خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 08 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

۲۱ درصد از جمعیت دشتستان مبتلا به دیابت و فشارخون بالا هستند

مهر | استان‌ها | یکشنبه، 08 مهر 1403 - 11:47
بوشهر- رییس گروه بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: در حدود ۲۱ درصد از جمعیت شهرستان دشتستان مبتلا به دیابت و فشارخون بالا هستند.
قلب،سلامت،عوامل،دهقاني،فشارخون،بهداشت،درصد،دشتستان،واگير،تهد ...

به گزارش خبرنگار مهر، عصمت دهقانی صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به شعار روز جهانی قلب (با شناخت عوامل خطر بیماری‌های قلبی –عروقی از قلب خود مراقبت کنیم) باید تمامی افراد بخصوص افراد ۳۰ سال به بالا، عوامل تهدیدکننده سلامت قلب را بشناسند.
رییس گروه بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان دشتستان تصریح کرد: یک سری عوامل خطر تهدیدکننده سلامت قلب، مانند جنسیت، افزایش سن، ژنتیک و قومیت غیرقابل‌کنترل هستند و یک سری عوامل مانند استعمال دخانیات، مصرف الکل، نداشتن تحرک بدنی، تغذیه پرچرب و پرنمک، ابتلا به دیابت نوع ۲، کلسترول خون بالا، فشارخون بالا و اضافه‌وزن خطر قابل‌کنترل هستند.
دهقانی تأکید کرد: با اصلاح سبک زندگی، اندازه‌گیری منظم فشارخون و مراجعه دوره‌ای به پزشک جهت بررسی عملکرد قلب بخصوص با افزایش سن به سلامت قلب خود می‌توانیم کمک کنیم.
رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: درصد بیماری دیابت در شهرستان ۸.۶ درصد و فشارخون بالا ۱۲.۳ درصد است که جمعیتی در حدود ۳۰ هزار نفر را مبتلا کرده است.
وی همچنین گفت: در حال حاضر در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت برنامه مداخله‌ای خطرسنجی و آزمایش قند و چربی به‌صورت رایگان برای افراد ۳۰ سال به بالا در حال انجام است و هدف از این برنامه؛ پیشگیری از ابتلا به سکته‌های قلبی مغزی کشنده یا غیر کشنده برای تمامی افراد ۳۰ سال به بالا است.
دهقانی تصریح کرد: در هفته جهانی سلامت قلب برنامه‌های مداخله‌ای در دست اقدام است که می‌توان به ترویج فرهنگ و تغییر نگرش تحرک بدنی در بین دانش آموزان، کارکنان ادارات و عموم مردم، ترویج صبحانه سالم در مدارس و جمع‌آوری قلیان و مواد دخانی از دکه‌های سطح شهر برازجان اشاره کرد.