خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 09 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تحول هوش مصنوعی در حوزه تولید دارو

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | دوشنبه، 09 مهر 1403 - 11:40
نیکزاد گفت: هوش مصنوعی به دانشمندان و محققان کمک می‌کند تا سرعت و دقت کشف دارو‌های جدید را به طرز قابل‌توجهی افزایش دهند.
هوش،مصنوعي،AI،باليني،بالقوه،دارو

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو در امور فعالیت‌های دانش‌بنیان سلامت‌محور به تأثیرات چشمگیر هوش مصنوعی (AI) در فرآیند تولید دارو اشاره کرد و گفت: هوش مصنوعی به دانشمندان و محققان کمک می‌کند تا سرعت و دقت کشف دارو‌های جدید را به طرز قابل‌توجهی افزایش دهند.
با بهره‌گیری از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، AI قادر است الگو‌های پیچیده‌ای را در داده‌های بیولوژیکی و شیمیایی شناسایی کند که برای انسان‌ها ممکن است دشوار باشد.
این توانایی، شناسایی مولکول‌های بالقوه دارویی و بهینه‌سازی ساختار آنها را ممکن می‌سازد.
جعفر نیکزاد، به کاربرد‌های مهم هوش مصنوعی در شبیه‌سازی و مدل‌سازی ساختار‌های مولکولی نیز اشاره کرد و افزود: با استفاده از مدل‌های AI، محققان می‌توانند پیش‌بینی کنند که چگونه ترکیبات مختلف با یکدیگر تعامل می‌کنند و تأثیرات بالقوه آنها بر روی بیماری‌ها چیست.
این امر باعث کاهش زمان و هزینه‌های آزمایش‌های آزمایشگاهی و تسریع روند توسعه دارو‌های جدید می‌شود.
وی همچنین بر کاربرد‌های هوش مصنوعی در مراحل پیش‌بالینی و بالینی تأکید کرد و گفت: «AI با تجزیه و تحلیل داده‌های بالینی می‌تواند پیش‌بینی کند که کدام بیماران بهترین پاسخ را به درمان‌های خاص خواهند داشت.
این امر به شخصی‌سازی درمان‌ها و بهبود نتایج بالینی کمک می‌کند و همچنین با شناسایی عوارض جانبی بالقوه داروها، می‌توان به توسعه دارو‌های ایمن‌تر دست یافت.
نیکزاد در پایان خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی علاوه بر بهبود فرآیند تحقیق و توسعه دارو، می‌تواند زنجیره تأمین و تولید دارو‌ها را نیز بهینه‌سازی کند.
با استفاده از الگوریتم‌های پیش‌بینی، شرکت‌ها می‌توانند تقاضای بازار را بهتر پیش‌بینی کرده و فرآیند‌های تولید را کارآمدتر کنند.
به این ترتیب، هوش مصنوعی نه تنها سرعت و کارایی را افزایش می‌دهد بلکه به بهبود کیفیت و ایمنی دارو‌ها نیز کمک می‌کند.