خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 08 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

استان فارس رتبه برتر شاخص‌های اشتغال کشور را کسب کرد

مهر | استان‌ها | یکشنبه، 08 مهر 1403 - 21:06
شیراز _ معاون اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس اطلاعات ارایه شده مرکز آمار ایران، استان فارس در شاخص‌های کلی اشتغال به عنوان استان برتر شناخته شده است.
تعاون،اشتغال،حوزه،كشور،بيكاري،توسعه،بيرانوند،كريمي،ادامه،فار ...

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود کریمی بیرانوند عصر یکشنبه در جلسه شورای توسعه تعاون فارس با تسلیت شهادت دبیرکل حزب الله لبنان و گرامیداشت یاد این شهید محور مقاومت، به حوزه اشتغال کشور اشاره کرد و گفت: با تلاش ارکان اجرایی کشور در چند سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه اشتغال محقق شده است.
وی به آخرین اطلاعات ارائه شده مرکز آمار ایران اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس این گزارش نرخ بیکاری کشور نیم درصد کاهش داشته و به عدد هفت و هفت دهم درصد رسیده است.
کریمی بیرانوند با بیان اینکه در پنج سال اخیر نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان کاهشی بوده است، افزود: روند طی شده در استان فارس نیز در شاخص نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال موفق ارزیابی می‌شود.
معاون اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: فارس طی سه سال گذشته همواره جز استان‌های موفق در حوزه اشتغال کشور و از استان‌های برتر کشور در این زمینه بوده و دغدغه و باری برای سیاست گذاری کشور نداشته و پیشران حوزه اشتغال بوده است.
کریمی بیرانوند با بیان اینکه رهبری همواره بر وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان تاکید داشته‌اند، افزود: در حوزه کمیت اشتغالزایی در سطح کشور عملکرد خوبی صورت گرفته به نحوی که هر کسی دنبال کار باشد بالاخره می‌تواند شغلی پیدا کند اما از منظر کیفی سازی شغل باید تلاش بیشتری صورت گیرد.
رفع مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان فقط با اعتبار امکان پذیر نیست
معاون اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: رفع مسأله بیکاری فارغ‌التحصیلان فقط اعتبارات نیاز ندارد و نقش دستگاه‌های غیرمالی نظیر علمی و فرهنگی در این حوزه بیشتر و پررنگ‌تر است و با این نگاه می‌توان کیفیت اشتغال را ارتقا داد.
وی ادامه داد: مسأله بیکاری فارغ‌التحصیلان با تسهیلات رفع نمی‌شود که اگر اینگونه بود باید تاکنون این امر محقق می‌شد و با این حال تلاش‌های درخشانی در استان فارس در حوزه اشتغال صورت گرفته است.
تعاون چشمه جوشان اشتغال است
کریمی بیرانوند در ادامه به اهمیت حوزه تعاون از نگاه رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: رهبری همواره بر توسعه بخش تعاون کشور تاکید داشته و تعاون را چشمه جوشان اشتغال دانسته‌اند که این جمله کوتاه تعریف واضح و حقیقی این حوزه است و هر چقدر بخش تعاون توسعه یابد قطعاً حوزه اقتصاد کشور شکوفاتر و پویاتر خواهد بود.
وی با تاکید به اینکه اندیشه اسلامی یک مدل تعاون دارد که به بهترین شکل همکاری مردم و رشد اقتصادی را در بر می‌گیرد، ادامه داد: توصیه به همه فعالین استان‌ها در حوزه تعاون این است که هرچه می‌توانید با تقسیم عادلانه سهم بین ارکان تولید به توسعه این بخش کمک شود.
وی تعاون را بهترین ابزار و متغیر پیشران اقتصاد کشور دانست و گفت: صندوق ضمانت توسعه تعاون طی سال‌های اخیر ۲ بار تقویت شد که این کار میل به بخش تعاون را تقویت کرد.
کریمی بیرانوند ادامه داد: فضای آموزشی کشور و دانشگاه‌ها باید یکسری اقدامات به حوزه تعاون اختصاص دهد و اینگونه اقدامات باعث توسعه کیفی بخش تعاون خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه بسته‌ای از اقدامات ترویجی و چارچوب قانونی باید به کار گرفته شود تا بخش تعاون در سطح جامعه گسترش داشته باشد در خاتمه تصریح کرد: مخاطب و آحاد ارکان اقتصادی و عموم جامعه باید متوجه شود که حکمرانی به سمت و سوی تعاون است.