خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 09 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

وجود ۲۰۰ ماده شیمیایی مرتبط با سرطان سینه در بسته بندی مواد غذایی

مهر | سلامت و پزشکی | دوشنبه، 09 مهر 1403 - 00:52
یک مطالعه جدید هشدار می‌دهد غذاهایی که در بسته‌بندی، سینی‌های مقوایی یا در ظروف کاغذی فروخته می‌شوند ممکن است حاوی یکی از نزدیک به ۲۰۰ ماده شیمیایی مرتبط با سرطان سینه باشند.
مواد،شيميايي،غذايي،سرطان،ماده،محققان،بسته،گزارش

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، محققان گزارش دادند که مواد موجود در بسته بندی مواد غذایی که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند حاوی ۱۸۹ ماده شیمیایی هستند که به طور بالقوه می‌توانند باعث سرطان سینه شوند.
به گفته محققان، این مواد شیمیایی خطرناک- از جمله PFAS، بیسفنول‌ها و فتالات‌ها- می‌توانند از بسته‌بندی به مواد غذایی منتقل شوند و در نتیجه توسط فرد بلعیده می‌شوند.
محقق ارشد «جین مونکه»، مدیر عامل انجمن بسته بندی مواد غذایی، گفت: «این مطالعه مهم است، زیرا نشان می‌دهد که فرصت بزرگی برای جلوگیری از قرار گرفتن انسان در معرض مواد شیمیایی مرتبط با سرطان سینه وجود دارد.
پتانسیل پیشگیری از سرطان با کاهش مواد شیمیایی خطرناک در زندگی روزمره مورد بررسی قرار نگرفته و مستحق توجه بیشتر است.»
انجمن بسته بندی مواد غذایی یک پایگاه داده جامع از مواد شیمیایی موجود در بسته بندی مواد غذایی را بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از هزاران مطالعه علمی منتشر شده گردآوری کرده است.
با استفاده از پایگاه داده، محققان ۱۴۳ ماده شیمیایی مورد استفاده در بسته بندی‌های پلاستیکی را شناسایی کردند که با سرطان سینه مرتبط هستند و ۸۹ ماده در کاغذ یا مقوا یافت شدند.
به گفته محققان، شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد انسان‌ها به طور مرتب در معرض حداقل ۷۶ مورد از آن مواد شیمیایی سرطان زا از طریق رژیم غذایی قرار می‌گیرند.
محققان خاطرنشان کردند که حدود ۴۰ مورد از ۷۶ ماده شیمیایی مهم سرطان زا در حال حاضر توسط تنظیم کننده‌های مختلف بین المللی به نوعی ماده خطرناک طبقه بندی شده اند، اما هنوز در بسته بندی مواد غذایی یافت می‌شوند.
به گفته محققان، این نشان می‌دهد که قوانین موجود برای محافظت از سلامت انسان کافی نیست.
این مطالعه در پی گزارش دیگری منتشر شده توسط همین گروه در هفته گذشته است که نشان می‌دهد بیش از ۳۶۰۰ ماده شیمیایی در طی فرآیند بسته‌بندی به مواد غذایی نفوذ می‌کند.
بر اساس گزارش منتشر شده، از این تعداد، ۷۹ ماده شیمیایی عامل سرطان، جهش ژنتیکی و مشکلات غدد درون ریز و تولید مثل هستند.