خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 08 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تار و تاریخ بر مزار شمس تبریزی

تسنیم | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 08 مهر 1403 - 11:53
میدیا فرج نژاد طراح و آهنگساز پروژه «تار و تاریخ» این بار با اثری تازه به نام «شمس تبریزی» به خوی سفر کرد.
شمس،تار،تاريخ،تبريزي،پروژه،مزار،نوازنده،مولانا،آهنگ،سفر،ميدي ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تابلو موزیکالِ «شمس تبریزی» اثری تازه از پروژه «تار و تاریخ» با آهنگسازی میدیا فرج‌نژاد با شعری از مولانا است.
اهالی «تار و تاریخ» برای ضبطِ تصویریِ این اثر به آذربایجان غربی و شهر خوی سفر کرده تا بر مزار شمس تبریزی، این قطعه را ضبط کنند.
در این اثر میدیا فرج نژاد تار نواخته، بهمن جهانسوز آواز خوانده و پوریا فرج‌نژاد کمانچه نواخته است.
همچنین در اجرای این آهنگ، گروه ضرب آهنگ حضور دارند که اعضای آن را میثم شکری نوازنده دف، سجاد باهر نوازنده تار، مهدی مصلح نوازنده عود و علیرضا میزبان نوازنده سنتور تشکیل می‌دهند.
میدیا فرج‌نژاد آهنگساز و طراح پروژه «تار و تاریخ» درباره تابلوموزیکالِ «شمس تبریزی» یادداشتی نوشته که در ادامه متن آن را می‌خوانید:
«من غریبم و غریب را کاروان‌سرا لایق است.»
شاید همین جمله شمس تبریزی بهترین توصیف برای مکان دفن او باشد.
عارف و صوفی بزرگی که تاثیر سترگی در ادبیات عرفانی داشته است، مردی که هیچ وقت وطن خاصی نداشت، همیشه در سفر بود و با تعلیم مولانا توانست خدمت بزرگی به جهان ادبیات بکند، او در یکی از مقالاتش می‌گوید: زبان پارسی را چه شده ‌است؟
بدین لطیفی و خوبی، که آن معانی و لطافت که در زبان پارسی آمده‌است و در تازی نیامده است.
تاثیرات فکری و عرفانی شمس بر مولانا بسیار زیاد است، در مورد این تاثیرات کتاب‌های بسیاری نوشته شده و مقالات بسیاری به تحریر درآمده که عشق و ایمان و علم و آزادگی و دوری از تعلقات و مبارزه با جاه طلبی بخشی از این تاثیرات است.
در مورد سفر پایانی شمس روایت است که او به خوی سفر کرد و در همان جا در گذشته و به خاک سپرده شد.
سال‌ها بعد بر مزار او سه برج ساخته شد که طی سالیان دو برج تخریب و یکی از آنها باقی مانده است و شاید این تنها نمادی است که شما به وسیله آن می‌توانید آرامگاه ابدی این عارف بزرگ را پیدا کنید.
سال‌ها و دهه‌ها مزار شمس به امید خدا رها شده بود و برای کسی اهمیت نداشت و شاید همین برج باقیمانده تنها سهم بارگاه شمس از جهان مادی بود.
شنیدم که اخیراً تمهیداتی اندیشیده شده است تا شاید بتوان ارج و قرب بیشتری برای این مکان ایجاد کرد که اگر اینطور باشد مایه خوشحالی و دلگرمی است، اینکه چنین مزاری در شأن شمس نیست یک بخش ماجراست و اینکه داشتن فضایی مناسب شاید با معماری درخور می‌تواند در جذب گردشگر و درآمدزایی مردم خوی تاثیرگذار باشد بخش دیگر است.
به هر حال بر مزار غریب وی نشستیم و غزلی از مولانا را خواندیم و نواختیم.
لازم است از هنرمندان با استعداد و توانای گروه ضرب آهنگ تشکر کنم که کیلومترها راه را برای بودن در کنار تار و تاریخ به جان خریدند.
قطعه «شمس تبریزی» را پویا پایور میکس و مسترینگ کرده و ضبط تار در استودیو 54 انجام شده است.
کارگردانی، تدوین و تصویرِ این اثر کاری از مرتضی حاج محمدی و گرافیت میلاد فاتحی است.
نشر بین‌المللی این آهنگ هم برعهده موسسه فرهنگی هنری نغمه سازان دلنشین است.
پروژه «تار و تاریخ» حدود سه سال است که کار خود را با تمرکز بر ساخت قطعاتی برای بناهای تاریخی ایران آغاز کرده است.
در این پروژه تا کنون حدود سیصد تن از هنرمندان سراسر کشورمان حضور داشته‌اند.
آلبوم «تار و تاریخ1» در سال 2023 توانست در مسابقه بین المللی گلوبال موزیک اواردز - سال 2023 و در بخش‌های بهترین نوازندگی و بهترین موسیقی فولک معاصر، دو مدال طلا برای کشورمان به ارمغان بیاورد.
تا کنون دو آلبوم رسمی از آثار «تار و تاریخ» به صورت جهانی منتشر شده و آلبوم تازه‌ای از این پروژه در آینده‌ای نزدیک منتشر خواهد شد.
انتهای پیام /