خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 08 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

قرارداد بنگاه‌های املاک دیگر اعتبار قانونی ندارد - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | یکشنبه، 08 مهر 1403 - 17:52
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کردستان گفت: اگر قراردادی به صورت عادی در بنگاه های املاک تنظیم شود، قابلیت ترتیب اثر در محاکم را نخواهد داشت.
اسناد،قانون،املاك،رسمي،ثبت،غيرمنقول،اموال،معاملات،عادي،تنظيم

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، بهادر اسدی عصر امروز در نشست با مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کردستان که به منظور بررسی وضعیت اسناد رسمی برگزار شد، اظهار داشت: در جلسه با مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان اظهار کرد: با توجه به اینکه اسناد عادی بسترساز اختلاف است و زمینه معاملات معارض، کلاهبرداری، جعل و دعاوی متعدد حقوقی و کیفری را ایجاد می‌نماید، امیدواریم با اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول که برای ساماندهی روابط حقوقی اشخاص و کاهش ورودی پرونده‌های قضایی مرتبط تصویب شده، شاهد کاهش دعاوی در این زمینه باشیم.
وی گفت: با توجه به اینکه قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، قانون سرنوشت‌سازی است، نیاز به تبیین و تشریح و اطلاع‌رسانی از طریق صدا و سیما، رسانه‌‌ها و فضای مجازی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مشاوران املاک استان جهت تشریح این قانون دارد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کردستان هدف مهم دیگر این قانون را ساماندهی بنگاه‌های معاملات املاک و حذف بنگاه‌های غیر مجاز ذکر کرد و افزود: مطابق این قانون مقرر است بنگاه‌های املاک مجاز به سامانه کاتب سازمان ثبت اسناد و املاک متصل شوند و نسبت به درج پیش‌نویس قرارداد در این سامانه اقدام و پیش‌نویس را جهت تنظیم سند رسمی به دفاتر اسناد رسمی منعکس کنند.
وی با اشاره به اینکه فلسفه تصویب این قانون، اعتبارزدایی از اسناد عادی در زمینه معامله اموال غیرمنقول است، هشدار داد: با اجرای این قانون دیگر امکان تنظیم مبایعه‌نامه عادی در بنگاه‌های املاک وجود ندارد و اگر قراردادی به صورت عادی تنظیم شود، قابلیت ترتیب اثر در محاکم را نخواهد داشت.
اسدی تصریح کرد: دفاتر اسناد رسمی مکلفند به درخواست طرفین معامله، اسناد مربوط به قراردادهای خصوصی اشخاص در خصوص اموال غیرمنقول از قبیل تعهد به بیع، قولنامه، مبایعه‌نامه و امثال آن را تنظیم و ثبت کنند.
انتهای پیام/481/