خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 08 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

دستور معاون اول رئیس جمهور برای پرداخت مطالبات چایکاران

تسنیم | استان‌ها | یکشنبه، 08 مهر 1403 - 14:53
با توجه به دستور عارف معاون اول رئیس جمهور به رئیس برنامه بودجه و وزیر کشاورزی جهت تسریع در پرداخت مطالبات چایکاران، باید دید چه زمانی جیب کشاورزان پر می شود.
پرداخت،چاي،چايكاران،گيلان،كشاورزان،برگ،سبز،جمهور،معاون،رئيس، ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، گیلان دارای محصولات استراتژیک زیادی از جمله برنج، چای، زیتون، کیوی، کرم ابریشم و غیره است که هر کدام از آن‌ها جایگاه ویژه‌ای در تولیدات و نیاز کشور دارد، چای از جمله تولیداتی است که بخش قابل توجه‌ای از نیاز کشور را تامین می‌کند که سالیانه 55 هزار چایکار به کاشت و برداشت چای در استان گیلان مشغول هستند.
طبق آمارهای رسمی از ابتدای فصل برداشت تاکنون یازده هزار و ششصدتن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر یک هزار و 886 میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده و طبق آمار از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده 42.5 درصد درجه یک و 57.5 درصد درجه دو است.
طبق اطلاعات موجود در سامانه خرید تضمینی برگ سبز چای از یکم اردیبهشت سال جاری تا بیست و سوم شهریورماه گذشته مجموعا 114 هزار و 913 تن برگ سبز چای از کشاورزان چایکار استان‌های گیلان و مازندران خریداری شد که ارزش ریالی آن هجده هزار و 701 میلیارد ریال بوده است.
بیست و پنجم شهریورماه گذشته بود که استاندار گیلان در خصوص پرداخت حق السهم چایکاران، مکاتبه‌ای با محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور انجام داد که در آن به قدرالسهم دولت (25٪) بابت بهاء خرید تضمینی برگ سبز چای معادل چهار هزار و 675 میلیارد ریال اشاره کرد که تا زمان مکاتبه با معاون اول رئیس جمهور، مبلغ سه هزار و 111 میلیارد ریال آن تخصیص و به چایکاران پرداخت شده است.
اسدالله عباسی استاندار گیلان در نامه شهریورماه گذشته خود به معاون اول رئیس جمهور، پیگیری برای پرداخت مطالبات کشاورزان چایکار و برنامه ریزی برای وصول به موقع بدهی کارخانجات چای‌سازی و همچنین پرداخت باقیمانده قدرالسهم دولت به مبلغ یک هزار و 564 میلیارد ریال اشاره شده کرده بود.
حال بعد از نامه استاندار گیلان، محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور طی نامه‌ای به پورمحمدی رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و نوری وزیر جهاد کشاورزی، دستور پرداخت باقیمانده حق‌السهم چایکاران را داد.
به گزارش تسنیم، تاکنون حدود 55 درصد از مطالبات چایکاران پرداخت شده است و باید دید با توجه به دستور عارف معاون اول رئیس جمهور جهت تسریع در پرداخت مطالبات چایکاران، چه زمانی جیب کشاورزان پر می‌شود و ساده ترین درخواست کشاورزان نیز توجه ویژه دولت به پرداخت به موقع مطالبات و محصولات خریداری شده از کشاورزان است.
انتهای پیام/.