خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 10 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

درمان تخمدان پلی‌کیستیک با استفاده از گیاه اسطوخودوس - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | سه شنبه، 10 مهر 1403 - 08:12
عضو هیئت دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، گفت: براساس طرح انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، دارویی بر پایه گیاه اسطوخودوس به منظور درمان سریع تر و بدون عوارض بیماری تخمدان پلی کیستیک تولید شده است.
طرح،اسطوخودوس،گروه،متفورمين،بيماري،مصرف،جعفري،گياه،طولاني،بر ...

زهرا جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: براساس مشورت با اساتید داروسازی شهید بهشتی به عنوان مشاور داروساز طرح ترکیب دارویی طراحی شده که پایه آن براساس گیاه اسطوخودوس است و بر این اساس طرح با عنوان بررسی مقایسه‌ای تأثیر گیاه دارویی اسطوخودوس و متفورمین در سندرم تخمدان پلی‌کیستیک انجام شد.
وی عنوان کرد: در حوزه تخمدان پلی کیستیک و گیاهان دارویی تحقیقات بسیاری انجام شده، اما در این طرح افراد مراجعه‌کننده به صورت دقیق و از نظر داروهای تجویز شده و از نظر آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفتند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، گفت: با توجه به اینکه داروهای شیمیایی ممکن است نیاز به مصرف طولانی مدت داشته باشد، استفاده از ترکیبات گیاهی ایمن می‌تواند کمک کننده باشد و با توجه به نتایج به دست آمده گیاه اسطوخودوس می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای متفورمین باشد.
جعفری افزود: به هم ریختن الگوی خواب به دلیل تداخل هورمونی یکی دیگر از مسائل این بیماران است که با توجه به اینکه اسطوخودوس آرام بخش خوبی است در این زمینه نیز می‌تواند کمک کننده باشد و الگوی خواب این افراد را به خوبی تنظیم کند و نسبت به مصرف‌کنندگان متفورمین استرس کمتری خواهند داشت.
وی با بیان اینکه برای این طرح 350 نفر بررسی شدند، اما 68 نفر شرایط ورود به طرح را داشتند، عنوان کرد: معیارهایی برای ورود به این طرح وجود داشت که داشتن رده سنی 18 تا 45 سال، نداشتن بیماری زمینه‌ای، عدم مصرف داروی خاص و داروهای قلبی، نداشتن چربی خون و فشار خون یا بیماری غیرکنترل شده از جمله این معیارها بود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، گفت: افرادی که در این طرح بررسی شدند کسانی بودند که به متخصصان زنان مراجعه کرده و دارای شرایط لازم بودند و به دو گروه مصرف‌کنندگان متفورمین و کپسول اسطوخودوس تقسیم شدند.
جعفری با بیان اینکه این بیماران متفورمین با دز 500 میلی‌گرم را سه بار در روز و کپسول اسطوخودوس با دز 250 میلی‌گرم را دو بار در روز و به مدت سه ماه دریافت کردند، بیان کرد: در ابتدای طرح پروژسترون پایه این بیماران سنجیده شد و یک هفته به پایان طرح نیز میزان آن بررسی شد.
وی بیان کرد: در ابتدای طرح در هر دو گروه درصد بسیاری از افراد پروژسترون زیر سه نانوگرم را داشتند که نشان دهنده این بود تخمک گذاری رخ نداده، اما بعد از دوره درمان در هر دو گروه میزان پروژسترون افزایش یافته بود و از این نظر تفاوت معناداری بین دو گروه وجود نداشت، اما از نظر کنترل الگوی خواب، استرس و بیماری‌های متابولیک گروه مصرف کننده اسطوخودوس ارجحیت بیشتری داشتند.
این محقق کرمانشاهی افزود: افرادی که مبتلا به بیماری تخمدان پلی کیستیک هستند به طور معمول طول دوره‌های طولانی دارند و فاصله بین دو دوره قاعدگی آن‌ها طولانی است و در این مطالعه در هر دو گروه این طول دوره کاهش یافته بود، اما کاهش دوره در گروه مصرف کننده اسطوخودوس قابل توجه بود و تفاوت معنادار داشت.
جعفری گفت: مسئله تخمدان پلی کیستیک زمینه ناباروری را ایجاد می‌کند و فردی که مبتلا به این بیماری است عوارض و هزینه‌هایی را متحمل می‌شود و با توجه به اینکه گیاه اسطوخودوس یک داروی داخلی است و ترکیب آن چنانی ندارد به طور قطع برای مصرف طولانی مدت مقرون به صرفه خواهد بود.
وی با بیان اینکه برای تولید وسیع این دارو درخواست مجوز داده‌ایم، عنوان کرد: متفورمین چون تحت پوشش بیمه قرار دارد برای مصرف کننده ارزان‌تر است، اما داروهای گیاهی این پوشش بیمه‌ای را ندارند، اما اسطوخودوس از نظر فواید طولانی مدت و احتمال کاهش عوارض و بهبود سریع‌تر مقرون به صرفه‌تر است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، تصریح کرد: برای معرفی بیشتر این دارو و شناساندن آن باید ارتباط وسیعی با متخصصان زنان برقرار شود.
جعفری خاطرنشان کرد: داروها برای این بیماری متعدد هستند، اما در گیاه درمانی زمینه مزاجی افراد در نظر گرفته می‌شود و هر چند برای این بیماری داروهایی با پایه تخم شنبلیله و انار در بازار موجود است، اما براساس این طرح نتایج بهتری کسب شده است.
انتهای پیام/