خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 08 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آمریکا به‌همراه چهار کشور دیگر در دریای جنوبی چین رزمایش برگزار کرد

باشگاه خبرنگاران | بین‌الملل | یکشنبه، 08 مهر 1403 - 12:46
آمریکا همزمان با برگزاری رزمایش پکن در دریای جنوبی چین، در تقابلی آشکار به همراه فیلیپین، استرالیا، ژاپن و نیوزیلند، در این منطقه رزمایش برگزار کرد.
چين،رزمايش،جنوبي،درياي،دريايي،منطقه،فيليپين،اعلام،استراليا،ارتش

به نقل از خبرگزاری رویترز از مبدا مانیل، نیرو‌های این پنج کشور از روز گذشته (شنبه به وقت محلی) رزمایش مشترک در دریای جنوبی چین برگزار کردند؛ این درحالی است که چین نیز رزمایشی نظامی در این آب‌های «مورد مناقشه» برگزاری کرده است.
ارتش فیلیپین در بیانیه‌ای اعلام کرد: در این رزمایش که در آب‌های منطقه اختصاصی اقتصادی مانیل برگزار می‌شود، کشور‌های فیلیپین، آمریکا، استرالیا، ژاپن و برای نخستین بار نیوزیلند شرکت دارند.
این بیانیه می‌افزاید: در این رزمایش ناو‌های فیلیپین، رزمناو «یواس‌اس هوارد» (USS Howard) آمریکا، ناو «جی‌اس سازانامی» (JS Sazanami) ژاپن و ناو «HMNZS Aotearoa» نیوزیلند حضور دارند؛ بنابراین گزارش، وزارت دفاع استرالیا نیز اعلام کرد: این رزمایش نشان دهنده تعهد جمعی به تقویت همکاری‌های بین المللی و منطقه‌ای در حمایت از صلح و ثبات در منطقه هند و اقیانوسیه است.
رویترز افزود: روز چهارشنبه گذشته ناو‌های نیوزیلند و استرالیا برای پیوستن به این رزمایش از تنگه تایوان که بخشی از دریای جنوبی چین است، عبور کردند.
گفتنی است که درحالی آمریکا با متحدان منطقه‌ای خود دراین بخش از جهان دست به رزمایش مشترک می‌زند که تنش در دریای جنوبی چین به عنوان خط قرمز پکن افزایش یافته و همزمان چین نیز دراین آب‌ها رزمایش دریایی و هوایی برپا کرده است.
فرماندهی منطقه جنوبی ارتش چین در بیانیه‌ای که روز شنبه (روز گذشته ۷ شهریورماه ۱۴۰۳) در خبرگزاری شینهوا منتشر شد، اعلام کرد: نیرو‌های دریایی و هوایی این کشور به منظور تمرینات معمول مانند شناسایی و گشت‌های هوایی و دریایی، در نزدیکی جزیره «هوانگ‌ین» رزمایش برگزار کرد.
این بیانیه پس از آن منتشر شد که استرالیا و فیلیپین اعلام کردند که ارتش آنها یک رزمایش دریایی مشترک با ژاپن، نیوزلند و آمریکا در دریای جنوبی چین برگزار خواهد کرد.
فرماندهی منطقه جنوبی ارتش چین در ادامه بیانیه اعلام کرد: برخی از کشور‌های خارج از منطقه سعی در ایجاد ناآرامی و بی‌ثباتی در دریای جنوبی چین دارند، اما پکن با تاکید بر حاکمیت بلامنازع این کشور بر جزیره هوانگ‌ین و مناطق دریایی اطراف آن، برای دفاع از حاکمیت ملی، امنیت کشور و حقوق دریایی آمادگی دارد و برای حفظ صلح و ثبات در منطقه دریای جنوبی چین تلاش می‌کند.
دریای جنوبی چین محل مناقشه برای حاکمیت میان فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و اندونزی و چین است.