خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 09 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

فدراسیون وزنه‌برداری مقصر حواشی اخیر است/ عملکردها چشم‌گیر نبود

مهر | ورزشی | دوشنبه، 09 مهر 1403 - 08:41
دارنده مدال طلای المپیک لندن معتقد است در حذف ۶ وزنه‌بردار از مسابقات جهانی فدراسیون مقصر بود اما نفرات دیگر هم در این دخیل بود و نمی‌توان تقصیر را فقط به گردن یک نفر انداخت.
فدراسيون،نفرات،مسابقات،تيم،مقصر،اعزام،كسب،ليست،مدال،حذف،موضو ...

سعید محمدپور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره عملکرد تیم ملی وزنه‌برداری جوانان در مسابقات قهرمانی جهان و افت فاحش آن نسبت به دوره قبل گفت: متأسفانه به دلیل مشکلاتی که به وجود آمد تیم به صورت کامل اعزام نشد و بیشتر نفرات اصلی به این مسابقات نرفتند و با تیم ناقص در این مسابقات شرکت کردند و نتوانستند نتیجه‌ای که توقع داشتیم کسب کنند.
وی گفت: نتیجه که کسب شده حاصل کار ۴ وزنه‌بردار است که توانستند فقط یک مدال نقره بگیریند و چشم گیر هم نبود.
البته ۶ وزنه‌بردار حذف شده از این مسابقات شانس کسب مدال داشتند و با توجه به غیبت این نفرات نمی‌توان عملکرد کل تیم را قضاوت کرد ولی با این حال چهار نفری که در مسابقات شرکت کردند نتیجه قابل قبولی به دست نیاوردند.
دارنده مدال طلای المپیک لندن در پاسخ به این سوال که در حواشی به وجود آمده فدراسیون وزنه‌برداری چقدر مقصر است، گفت: ما اگر دلسوز وزنه‌برداری هستیم باید همه نکات را بگوییم چه منفی چه مثبت.
درست است که ابتدا لیست ۳۹ نفره برای سفر به اسپانیا منتشر شد اما هیچ زمانی در فدراسیون‌ها این تعداد نفرات برای یک مسابقه اعزام نمی‌شوند و طبیعی است که در لیست اولیه معمولاً اسامی نفرات بیشتری دیده می‌شود ولی همان نفرات اعزام نمی‌شوند.
محمدپور عنوان کرد: ضمن اینکه فدراسیون اسپانسر دارد و و آن‌ها ۲۰ تا ۳۰ میلیارد در سال به وزنه برداری کمک می‌کنند و طبیعی است که فدراسیون به عنوان تشکر برخی از آن‌ها را به مسابقات اعزام می‌کند اما نمی‌توانند عنوان آن را اسپانسر اعلام کنند.
البته نام برخی نفرات هم بود که اسامی آن‌ها نباید در لیست قرار می‌گرفت اما من صحبت‌های رئیس فدراسیون را شنیدم که گفته بودند نام این نفرات بود اما برای اخذ ویزا اقدام نکرده بودند و این طور نبوده که پس از انتشار لیست آن‌ها از سفر بازمانده باشند، در واقع اصلاً فدراسیون اقدام برای تهیه ویزا برای آن‌ها نکرده بود.
ملی‌پوش سابق تیم ملی وزنه‌برداری ایران همچنین با اشاره به حذف ۶ وزنه‌بردار ایران در این مسابقات و قصور از سوی فدراسیون وزنه‌برداری اظهارداشت: بازه زمانی آزمایش دوپینگ این ۶ وزنه‌بردار باید ۱۴ روز باشد، من برخی موضوعات را شنیدم که هنوز شفاف نیست و منتظرم بیشتر توضیح بدهند.
در برخی جاها فدراسیون مقصر بوده و حتی من شنیدم فدراسیون پزشکی ورزشی هم در این موضوع مقصر بوده است.
یک نفر در این موضوع مقصر نیستند و به نظرم همه باید پاسخگو باشند و همه به اندازه خودشان مقصر بودند.
وی گفت: قطعاً فدراسیون و اعضای کادر فنی در محرومیت این ۶ وزنه‌بردار مقصر بودند و باید از این قوانین مطلع می‌بودند.
کادر فنی باید اطلاع رسانی می‌کرده و به فدراسیون اعلام می‌کرده که برای تست دوپینگ اقدام کنند.
در هر صورت خروجی این اتفاق ضربه به وزنه‌برداری ایران بود، وزنه‌برداران برای این مسابقه تلاش کرده بودند و همگی آن تلاش‌ها هدر رفت.
محمدپور تاکید کرد: الان وزنه‌برداری دنیا به این سمت رفته که هدف کسب قهرمانی تیمی نیست و این موضوع در اولویت دوم و سوم است، بیشتر کشورها الان سعی می‌کنند حتی اگر قرار بر این باشد که تیم را ناقص اعزام کنند افرادی به مسابقات بروند که شانس کسب مدال داشته باشند.
آن ۶ نفر که از ترکیب تیم حذف شدند جزو نفرات اصلی بودند که حذف آن‌ها باعث شد دودش به چشم فدراسیون و وزنه‌برداری رفت، البته ما هم نباید یک طرفه قضاوت کنیم من خبر دارم که برای اینکه این افراد به مسابقه برسند تلاش بسیار زیادی شد اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد.
امیدوارم فدراسیون هم اشتباهات را بپذیرد و افراد دیگر هم که در این موضوع دخیل بودند پاسخگو باشند و بپذیرند تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در وزنه‌برداری نباشیم.