خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 09 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پزشکیان: توافق برای تبدیل ایران به هاب‌ ترانزیتی و گازی نمونه‌ای از همکاری تهران و مسکو است

باشگاه خبرنگاران | سیاسی | دوشنبه، 09 مهر 1403 - 19:18
رئیس‌جمهور توافق برای تبدیل ایران به هاب ترانزیتی و هاب گازی منطقه را نمونه‌ای عالی از همکاری مشترک بین ایران و روسیه دانست.
روسيه،ايران،كشور،منطقه،منافع،مقابله،تأمين،مشترك،جهت،هاب،ايجا ...

رئیس جمهور توافق برای تبدیل ایران به هاب ترانزیتی و هاب گازی منطقه را نمونه‌ای عالی از همکاری مشترک بین ایران و روسیه در جهت تأمین منافع دو کشور و و نیز ایجاد توسعه پایدار، رشد همگرایی و جهش اقتصادی در منطقه دانست و گفت: معتقدیم اگر پروژه‌های مهم مشترک ایران و روسیه به مرحله اجرا برسند ظرفیت‌های بزرگی در زمینه مقابله با تحریم‌های ظالمانه برای دو کشور ایجاد خواهند کرد.
دکتر مسعود پزشکیان عصر دوشنبه نهم مهر ۱۴۰۳ در دیدار با «میخائیل میشوتسین» نخست‌وزیر روسیه تبادل هیات‌های دیپلماتیک میان ایران و روسیه را موجب توسعه تعاملات و ارتباطات دو کشور و همچنین تقویت همکاری‌ها در راستای تسریع در اجرای توافقات عنوان کرد و افزود: معتقدیم اگر پروژه‌های مهم مشترک ایران و روسیه به مرحله اجرا برسند ظرفیت‌های بزرگی در زمینه مقابله با تحریم‌های ظالمانه برای دو کشور ایجاد خواهند کرد.
رئیس جمهور در ادامه توافق برای تبدیل ایران به هاب ترانزیتی و هاب گازی منطقه را نمونه‌ای عالی از همکاری مشترک میان ایران و روسیه در جهت تأمین منافع دو کشور و در جهت ایجاد توسعه پایدار، رشد همگرایی و جهش اقتصادی در منطقه دانست و بر ضرورت اهتمام مسئولان عالی دو طرف برای اجرای این طرح‌ها تأکید کرد.
پزشکیان همچنین همکاری‌های منطقه‌ای بر بستر سازمان‌های بین‌المللی از جمله بریکس و شانگهای را موجب قدرت‌افزایی کشور‌های مستقل از جمله ایران، روسیه و چین در راستای مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا عنوان کرد و گفت‌: تشدید جنایات و تنش‌زایی رژیم صهیونیستی که با حمایت مستقیم آمریکا و با هدف زمینه‌سازی برای گسترش حضور آمریکایی‌ها در منطقه در حال وقوع است، تهدیدی مشترک برای منافع کشور‌ها و ملت‌های منطقه محسوب می‌شود که همفکری و همکاری بیشتر برای مقابله با چنین توطئه‌ای را ضروری می‌سازد.
ظرفیت‌های بزرگ دو کشور در جهت تأمین منافع متقابل باید فعال شود
نخست وزیر روسیه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از دیدار با رئیس‌جمهور و ابلاغ سلام‌های گرم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور به دکتر پزشکیان، بر علاقه مندی کشورش برای تقویت و گسترش تعاملات و تبادلات با جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در بخش‌های انرژی، صنعت، حمل و نقل، کشاورزی، بهداشت و درمان و امور فرهنگی تأکید کرد و گفت: به‌رغم افزایش بسیار خوب تبادلات تجاری در چند ماه اخیر، هنوز ظرفیت‌های بزرگی در دو کشور در جهت تأمین منافع متقابل وجود دارد که ما خواستار فعال‌سازی آنها هستیم.
میخائیل میشوتسین همچنین بر ضرورت گسترش همکاری‌ها میان ایران و روسیه در راستای تحقق نظم نوین جهانی به نفع همه کشور‌های جهان تأکید کرد و خطاب به رئیس‌جمهور گفت: ما منتظر حضور شما در روسیه برای شرکت در اجلاس بریکس و همچنین امضای موافقتنامه جامع راهبردی میان دو کشور هستیم.
وی ضمن ابراز نگرانی از تشدید تنش‌ها در منطقه با حمایت آمریکایی‌ها افزود: آمریکا با حمایت از افزایش تنش و درگیری در نقاط مختلف جهان به‌دنبال تأمین منافع خود است و کشور‌های مستقل منطقه از جمله ایران و روسیه برای مقابله با این‌گونه اقدامات باید همکاری‌های خود را سرعت ببخشند.