خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 08 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

بازگشت اراضی کشاورزی به چرخه تولید در شهرستان جم

مهر | استان‌ها | یکشنبه، 08 مهر 1403 - 17:30
بوشهر- مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان بوشهر از بازگشت اراضی کشاورزی به چرخه تولید در شهرستان جم خبر داد و گفت: ۱۰ پرونده در کمیسیون طرح های کشاورزی بررسی شد.
اراضي،كشاورزي،كاربري،شهرستان،مجاز،مساحت،پرونده،استان،مشايخي، ...

به گزارش خبرنگار مهر، احمد مشایخی بعد از ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: ۱۰ پرونده طرح های کشاورزی به مساحت ۶۷ هکتار برای واگذاری اولیه و تمدید قرارداد اجاره در کمیسیون بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شد.
مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: بررسی پرونده اراضی واگذاری ملی در کمیسیون طرح های کشاورزی به منظور جلوگیری از معطل ماندن اراضی با بازدید و تعیین پیشرفت فیزیکی و همچنین جلوگیری از تضییع حقوق دولت با بررسی به موقع پرونده ها از طریق عدم ایجاد معوقه اجورات انجام می شود چرا که از اهداف مهم واگذاری اراضی ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی است.
وی تصریح کرد: پس از بررسی و بحث و تبادل نظر با پنج پرونده برای اجرای طرح پرورش ماهیان دریایی به مساحت ۵۰ هزار مترمربع برای واگذاری اولیه و پنج پرونده شامل طرح های پرورش میگو و پرواربندی گوساله به مساحت ۱۷۰ هزار مترمربع جهت تمدید قرارداد اجاره موافقت شد.
برخورد با تغییر کاربری اراضی
مشایخی گفت: در راستای تبصره دو ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری، تغییر کاربری های غیر مجاز در اراضی زراعی و باغی که منجر به صدور اخطاریه شده است با دستور دادستان قلع و قمع و باید به حالت اولیه اعاده شود.
وی تصریح کرد: ۳۹ مورد از ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی شهرستان جم پس از هماهنگی های لازم با حضور فرمانده یگان حفاظت استان به مساحت ۲/۹ هکتار طبق قانون حفظ کاربری قلع و قمع شد.
مدیر امور اراضی استان بیان کرد: باید با استفاده از ظرفیت ها و امکانات مدرن بهره وری اراضی کشاورزی را افزایش داد و باید در جهت حفاظت از آن و جلوگیری از ساخت و ساز و ویلاسازی که تخریب این اراضی را در پی دارد از امکانات لازم استفاده شود.
صدور ۱۹۲ سند تک برگ اراضی کشاورزی شهرستان گناوه
مدیر امور اراضی استان بوشهر گفت: با صدور سند تک برگ کلاهبرداری و زمین خواری کاهش پیدا می کند و از خرید و فروش قولنامه ای جلوگیری می شود و از مالکین اراضی زراعی که باغی درخواست داریم برای پلاک هایی که رفع تداخلات آن انجام و ابلاغ شده است با شرکت مشاور برای تشکیل پرونده جهت صدور سند همکاری کنند تا فرآیند آن با صرف وقت کمتری انجام شود.
مشایخی اظهار کرد: در سال جاری برای ۱۹۲ قطعه از اراضی کشاورزی شهرستان گناوه به مساحت ۶۵۰ هکتار سند تک برگ صادر شده است.
وی افزود: تاکنون در این شهرستان به تعداد ۲ هزار و ۶۰۸ سند تک برگ به مساحت ۱۹ هزار و ۹۳۳ هکتار صادر و به کشاورزان تحویل داده شده است.
صدور سه مورد اخطاریه توقف عملیات تغییر کاربری غیر مجاز در شهرستان تنگستان
مدیر امور اراضی استان بوشهر گفت: واحد گشت شهرستان تنگستان سه مورد تغییر کاربری غیر مجاز شامل دیوارکشی و پی کنی شناسایی و اخطار توقف عملیات صادر کرد و جهت اجرای فرآیند قانون حفظ کاربری در اجرای تبصره دو ماده ۱۰ به واحد حقوقی ارجاع داده شد.
مشایخی افزود: در شهرستان تنگستان در سال جاری ۲۵ خبر از سامانه پایش دریافت شده است که توسط واحد گشت صحت آن مورد بررسی و اخطاریه صادر شده است، همچنین ۳۲ خبر استانی و ۴ خبر از ستاد سازمان تعیین تکلیف شده است.
وی تاکید کرد: باید برنامه های حفاظت از اراضی کشاورزی به گونه ای باشد که بتوانیم شاهد همکاری شهروندان با واحد گشت شهرستان باشیم و تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی کشاورزی کاهش یابد.
شناسایی هفت مورد ساخت و ساز غیر مجاز در شهرستان دشتستان
مدیر امور اراضی استان بوشهر گفت: با ایجاد شرایط اشتغالزایی و حمایت های لازم از آن زمینه حفظ کاربری اراضی کشاورزی افزایش می یابد.
مشایخی تصریح کرد: با افزایش انگیزه بهره برداران از طریق حمایت در بخش کشاورزی از جمله امکانات تسطیح، روش های نوین آبیاری، کود و سم و بذر، تداوم حفظ کاربری زمین های کشاورزی و به تبع آن افزایش پایداری کشاورزی را در پی دارد.
وی اظهار کرد: هفت مورد ساخت و ساز غیر مجاز توسط واحد گشت شهرستان دشتستان شناسایی و اخطاریه توقف عملیات صادر شد.