خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 09 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پیشنهاد اصلاح طلبان برای مذاکره مستقیم با آمریکا و تغییر قانون اساسی/ هم میهن: باید با غرب در خصوص اسرائیل توافق کنیم!

مشرق | سیاسی، برگزیده | دوشنبه، 09 مهر 1403 - 20:06
رسانه‌های جریان اصلاح‌طلب طی یک عملیات مشترک تلاش دارند تا ایران را در برابر رژیم صهیونیستی و آمریکا در بن‌بست استراتژیک تعریف و تفسیر کنند.
آمريكا،سياست،مسير،غرب،داخلي،اساسي،ايران،طلب،صهيونيستي،اصلاح، ...

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.
در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.
**********
برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب طی یک عملیات مشترک تلاش دارند تا ایران را در برابر رژیم صهیونیستی و آمریکا در بن‌بست استراتژیک تعریف و تفسیر کرده و جمهوری اسلامی را در شرایط استیصال بازنمایی کنند.
در همین رابطه روزنامه اصلاح طلب هم میهن در مطلبی با مخالفت با وعده انتقام از رژیم صهیونیستی نوشت:
شرایط به ما نشان می‌دهد که این کار درست نیست.
نه به خاطر این که نباید به اسرائیل پاسخ بدهیم؛ بلکه به خاطر این که وقایع پس از عملیات وعده صادق به ما نشان داد آن بازدارندگی که برخی تحلیلگران فکر می‌کردند ایجاد شده، در عمل به وجود نیامده است.
این روزنامه با طرح این ادعا که ایران اگر وعده صادق ۲ را شدیدتر از نمونه اولیه آن انجام دهد، باز هم طرف مقابل به کار خود ادامه خواهد داد، کوشید تا دست برتر را به باند جنایتکار صهیونیستی بدهد!.
هم میهن همچنین با بیان اینکه ایران هم‌اکنون بر سر دوراهی قرار دارد، نوشت: یک طرف مسیر جنگ مستقیم و گسترده با اسرائیل است که فرقی نمی‌کند آمریکا در آن ورود کند یا نه؛ در هر صورت ویرانگر خواهد بود.
مسیر دوم نیز ادامه دورِ زدوخوردهای پینگ‌پُنگی و نیابتی است.
مسیر دوم نیز علاوه بر تنش‌زا بودن و از بین بردن امنیت روانی جامعه، هزینه‌های خود را دارد.
این روزنامه اما در خاتمه مدعی شد:
آن مدل حضورهای برون‌مرزی مثل جنگ با داعش، امروز به شکل قدیم از سوی افکار عمومی - نه بخش ایدئولوژیک جامعه - پشتیبانی نمی‌شود.
هم‌آوردی فناورانه نیز به نفع ایران تمام نمی‌شود.
در چنین شرایطی، باید صبر کرد و دید که حکمرانان چه تصمیمی می‌گیرند.
راه سوم که مسیر دیپلماسی، چانه‌زنی و کنار آمدن با غرب بر سر مسئله اسرائیل است، از جنگ مستقیم هم سخت‌تر ایجاد می‌شود.
آینده بسیار غبارآلود است.
گفتنی است پیش از این نیز علیرضا علوی تبار طی یادداشتی نوشته بود که جنگ واقعیت دنیای ماست؛ واقعیتی کاملاً نامطلوب.
باید از این واقعیت تا حد امکان گریخت.
قوی بودن و توانایی بازدارندگی شرط لازم است اما شرط کافی نیست.
اگر با توجه به تجربه جنگ سیاست خارجی خود را بازسازی نکنیم، مجبور به پذیرش وضعیتی خواهیم شد که برای ما بسیار نامقبول و حتی، تحقیرکننده خواهد بود!
بررسی این مطالب اما نشان می‌دهد که در شرایط کنونی غرب گرایان داخلی به عنوان نیروی سیاسی- رسانه ای جریان سلطه عمل کرده و ضمن تلاش برای قدرت نمایی از رژیم صهیونیستی از سویی قدرت نرم جبهه مقاومت و سرمایه اجتماعی آن را نادیده گرفته و از سوی دیگر به تضعیف توان نظامی و جهادی این جبهه، خاصه جمهوری اسلامی بپردازد.
این شبکه غرب گرای داخلی همچنین تلاش دارد تا در این مسیر ضمن تلاش برای تولید فشار برای تغییر سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی از جانب می کوشد ضمن دادن آدرس غلط به دنبال چشم بستن از اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی برای عملیاتی سازی یک راهبرد علیه کشورهای منطقه می‌باشد، از جانب دیگر این شبکه غربگرای داخلی ضمن تجویز تسلیم، لزوم توافق با غرب در زمینه اسرائیل را روی میز پیشنهادی گذاشته و در این مسیر اقدام به فضاسازی رسانه ای می‌نماید.
روزنامه اصلاح طلب آرمان امروز با باین اینکه در شرایط کنونی رنسانس جدیدی در کشور اتفاق افتاده، خواستار تغییر قانون اساسی، بازنگری در سیاست خارجی و مذاکره بدون واسطه با آمریکا شد.
آرمان امروز با بیان اینکه در ایران معاصر مردم دیگر به شعارهای عدالت خواهی بدون عمل اهمیت نمی دهند و اعتماد عمومی سلب شده می‌نویسد:
بخش بزرگی از مردمی که به نظرات متخصص قلب و اصلاح طلب رای دادند، موافق تغییر سیاست خارجی با محوریت حل مشکلات با غرب هستند.
این موضوع مهم نیاز به یک رنسانس جدید دارد.
این روزنامه اصلاح طلب در ادامه با بیان اینکه به نظر می رسد در رنسانس جدید باید بازنگری های اساسی در سیاست خارجی صورت گیرد، تصریح می کند:
روابط هم با غرب و هم با روسیه و چین باید با قدرت و شجاعت دنبال شود.
مذاکرات برای حل مشکلات سیاسی با ایالات متحده باید بدون واسطه و محکم به عنوان مبنایی برای مذاکرات هسته ای انجام شود.
عدم رابطه با آمریکا مشکلاتی را در رابطه با مداخله واشنگتن در امور داخلی ایران ایجاد کرده است.
از آنجایی که روابط با چین و روسیه بسیار گسترده است، باید همزمان با ایالات متحده یک سیاست متعادل اعمال شود.
آرمان امروز در ادامه با بیان اینکه روند اخیر قانون اساسی شیلی برای تدوین قانون اساسی مبتنی بر مشارکت همه، می تواند شور و نشاطی را برای همه ایرانیان برای زندگی مشترک به عنوان شهروند ایجاد کند، تاکید می کند: قانون اساسی یک کشور ابدی و تغییرناپذیر نیست.
این می تواند تغییر ناپذیر و ابدی باشد، تا زمانی که همه در یک کشور آن را بپذیرند.
رسانه‌های اصلاح‌طلب این ایام در حالی از موضوعاتی همچون تغییر قانون اساسی و لزوم ارتباط با آمریکا سخن به میان می آورند که اساس رئیس جمهور چهاردهم هیچ وعده و نکته ای را در زمینه این مطالبات رادیکال های اصلاح طلب طرح و بیان نکرده بود.
غربگرایان داخلی اما از سوی دیگر در شرایطی از لزوم مذاکره با آمریکا سخن به میان می آورند که شخص رئیس جمهور روزگذشته از دروغ های آمریکا در خصوص آتش بس سخن به میان آورده بود.