خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 10 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

زلزله‌های خراسان شمالی و یک دستاورد/ خانه‌ها مقاوم‌تر شدند - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | سه شنبه، 10 مهر 1403 - 10:53
دو زلزله هفته گذشته استان خراسان شمالی و 38 پس لرزه بعد از آن نشان داد در 7 سال گذشته بسیاری از منازل روستایی و شهری در استان مقاوم سازی شده و این موضوع در کاهش آثار زلزله 5.2 ریشتری در روستاهای استان بسیار محسوس بود.
استان،خراسان،شمالي،روستايي،زلزله،مقاوم،مسكن،درصد،گذشته،بجنور ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد٬ خراسان شمالی منطقه‌ای زلزله‌خیز در ایران است و به دلیل موقعیت جغرافیایی و تکتونیکی، دارای چندین گسل فعال است که می‌توانند منبع زمین‌لرزه‌های مخرب باشد.
برخی از گسل‌های مهم این منطقه عبارتند از گسل کپه‌داغ٬‌ یکی از گسل‌های اصلی در جنوب کپه‌داغ است که پتانسیل ایجاد زمین‌لرزه‌های بزرگ را دارد.
گسل شمال بجنورد٬ این گسل در نزدیکی شهر بجنورد قرار دارد و فعالیت‌های تکتونیکی آن می‌تواند منجر به زمین‌لرزه‌های قابل توجهی شود.
گسل قوچان٬ از دیگر گسل‌های مهم این منطقه است که می‌تواند باعث وقوع زمین‌لرزه‌های مهیب شود.
این گسل‌ها به دلیل تنش‌های تکتونیکی مداوم در این منطقه از ایران، همواره پتانسیل فعالیت دارند.
زلزله‌های گذشته در این منطقه نشان داده است که ریسک زمین‌لرزه‌های شدید در این ناحیه وجود دارد و آمادگی و مدیریت بحران از اهمیت بالایی برخوردار است.
62درصد خانه‌های روستایی در استان خراسان شمالی مقاوم شده است و 75 درصد واحدهای مسکن روستایی در شهر بجنورد مقاوم سازی شده است و این یک همت ویژه از سوی همه دستگاه‌ها و مردم بود که در زلزله اخیر نیز اتفاق خاصی در مرکز استان نیفتاده است.
گسل‌های خراسان شمالی از مهم‌ترین گسل‌های ایران هستند و فعال بودن آن‌ها باعث می‌شود این منطقه مستعد زمین‌لرزه باشد.
این منطقه به دلیل وجود گسل‌های فعال، همیشه در معرض زلزله‌های با شدت‌های مختلف قرار دارد.
زمین‌لرزه‌های گذشته نشان داده‌اند که فعالیت این گسل‌ها می‌تواند منجر به زلزله‌های مخرب شود.
از این رو اقدامات پیشگیرانه و برنامه‌ریزی برای مدیریت بحران در این مناطق بسیار ضروری است.
با وقوع دو زلزله نسبتا شدید در روزهای گذشته دوباره موضوع زلزله و مبحث مقاوم‌سازی منازل شهری و روستایی در برابر این حادثه طبیعی به بحث داغ محافل خراسان شمالی تبدیل شده است.
کاهش محسوس تخریب‌های کلی و جزیی زلزله در دو رویداد گذشته نشان داد در استان خراسان شمالی در سال‌های اخیر موضوع مقاوم‌سازی منازل به خوبی صورت گرفته است.
75 درصد واحدهای مسکونی روستایی استان مقاوم شدند
جواد زارعی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در بجنورد، اظهار داشت: آیین‌نامه‌های ایمنی ساختمان در برابر زلزله در استان و در کشور از سال 1364 تصویب شده است.
وی افزود: از سال 1384 تاکنون طرح ویژه مقاوم‌سازی مسکن روستایی به عنوان یک طرح ثابت برنامه کار همه دولت‌ها بوده و در کل کشور بیش از 50 درصد از مسکن روستایی مقاوم شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان خراسان شمالی، گفت: 62 درصد خانه‌های روستایی در استان خراسان شمالی مقاوم شده و 75 درصد واحدهای مسکن روستایی در شهر بجنورد مقاوم‌سازی شده است و این یک همت ویژه از سوی همه دستگاه‌ها و مردم بود که در زلزله اخیر نیز اتفاق خاصی در مرکز استان نیفتاده است.
