خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 09 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

فرایند بررسی پرونده محکومانی که مشمول عفو و بخشودگی می‌شوند

مهر | اجتماعی و حوادث | دوشنبه، 09 مهر 1403 - 15:41
معاون قضایی قوه قضاییه فرایند بررسی پرونده محکومانی که مشمول عفو و بخشودگی می‌شوند را تشریح کرد.
عفو،قضائيه،قوه،آئين،كميسيون،استان،محكومان،قضائي

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین صادق رحیمی معاون قضائی قوه قضائیه در تشریح جزئیات مراحل و نحوه اعمال عفو و تخفیف مجازات برای واجدان شرایط، اظهار داشت: آئین نامه‌ای در زمینه عفو و بخشودگی تدوین شده است.
بر اساس این آئین نامه در هر مرکز استان یک کمیسیون عفو استانی با عضویت رئیس کل دادگستری استان، دادستان مرکز استان و مدیر کل زندان‌های آن استان دایر شده است که مسئولیت این کمیسیون‌ها در سراسر کشور با رؤسای دادگستری‌های استان‌هاست.
وی افزود: ماه‌ها قبل از هر مناسبتی افرادی که طبق قانون متقاضی عفو باشند در آن کمیسیون درخواست آنان بررسی می‌شود و در صورتی که واجد شرایط عفو تشخیص داده شوند به کمیسیون مرکزی مستقر در معاونت قضائی قوه قضائیه منعکس و چنانچه اعضای کمیسیون مرکزی بر اساس مفاد قانون عقیده بر عفو یا تبدیل و تخفیف مجازات داشتند مراتب به رئیس قوه قضائیه طبق آئین نامه یک ماه قبل از مناسبت منعکس و در نهایت نظر ایشان در مناسبت‌هایی ملی و مذهبی که برای عفو در آئین نامه در نظر گرفته شده است به مقام معظم رهبری اعلام می‌شود.
معاون قضائی قوه قضائیه افزود: در مورد محکومان امنیتی نظر مشورتی نهادهای امنیتی و در مورد محکومان مواد مخدر نظر مشورتی ستاد مبارزه با مواد مخدر گرفته می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه فرایند عفو در قوه قضائیه در چهارچوب تعیین شده انجام می‌شود، گفت: آنچه در این فرایند اهمیت دارد این است که قوه قضائیه در پیشنهاد عفو محکومان کاملاً بر مبنای قانون، حقوقی و مستقل عمل می‌کند و متأثّر از مسائل سیاسی و جناح‌ها و یا احزاب نخواهد بود.