده و خدمات لازم را دریافت کنند.
برجوئی فرد گفت: از غذا دادن به حیوانات ولگرد در نزدیکی محل زندگی انسان‌ها بپرهیزید.
این کار باعث جمع شدن حیوانات ولگرد و ایجاد خطر برای سلامت سایر شهروندان می‌گردد.
وی تصریح کرد: در پاکیزه نگه‌داشتن محیط شهر و روستا تلاش کنیم تا منابع غذایی که باعث جذب حیوانات به محل سکونت انسان‌ها می‌شود، کاهش یابد و فاصله داشتن محل زیست انسان و حیوانات بدون صاحب، هم ضامن سلامت انسان است و هم از آسیب ناخواسته به حیوانات، مثل بروز تصادفات جلوگیری می‌کند.