خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 08 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تامین امنیت غذایی همدان در گرو تغییر الگوی کشت

تسنیم | استان‌ها | یکشنبه، 08 مهر 1403 - 12:53
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان، گفت: اصلاح الگوی کشت از مهم ترین راهکارها برای تامین امنیت غذایی است که با شروع کشت های پاییزه در استان باید مورد توجه جدی کشاورزان قرار گیرد.
كشاورزي،كشت،استان،همدان،توليد،الگوي،لاهوتيان،گندم،اصولي

امیر لاهوتیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار‌ داشت: استفاده از بذور ضدعفونی شده و اصلاحی، کودهای پایه، مبارزه به موقع و اصولی با علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها از دیگر اقدامات ضروری برای تامین امنیت غذایی همدان است.
وی با بیان اینکه زراعت، باغبانی و کشاورزی هر استانی، مختصات و و ویژگی های خود را دارد افزود: فرضاً استان ما به لحاظ تولید گندم از ظرفیت بالایی برخوردار است به طوری که امسال افزون 705 هزار تن گندم در استان تولید شده این در حالی است که ممکن است از نظر سایر جشن‌ها مثل سیب‌زمینی و هندوانه اصلا شرایط کشت را نداشته باشیم یا کمتر داشته باشیم، بنابراین توجه به ساختارهای الگوی کشت بسیار اهمیت دارد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان همچنین بیان کرد: استان همدان دارای 692 هزار هکتار زمین زراعی (آبی و دیم) و 117 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است که بر اساس آخرین آمار‌های منتشر شده، ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان معادل 66 هزار و 300 میلیارد ریال است.
لاهوتیان با بیان اینکه با ظرفیت‌های موجود کشاورزی در استان همکاری کشاورزان از اصلی ترین عوامل موفقیت در اصلاح الگوی کشت است، تاکید کرد: با استفاده اصولی از منابع پایه تولید، آب و خاک برای آیندگان حفظ شده و اثرات سوئ ناشی از خشکسالی کاهش می یابد.
وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی برنامه تولید بر اساس تنوع محصولات را تا برش شهرستانی تهیه و ابلاغ کرده است، بیان کرد: اصلاح الگوی کشت در دو محور بهره‌وری مناسب ازمنابع آب و خاک و امنیت غذایی خلاصه می شود که کشت خود سرانه و خارج از برنامه این دو مسئله را با خطر مواجه می کند.
انتهای پیام/