خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 08 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تحصیل  2500 دانش‌آموز با آسیب شنوایی در خراسان رضوی - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | یکشنبه، 08 مهر 1403 - 13:52
رئیس  آموزش وپرورش  استثنائی خراسان رضوی گفت: در خراسان رضوی  بیش از 2 هزار و 500 دانش آموز با آسیب شنوایی تحصیل می کنند.
شنوايي،آموزش،آسيب،دانش،ناشنوايان،استثنايي،مدارس،آموزان،پرورش ...

جواد روحانی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد بیان کرد: هفته جهانی ناشنوایان، فرصتی است برای افزایش آگاهی در مورد مسائل و چالش‌هایی که افراد ناشنوا با آن روبرو هستند و همچنین برجسته ساختن دستاوردها و فرهنگ آن‌هاست.
وی افزود: تلاش ما با هدف ترویج حقوق و بهبود کیفیت زندگی افراد ناشنوا در سراسر جهان است؛ روز جهانی ناشنوایان به ما یادآوری می‌کند که دسترسی به آموزش و خدمات بهداشتی و توانبخشی، امکان استفاده از زبان اشاره و فراهم آوردن فرصت‌های برابر برای شرکت در جامعه برای ناشنوایان بسیار مهم است.
این روز همچنین به تقویت پیوندهای بین شنوایان و ناشنوایان کمک می‌کند و بر اهمیت گنجاندن فرهنگ ناشنوایان در جامعه تأکید کند.
روحانی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش استثنایی بیش از 2500 دانش آموز با آسیب شنوایی را تحت پوشش دارد از این تعداد حدود 800 دانش‌آموز با آسیب شنوایی در مدرسه خاص استثنایی مشغول به تحصیل هستند و بقیه دانش آموزان در مدارس عادی و در طرح تلفیقی فراگیر تحصیل می‌کنند.
وی ادامه داد: 786 دانش آموز با آسیب شنوایی در مدارس ویژه و 1006 دانش آموز با آسیب شنوایی در مدارس عمومی (عادی) به صورت تلفیقی فراگیر تحصیل می‌کنند و نامگذاری این هفته به نام ناشنوایان به این منظور است که ناشنوایان و کم شنوایان به جامعه شناسانده شده و در جهت احقاق حقوق ناشنوایان، فراهم آوردن شرایط تحصیل، اشتغال و زندگی برابر با سایر افراد جامعه گامی برداشته شود.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی خراسان رضوی هدف مهم دیگر از گرامیداشت هفته جهانی ناشنوایان را شناسایی و بهبود مشکلات و موانع در زندگی روزانه ناشنوایان دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به شعار امسال روز جهانی ناشنوایان با عنوان "به‌کارگیری حقوق زبان اشاره " که بر وجه روش های ارتباطی ناشنوایان تاکید دارد، لازم است نهادها و سازمان های مردم نهاد و حتی آموزش و پرورش دراین زمینه برنامه ریزی کرده و در این مسیر قدم بردارند.
روحانی با بیان اینکه فعالیت آموزش و پرورش استثنایی از بدو تولد کودک با آموزش والدین آنان و‌سپس توانبخشی کودک آغاز می‌شود، گفت: یکی از برنامه‌های اصلی اداره آموزش و پرورش استثنایی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان است و یکی از بخش‌های برنامه سنجش، تست شنوایی است که با شناسایی دانش آموزان با آسیب شنوایی آنان در مدارس خاص ناشنوایان و تلفیقی فراگیر انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: به لحاظ جامعه آماری، بیشترین تعداد دانش آموزان تلفیقی فراگیر را، مدارس پذیرا به دانش آموزان با آسیب شنوایی اختصاص می‌دهند که حاصل آموزش به روش های نوین با تاکید بر تقویت گفتار و شنوایی است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی بیش از 2000 دانش آموز با آسیب شنوایی را تحت پوشش دارد گفت: از این تعداد حدود 800 دانش‌آموز با آسیب شنوایی در مدرسه خاص استثنایی استان مشغول به تحصیل هستند و بقیه دانش آموزان در مدارس عادی و در طرح تلفیقی فراگیر تحصیل می‌کنند.
روحانی اضافه کرد: کاهش آمار دانش آموزان مدارس ویژه در دوره های تحصیلی متوسطه نشان از عملکرد مطلوب پیش دبستان و دوره ابتدایی مدارس ویژه شنوایی در آماده سازی و هدایت دانش آموزان با آسیب شنوایی به سمت مدارس عمومی (عادی) است.
وی با اشاره به اینکه آماری از محتواهای آموزشی تولید شده در سامانه شاد و شادنما برای دانش‌آموزان با آسیب شنوایی نیز تدارک دیده شده است گفت: تهیه و تولید بیش از 7 عنوان محتوای آموزشی در حوزه پیش دبستانی که در حال برنامه ریزی جهت برگزاری به صورت دوره های آموزشی مجازی برای تمام معلمان پیش دبستان کشور است و همچنین 3 عنوان محتوای تصویری در حوزه ارزشیابی دانش آموزان با آسیب شنوایی برای دوره های تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و دوم استان تهیه و به صورت برخط برای معلمان به صورت کارگاهی برگزار شده است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تهیه و تدوین کتب ویژه آموزش نوآموزان آسیب دیده شنوایی در آموزش و پرورش استثنایی، مناسب سازی کتب متوسطه دوره اول و دوم و طراحی و آماده سازی نرم افزار آموزشی با تاکید بر آموزش بصری نیز از جمله فعالیت‌های آموزشی برای دانش‌آموزان با آسیب شنوایی بوده و تهیه محتواهای آموزشی مناسب سازی شده جهت بکارگیری در آموزش ناشنوایان و آموزش نیروی انسانی متخصص در برنامه این گروه و مدارس قرار دارد.
روحانی تاکید کرد: نمونه کار تیمی را می‌توان در مدارس پیش دبستانی دانش آموزان آسیب دیده شنوایی مشاهده کرد به گونه ای که حضور و فعالیت مدیر، معاون ،گفتار درمان ،شنوایی شناس ، مربی و آموزگار، مشاورین و اولیا نماد یک‌کار تیمی موفق در آموزش هستند.
روحانی افزود: آموزش زبان اشاره به معلمین، والدین و پرسنل دستگاه‌های اجرایی در کارگاه های دانش افزایی و چندین عنوان ساعت کارگاه تخصصی در سطح خراسان رضوی از جمله اقدامات اداره آموزش‌وپرورش استثنایی در حوزه توانمند سازی نیروی انسانی بوده است.
همچنین در سال تحصیلی گذشته کارگاهی با محتوای فراگیرسازی برای معلمان دوره ابتدایی دانش آموزان با آسیب شنوایی برگزار شد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی با بیان اینکه روش‌های آموزش به نوآموزان با آسیب شنوایی از جمله avt برای اولین بار از خراسان رضوی آغاز شد و به صورت یک ایده در سراسر کشور گسترش یافت، افزود: محتوایی با همین مضمون چندین سال قبل به سازمان ارائه شد که در حال حاضر نیز در اختیار همکاران سراسر کشور است.
روحانی ادامه داد: کارگروه فعلی تالیف کتاب راهنمای مربیان نوآموزان با آسیب شنوایی نیز در حال تالیف 6 جلد کتاب با رویکرد به روز رسانی، خلاقیت و نوآوری است که جلد اول این کتاب در حال نشر بوده و به زودی می‌تواند به عنوان یکی از منابع در پیش دبستانی آسیب شنوایی مورد استفاده قرار گیرد.
انتهای پیام/282