خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 09 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پیشرفت ۳۵ درصدی موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی پس از ۱۳ سال

مهر | استان‌ها | دوشنبه، 09 مهر 1403 - 09:52
بیرجند_ مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی از پیشرفت تنها ۳۵ درصد ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان بعد از گذشت ۱۳ سال خبر داد.
ريال،مقدس،دفاع،موزه،مبلغ،مركز،فرهنگي،فلاحي

سرهنگ فلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در پاسخ به سوالی درباره ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: واگذاری زمین ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در سال ۱۳۹۰ انجام شده است.
به گفته وی مناقصه پروژه اجرای اسکلت فلزی و پیچ و مهره‌ای مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان با زیر بنای ۶ هزار متر مربع شامل ساختمان اداری، آمفی تئاتر و گالری در یک طبقه، در خرداد ماه ۱۴۰۱ برگزار و پیمانکار این پروژه انتخاب شد.
وی با بیان این نکته که اجرای این پروژه از سال ۱۴۰۱ آغاز شد، افزود: تاکنون تسطیح بخشی از محوطه و ایجاد راه‌های دسترسی، تجهیز کارگاه، عملیات خاکبرداری و تحکیم بستر، اجرای فنداسیون گسترده به مساحت ۶ هزار متر مربع و ساخت و نصب اسکلت ساختمان اداری و بخشی از گالری و آمفی تئاتر به مساحت ۴ هزار و ۲۰۰ متر مربع انجام شده است.
فلاحی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس بعد از ۱۳ سال که از واگذاری زمین آن می‌گذرد، تنها ۳۵ درصد است، ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان به شکل نقد و اوراق برای این منظور اختصاص یافته است.
وی تصریح کرد: در سفر اول رئیس جمهور دولت سیزدهم به خراسان جنوبی مبلغ ۸۰۰ میلیارد ریال شامل ۱۰۰ میلیارد ریال برای سال ۱۴۰۱ و ۷۰۰ میلیارد ریال برای سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ برای ساخت و تکمیل مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان مصوب شد.
وی ادامه داد: تا کنون مبلغ ۳۹۷ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال به شکل نقد و اوراق در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ برای این منظور تخصیص یافته است.
مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی یادآور شد: از این مبلغ در سال ۱۴۰۱، ۱۶۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در سال ۱۴۰۱ نقد و ۶۰ میلیون ریال اوراق بوده است.
به گفته فلاحی در سال ۱۴۰۲ هم ۲۲۱ میلیارد و ۴۳۴ میلیون ریال به شکل نقد و ۱۷۶ میلیارد و ۶۶ میلیون ریال به صورت اوراق تخصیص یافته است.
وی با بیان اینکه در کشور تنها در سه تا چهار استان موزه‌های دفاع مقدس تاکنون ساخته نشده‌اند، گفت: یکی از این استان‌ها خراسان جنوبی است که به دلیل کمی تخصیص مبلغ پیش بینی شده، تنها ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
فلاحی یادآور شد: ضروری است که استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بیش از گذشته پیگیری لازم را برای تخصیص مبلغ پیش بینی شده برای این منظور انجام دهند.