خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 09 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

هوای مشهد در شرایط "بسیار ناسالم" /‌استقرار توده ‌گرد وغبار - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | دوشنبه، 09 مهر 1403 - 09:52
رئیس مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی شهرداری مشهد گفت: دلیل افزایش غلظت آلاینده ها و آلودگی هوای امروز (دوشنبه، 9 مهرماه) مشهد، استقرار توده هوای ناپایدار جوی و خیزش گرد و غبار است.
مشهد،هواي،هوا،كيفيت،ناسالم،شرايط،كلانشهر،شاخص،شهروندان،قرار،غلظت

رضا اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد اظهار داشت: با توجه به اینکه در پایان فصل خشک قرار داریم و سطح زمین رطوبت ندارد، ناپایداری‌های جوی باعث وزش باد، خیزش گرد و غبار و در نتیجه افزایش غلظت آلاینده‌ها در هوا شده است.
اسماعیلی با بیان اینکه از عصر روز گذشته، غلظت ذرات معلق در شهر مشهد روند افزایشی داشته است، افزود: بیشترین فعالیت توده هوای مذکور تا اواسط دیشب بود و در حال حاضر با عبور این موج ناپایدار از منطقه، غلظت ذرات معلق در حال کاهش است و انتظار می‌رود از ظهر امروز به بعد شاهد بهبود نسبی کیفیت هوا باشیم.
وی بیان کرد:در حال حاضر شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای کلانشهر مشهد 167 AQI است که بیانگر وضعیت هشدار آلودگی هوا است.
رئیس مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: توصیه ما به شهروندان عادی و گروه‌های حساس این است که از فعالیت‌های طولانی در فضای باز اجتناب کنند.
هوای مشهد در شرایط "بسیار ناسالم"
مهدی اله‌پور،مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز اظهارداشت: کیفیت هوای کلانشهر مشهد درپی افزایش حجم آلاینده‌ گرد و غبار از عصر دیروز و در نهمین روز از پاییز 1403 در وضعیت هشدار آلودگی و شرایط "بسیار ناسالم" برای تنفس شهروندان قرار دارد.
وی افزود:میانگین شاخص کلی کیفیت هوای مشهد در 24 ساعت گذشته، با عدد 157 نشانگر هوای ناسالم است و شاخص هوای این کلانشهر در یک تا 2 ساعت گذشته نیز با عدد 168 از شرایط بسیار ناسالم هوا حکایت دارد.
اله‌پور تصریح کرد: سطح آلودگی هوا در 13 منطقه مشهد در شرایط "بسیار ناسالم" قرار دارد؛ شاخص کیفیت هوا در سایر 10 ایستگاه دیگر دارای سنجش هوا در کلانشهر مشهد، در شرایط سالم برای تنفس شهروندان قرار دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:به شهروندان توصیه می‌شود در روزهای دارای هوای آلوده مثل امروز ضمن خودمراقبتی و استفاده از ماسک از تردد در سطح شهر و مناطق آلوده دوری کنند و با کاهش رفت و آمدهای غیر ضروری، نقش موثر خود را در بهبود کیفیت هوای این شهر ایفا کنند.
انتهای پیام/282/.