خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 10 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

کمبود ظرفیت در حوزه درمان معتادان متجاهر نداریم/ لزوم بررسی درمان‌های جدید معتادان

باشگاه خبرنگاران | اجتماعی و حوادث | سه شنبه، 10 مهر 1403 - 10:47
وزیر کشور بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های گسترده وزارت آموزش و پرورش در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد و گفت: ظرفیت‌های خوبی برای حوزه درمان معتادین متجاهر ایجاد شده است و امروز کمبود ظرفیتی نداریم.
آموزش،پرورش،كشور،حوزه،برنامه،درمان،ظرفيت،مخدر،بزرگي،مبارزه،م ...

اسکندر مومنی در نخستین نشست تخصصی معاونان، مشاوران و مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور با اشاره به شهادت سید مقاومت سید حسن نصرالله گفت: قطعا شهادت سید مقاومت موجب تسریع در فروپاشی و نابودی رژیم غاصب صهیونیستی و از سوی دیگر موجب همبستگی جبهه‌های مقاومت خواهد شد.
وزیر کشور با اشاره به صحبت‌های کاظمی وزیر آموزش و پرورش و لزوم همکاری میان وزارت کشور، ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: قطعا این موضوع از دغدغه‌های بزرگ همه کشور است که بار‌ها مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته و بی‌تردید یکی از عرصه‌های مهم موضوع آسیب‌های اجتماعی که می‌تواند آموزش آن تاثیرات بسزایی داشته باشد آموزش و پرورش است؛ لذا همه باید کمک کنیم آموزش و پرورش به جایگاه واقعی خود برسد.
وی ادامه داد: فرصت بزرگی فراهم شده تا همکاری میان آموزش و پرورش، وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر، گام‌های بزرگی را در جهت حل این معضل فراهم کند.
باید این سه دستگاه را یک ساختار ببینیم و از این زمینه به بهترین شکل استفاده کنیم.
به همکارانم در ستاد مبارزه با مواد مخدر توصیه و تأکید می‌کنم که اگر در حوزه پیشگیری معطوف به تعامل هدفمند و با برنامه با آموزش و پرورش شویم می‌توانیم بگوییم که ۹۰ درصد اهداف‌مان در این حوزه را محقق کرده‌ایم و همین یک برنامه می‌تواند تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد.
وزیر کشور با اشاره به حضور ۱۶ میلیون دانش آموز در سراسر کشور تصریح کرد: این دانش‌آموزان به همراه والدین خود ظرفیت بسیار مهمی را شکل می‌دهد ظرفیتی که با برنامه و هدفمند می‌توان استفاده خوبی از آن کرد.
با نگاه ویژه به جامعه دانش آموزان، اولیاء، معلمین و مسئولین آموزش و پرورش می‌توانیم دستاورد‌های بزرگی را در حوزه آسیب‌های اجتماعی رقم بزنیم؛ لذا باید اولویت ما ظرفیت بزرگ وزارت آموزش و پرورش باشد.
مومنی به سامانه شاد نیز اشاره کرد و افزود: این سامانه با روزی ۱۰ میلیون بازدید کننده خود ظرفیت بزرگی است که باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی برای حوزه درمان معتادین متجاهر ایجاد شده است و امروز کمبود ظرفیتی نداریم؛ اما اگر درمان هدفمند نباشد معتادان از چرخه درمان خارج نمی‌شوند و معتادین جدید به آنها اضافه خواهند شد.
به همین ترتیب هرچه ظرفیت ایجاد کنیم باز هم کم خواهد بود.
وی تاکید کرد: باید در مسیر درمان از روش‌ها و دارو‌های جدید بهره بگیریم باید نوع درمانی را مدنظر قرار دهیم که اعتماد به نفس لازم را ایجاد می‌کند؛ لذا باید موفق‌ترین شیوه‌های درمان احصا و مورد توجه قرار گیرد.
باید بر روی موضوع درمان کار ویژه‌ای صورت گیرد.
وزیر کشور ادامه داد: در حوزه مقابله نیز باید همه ابعاد آن ادامه پیدا کند و در این حوزه نیز باید از تکنولوژی‌های روز بهره بگیریم.
از سوی دیگر باید توجه ویژه‌ای به ظرفیت برنامه هفتم داشته باشیم برنامه‌ای که شروع کار آن با شروع کار دولت و مجلس شورای اسلامی همزمان شده و در این برنامه ظرفیت‌های خوبی پیش‌بینی شده که باید در حوزه برنامه و بودجه و سایر بخش‌ها تکالیف خود را نسبت به برنامه به دقت انجام دهیم.