خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 08 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

یکپارچه سازی نیروگاه‌های خورشیدی و بادی با شبکه‌های برق

مهر | اقتصادی | یکشنبه، 08 مهر 1403 - 16:40
آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، اخیرا گزارشی را تحت عنوان یکپارچه سازی انرژی خورشیدی و بادی، تجربیات بین‌المللی و چالش‌های پیش رو منتشر کرده است .
برق،تجديدپذير،سطح،بادي،خورشيدي،انرژي،شبكه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، اخیراً گزارشی را تحت عنوان یکپارچه سازی انرژی خورشیدی و بادی، تجربیات بین‌المللی و چالش‌های پیش رو منتشر کرده است که در آن به تحولات فنی، نهادی، سیاستی و کسب و کاری لازم در شبکه‌های برق برای پذیرش حجم بالای نیروگاه‌های تجدیدپذیر اشاره شده است.
در این گزارش شبکه برق پنجاه کشور که نزدیک به نود درصد از تولید انرژی خورشیدی و بادی جهان را در خود جا داده‌اند از نظر تاثیرات نفوذ مقادیر بسیار کم تا بسیار بالای انرژی‌های تجدیدپذیر در ۶ سطح مورد ارزیابابی قرار گرفته است تا مشخص شود در هر مرحله چه اقداماتی از نظر برنامه‌ریزی، بهره‌برداری و تامین مالی توسعه شبکه‌های برق باید صورت گیرد.
در سطح اول حضور نیروگاه‌های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی تقریباً تاثیر قابل توجهی در سطح سیستم ندارد، اما به تدریج در فازهای سوم به بعد الگوی عملکرد سیستم قدرت را تحت تاثیر قرار داده و نیاز به ذخیره‌سازی در مقیاس شبکه و پاسخگویی به تقاضا به وجود خواهد آمد.
در سطح چهارم تقریباً تمام تقاضا در برخی مواقع توسط تجدیدپذیرها می‌تواند برآورده شود و لازم است بازارهایی برای ظرفیت و ذخیره سازی برق راه‌اندازی شود.
این گزارش خواستار اقدام راهبردی دولت‌ها، توسعه زیرساخت‌های پیشرفته و اجرای اصلاحات مقرراتی برای اطمینان از یکپارچه سازی موفقیت نیروگاه‌های بزرگ مقیاس تجدیدپذیر در شبکه برق شده است.