زارعی گفت: در زلزله اخیر تخریب منازل فقط در حد ترک خوردگی خانه‌های خشت و گلی‌ها بوده که این یک موفقیت برای همه دستگاه‌ها و به ویژه دستگاه‌هایی است که در این زمینه مسئولیت دارند.
وی تصریح کرد: در 3 سال اخیر 23 درصد مقاوم‌سازی در شهر بجنورد انجام شده و به طور میانگین هر سال 5000 واحد از تسهیلات بانکی استفاده کردند که این نشان دهنده عزم خوب مدیریت استان برای مقاوم‌سازی است.
در یک سال اخیر یک جهش سه برابری را تجربه کردیم که 16 هزار واحد در مرکز استان خراسان شمالی بازسازی و مقاوم‌سازی شده است.
موضوعی که نگران کننده است بحث بافت فرسوده در شهرهاست که مثل بقیه نقاط کشور ما هم در استان خراسان شمالی توفیقی برای بازسازی این مجموعه نداشتیم.
شاید بخشی از این موضوع به این دلیل است که همکاری‌های لازم از سوی برخی از شهرداری‌ها انجام نمی‌شود.
مدیرکل بنیاد مسکن استان تصریح کرد: بانک‌ها در زمینه اعطای تسهیلات مقاوم‌سازی در استان خراسان شمالی بسیار همکاری خوبی داشتند و امسال به رتبه پنجم کشور در این زمینه رسیده‌ایم.
وی با بیان اینکه مردم روستاهای استان خراسان شمالی در حوزه مقاوم‌سازی منازل روستایی همکاری بسیار خوبی داشتند، گفت: تمام آیین‌نامه‌های مقاوم‌سازی در روستای استان به طور کامل انجام و رعایت شده است.
به مردم اطمینان می‌دهیم که با انجام ساخت و سازهای بسیار مقاوم در همه بخش‌های استان خراسان شمالی در مواقع وقوع بحران‌های طبیعی دغدغه‌ای در استان به وجود نمی‌آید.
زارعی با بیان اینکه از مهرماه به بعد برای طرح‌های ویژه تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی رقم جدید اعلام می‌شود، افزود: در سال گذشته مبلغ تسهیلات بازسازی مسکن‌های روستایی، 300 میلیون تومان با سود 5 درصد بود و امسال رقم جدید به‌زودی اعلام خواهد شد.
مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی، گفت: 20 درصد باقیمانده مسکن‌های روستایی که مقاوم سازی نشده‌اند به دلیل عدم همکاری برخی از مردم در روستاها است.
نگران بافت فرسوده هستیم
سید علی میرکریمی، مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی نیز در این باره، اظهار داشت: در 80 سال گذشته سه زلزله بزرگ بالای 5 ریشتر در استان خراسان شمالی تجربه شده که از آمار 12 هزار کشته به آمار صفر نفر در زلزله اخیر رسیدیم.
چنین زلزله 5.2 ریشتری چند روز گذشته در مقایسه با زلزله 5.6 ریشتری سال 1396 هیچ تخریب و اثر ویژه‌ای در منازل و ساختمان‌های استان نداشت.
وی افزود: این موضوع نشانگر رعایت کامل قوانین ساخت و ساز در همه حوزه‌های مسکن شهری و روستایی در استان خراسان شمالی است.
در 3 سال اخیر 23 درصد مقاوم سازی در شهر بجنورد انجام شده و به طور میانگین هر سال 5000 واحد از تسهیلات بانکی استفاده کردند که این نشان دهنده عزم خوب مدیریت استان برای مقاوم سازی است.
در یک سال اخیر یک جهش سه برابری را تجربه کردیم که 16 هزار واحد در مرکز استان خراسان شمالی بازسازی و مقاوم سازی شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی، گفت: موضوعی که نگران کننده است بحث بافت فرسوده در شهرها است که مثل بقیه نقاط کشور ما هم در استان خراسان شمالی توفیقی برای بازسازی این مجموعه نداشتیم.
شاید بخشی از این موضوع به این دلیل است که همکاری‌های لازم از سوی برخی از شهرداری‌ها انجام نمی‌شود.
میرکریمی، بیان کرد: مطابق قانون برنامه هفتم توسعه در کل کشور باید 500 هزار مسکن بافت فرسوده در 5 سال نوسازی شود در حالی که قانونگذار می‌توانست تکالیف بالاتری را برای همه دستگاه‌ها ببیند.
سهم استان خراسان شمالی 500 واحد در سال است با این حال در سال گذشته هم نتوانسته به این هدف برسیم.
انتهای پیام/311/