خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 10 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

قالیباف: چندنرخی بودن ارز را قبول نداریم

تسنیم | سیاسی | سه شنبه، 10 مهر 1403 - 11:11
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم اصلاح و تنظیم عرضه و تقاضا در بازار ارز گفت که ما چند نرخی بودن ارز بر مبنای چهار یا پنج نرخ را قبول نداریم.
ارز،قاليباف،اصلاح،عرضه،مجلس،هفتم،تقاضا،تنظيم

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی گفت: بحث درباره مباحث ارزی وجود دارد.
زخم کهنه‌ای که از دهه 70 ادامه پیدا کرده و مشکل حل نشده و با فراز و نشیب‌هایی همچنان ادامه دارد و باید چاره‌اندیشی شود.عرضه و تقاضا در بازار ارز تنظیم نیست و با شرایط ما، این امر همیشگی شده که باید اصلاح شود.
رئیس مجلس با بیان اینکه باید ارز براساس اولویت‌هایی تخصیص یابد، گفت: عرضه و تقاضا مشخص است و باید اصلاحاتی صورت گیرد نه اینکه همچون سالیان گذشته ارز 28 هزار و 500 تومانی به کالاهایی داده شد که مشمول آن نبود.
قالیباف با اشاره به برنامه هفتم گفت: طبق برنامه هفتم باید سیاست‌ها به نوعی تنظیم شده که امکان بیش اظهاری در واردات و کم‌اظهاری در صادرات نداشته باشیم.
اما اکنون سیاست‌ها به گونه‌ای اعمال می‌شود که انگیزه به واردات داده و انگیزه‌ای برای صادرات نداریم.
اگر این روند اصلاح نشود و عرضه را بالا ببریم نتیجه آن امضاهای طلایی در وزارتخانه‌ها و شروع رانت است.
قالیباف با اشاره به پیش‌بینی 23 درصدی صادرات غیرنفتی در برنامه هفتم گفت: برای تحقق این سیاست‌ها باید عرضه و تقاضا تنظیم شود.
همچنین از کمیسیون‌های اقتصادی و صنایع می خواهم که جلسات کارشناسی برای اصلاح این روند را تشکیل دهند.
رئیس مجلس با اشاره به موضوع خودرو گفت: بیش از هشت میلیارد دلار ارز در حوزه ساخت خودرو می‌دهیم.
این جدا از بخشی است که به صورت قاچاق به داخل کشور می‌آید که باعث خارج شدن ارز از کشور هم می‌شود.
قالیباف با بیان اینکه دیدگاه‌های متفاوتی درباره نرخ ارز وجود دارد، گفت: چند نرخی بودن ارز بر مبنای چهار یا پنج نرخ را قبول نداریم.
انتظار می‌رود که سیاست‌های ارزی اصلاح شود.
انتهای پیام/